Viljams S. Barouzs. Biogrāfija

(1914–1997)

Papildināta: 30. jan., 2020; oriģināls: 27. apr., 2017

Viljams S. Berouzs bija bītu paaudzes rakstnieks, kurš bija pazīstams ar saviem iespaidīgajiem, netradicionālajiem stāstiem par narkotiku kultūru, visslavenāk lasāms grāmatā “Naked Lunch”.

Kas bija William S. Burroughs?

Viljams S. Berouzs kļuva par vienu no kustības Beat dibinātājiem. Atkarīgais gadiem ilgi, viņš izstrādāja tādas grāmatas kā “Junky” un “Naked Lunch”, kuras bija mokošas, bieži groteski aplūkojot narkotiku kultūru. Viņš tiek minēts kā būtiska ietekmīga, kā pretkultūras figūra arī mūzikas pasaulē un strādājis pie vairākiem ierakstu projektiem.

Skola un ceļojumi

Berouzs, dzimis 1914. gada 5. februārī, Sentluisā, Misūri štatā, vecāki: Laura Lī un Mortimers Berouzi. Vārdu viņš ieguva pēc viņa slavenā vectēva, izgudrotāja, kurš bija pionieris mehānisko kalkulatoru radīšanā.

Berouzs apmeklēja sagatavošanas skolas un vēlāk studēja angļu literatūru Hārvardas universitātē, kur to absolvēja 1936. gadā. Viņš devās uz Eiropu un satikās un apprecējās ar Ilse Klapper, lai viņai ļautu ieceļot Amerikas Savienotajās Valstīs. Abi izbeidza savienību pēc viņu ierašanās Štatos.

Tikšanās ar bītiem Ginsbergu un Keruaku

Neveiksmīgi izmēģinot dažādus karjeras veidus, Berouzs galu galā devās uz Ņujorku un 1940. gadu vidū tikās ar rakstniekiem Allenu Ginsbergu un Džeku Keruaku. Visi trīs tiek sludināti kā Beat Movement sākums, kas ir netradicionālas, brīvas izteiksmes mākslinieciska izteiksme.

1940. gadu vidū Berouzs un Keruaks sadarbojās ar romānu par drauga slepkavību - And the Hippos Were Boiled in Their Tanks -, kas tika publicēts gadu desmitiem vēlāk, pēc nāves. Berouzs šajā laikā izveidoja attiecības arī ar Džoanu Volmeri (Joan Vollmer) un kopš 1945. gada viņi dzīvos kopā kā vīrs un sieva. Berouzs bija atvērts arī attiecībās uz vīriešiem, un viņš un Ginsbergs bija mīlētāji.

Berouzs bija sācis lietot opiātus un nonāca heroīna atkarībā. Viņš bija arī ieroču entuziasts un, dzīvojot kopā ar savu ģimeni Mehiko 1951. gadā, spēlēja piedzēries mērķa spēli ar Volmeri un nejauši nošāva viņu. Viņš nesaņēma lielu cietuma laiku, taču nogalināšanas rezultātā vairākus gadus cīnīsies ar saviem dēmoniem, jo faktiski bija slepkava.

Rakstot 'Junky' un 'Naked Lunch'

Berouzs savu pirmo romānu “Junky” 1953. gadā publicēja ar vārdu Viljams Lī. Darbā tika parādīts nepiespiests, daļēji autobiogrāfisks narkotiku jeb "nevēlamās" kultūras apskats. Viņš turpināja ceļot un galu galā nonāca Tanžerā, izsīka un sāka trūkt finanšu resursi. Viņš saprata, ka iet bojā, ja nemainīs savu dzīvesceļu, tāpēc devās uz Londonu, lai saņemtu apomorfīna ārstēšanu, ko viņš uzskatīja par savas atkarības ārstēšanu.

Ar Ginsberga un Keruaka palīdzību Berouzs uzrakstīja romānu “Naked Lunch in Tangiers”, kurā turpināja sekot Viljama Lī ekspluatācijai satraucošajā narkotiku kultūras ceļojumā. Grāmatā tika demonstrētas nelineāras stāstījuma formas ar sadomazohisma, metamorfozes un satīras elementiem. 1959. gadā izdotā grāmata netika izdota Amerikas Savienotajās Valstīs līdz pagājušā gadsimta sešdesmitajiem gadiem sakarā ar plaši publiskoto valdības aizliegumu attiecībā uz tās saturu, kas izvirzīja Berouzu uzmanības centrā. Viņš kļuva par figūru, kuru gan atzinīgi novērtēja, gan uzrunāja.

Ap “Lenča” izdošanas laiku, mākslinieka Briona Gysina iedvesmots, Berouzs sāka eksperimentēt ar izgriešanas paņēmienu, kur nejaušas teksta līnijas tika izgrieztas no lapas un pārkārtotas, lai veidotu jaunus teikumus, ar nolūku atbrīvot lasītāja prātu no ierastajiem, lineārajiem domāšanas režīmiem. Izmantojot šo paņēmienu ar satīras un sci-fi elementiem, sešdesmitajos gados Berouzs izlaida tādus romānus kā “The Soft Machine” (1961) un “Nova Express” (1964), kas liecināja par konsumerismu un sociālām represijām, kā arī mākslas darbu “Yage Letters” (1963).

Muzikālā ietekme

Berouzs spēlējās ar audio izgriezumiem, kā arī izmantoja lenšu ierakstus. Savu pirmo albumu viņš izdeva 1965. gadā ar nosaukumu “Call Me Burroughs”, kurā bija redzami viņa lasītie teksti no “Naked Lunch” un “The Soft Machine”. Pārrāvumi ne tikai radīja viļņus literārajā pasaulē, bet arī kļuva par milzīgu ietekmi daudziem mūsdienu mūzikas māksliniekiem. Akti “Soft Machine” un “Steely Dan” ieguva savus vārdus no rakstnieka darbiem, un Burroughs turpināja sadarboties ar tādiem avangarda māksliniekiem kā Laurie Anderson, Sonic Youth un Genesis P-Orridge.

Berouzs turpināja savas literārās aktivitātes arī 1970. gadu sākumā, publicējot “The Wild Boys: Book of the Dead” (1971) un “Exterminator!” (1973) un iestudējot scenāriju “The Last Words of Dutch Schulz”. Desmitgades beigās viņš kopā ar Gysin strādāja pie grāmatas, kas iedziļinājās viņu filozofijā – “The Third Mind” (Trešais prāts, 1978).

Berouzs atkal piedzīvos ģimenes traģēdiju, jo viņa dēls Billy Burroughs Jr, arī rakstnieks, padevās atkarībai no narkotikām un nomira no alkohola izraisītām traumām 1981. gadā.

Nāve

Berouzs nomira Lourensā, Kanzasā, 1997. gadā.

https://www.biography.com/writer/william-s-burroughs

No krievu Vikipēdijas.

Autors Viljams Sjūards Barouzs (William Seward Burroughs [ˈwɪljəm ˈsuɚd ˈbʌroʊz] dzimis 1914, gada 5. februārī Sentlūisā, Misūrī, ASV — miris 1997. gada 2. augustā, Lourensā, Kanzasā, ASV) — ir amerikāņu rakstnieks un esejists. Viens no galvenajiem 20. gadsimta otrās puses amerikāņu autoriem. To uzskata par vissvarīgāko bitu paaudzes pārstāvi (kopā ar Allenu Ginsbergu un Džeku Keruaku). Amerikas Mākslas un literatūras akadēmijas loceklis (kopš 1981. gada). Francijas Mākslas un literatūras ordeņa komandieris (1984).

Viljams S. Barouzs (senākā rakstībā latviski – Berouzs) dzimis turīgā ģimenē, beidzis prestižo Hārvardas universitāti, turpinājis izglītību Eiropā, daudz ceļojis . 1940. gados viņš tikās ar nākamajiem hipsteru “iekšējā loka” dalībniekiem; viņa pirmie literārie eksperimenti pieder pie tā paša laika. Barouzs savu debijas grāmatu izdeva diezgan nobriedušā vecumā - trīsdesmit deviņu gadu vecumā. Barouzs sāka savu literāro slavu ar eksperimentālo romānu The Naked Breakfast (Kailās brokastis), kas iznāca 1959. gadā. Rakstnieka autorība pieder apmēram diviem desmitiem romānu un vairāk nekā desmit mazās prozas krājumiem. Viņa darbi ir ievērojami ietekmējuši mūsdienu popkultūru, īpaši literatūru un mūziku.

Pēc Barouza nāves 1997. gadā interese par viņa literāro mantojumu nav mazinājusies. Barouza grāmatas turpina atkārtoti izdot, jo īpaši dienasgaismu ieraudzīja romānu jubilejas izdevumi, kas bija veltīti to pirmās publicēšanas datumiem; Tika izdrukāta arī rakstnieka dienasgrāmata, viņa plašā sarakste ar draugiem un interviju kolekcijas. Ir publicēts ievērojams skaits literāru darbu, kas veltīti gan viņa rakstiem, gan radošumam kopumā. Rakstnieka darbi ir vairākkārt filmēti - vislielāko popularitāti ieguva Deivida Kronenberga filma “Pusdienas ar kailumu” (1991), kas balstīta uz romānu “Kailās brokastis”. Krievijā Barouza grāmatu tulkojumi sāka parādīties deviņdesmito gadu vidū. Pašlaik lielākā daļa viņa darbu ir pieejami krievu valodā, tomēr daži eksperti apšauba dažu tulkojumu īstumu.

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D0%B5%D1%80%D1%80%D0%BE%D1%83%D0%B7,_%D0%A3%D0%B8%D0%BB%D1%8C%D1%8F%D0%BC_%D0%A1%D1%8C%D1%8E%D0%B0%D1%80%D0%B4

No latviešu Vikipēdijas.

Viljams Barouzs (William S. Burroughs; dzimis 1914. gada 5. februārī, miris 1997. gada 2. augustā) bija amerikāņu rakstnieks un mākslinieks, viena no bītu paaudzes centrālajām figūrām, kā arī nozīmīgs postmodernisma autors.

Barouzs sarakstīja astoņpadsmit romānus un noveles, sešas izlases ar īsajiem stāstiem un četras — ar esejām. Ir publicētas arī piecas grāmatas ar Barouza interviju un vēstuļu korespondences materiālu. Barouzs piedalījās mākslas un mūzikas projektos, kā arī parādījās vairākās filmās.

Jau agrīnajos pusaudža gados Barouzs rakstīja stāstus un citus literārus darbus, bet sāka tos publicēt tikai pēc 30 gadu vecuma. 1936. gadā Barouzs pabeidza Hārvarda Universitāti, iegūstot grādu antropoloģijā, vēlāk mācījās medicīnu Vīnē.

Daudzi Barouza darbi ir daļēji autobiogrāfiski, kas balstās viņa ilgstošajā atkarībā no heroīna un iespaidiem, dzīvojot Mehiko, Londonā, Parīzē, Marokā, kā arī ceļojumiem pa Amazones lietus mežiem. Barouzs netīšām nogalināja savu otro sievu Džonu Vollmeri 1951. gadā Mehiko, tādēļ viņu centās notiesāt par slepkavību.

Ar savu pirmo izdoto romānu "Narkomāns" (Junkie) 1953. gadā Barouzs izpelnījās lielu sabiedrības uzmanību, bet par rakstnieka slavenāko darbu var uzskatīt trešo romānu "Kailās brokastis" (Naked Lunch), ko izdeva 1959. gadā, tas kļuva ļoti skandalozs un nonāca līdz tiesai, kur tika lemts par tā atbilstību ASV tolaik esošajiem sodomijas likumiem.

Barouzs nomira 1997. gadā savās mājās Lorensā, Kanzasā pēc sirdstriekas.

https://lv.wikipedia.org/wiki/Viljams_Barouzs

Džanki.

Neliels romāns, kas uz visiem laikiem mainīja mūsdienu nekonformistu prozas seju. Romāns, kas atvēra pasaulei briesmīgo narkotiku atkarības tematu un tādējādi pavēra ceļu literatūrai Hanteram Tompsonam, Irvinam Velčam un daudziem citiem māksliniekiem, kuriem šis sāpīgais temats ir kļuvis par galveno darbu. Dīvaina, nesaudzīga un spoža grāmata, kurā realitātes pasaule ir savāda un izsmalcināta apvienojumā ar fantāziju un halucināciju pasauli. Lieliski uzrakstītais "ceļvedis uz elli", kas liktu Dantem nodrebēt šausmās, jo elle no Barouza nav izdomājums, bet gan realitāte.

Sīkāk livelib.ru:

https://www.livelib.ru/author/7200/top-uilyam-berrouz

Sarkanās nakts pilsētas.

Viljama S. Burroughsa romāns “Sarkanās nakts pilsētas” ir triloģijas pirmā daļa, kas kronēja lielā amerikāņu rakstnieka literāro darbu. Unikālam darbam, kas apvieno zinātniskās fantastikas, filozofiskās prozas un piedzīvojumu romāna paņēmienus, "Sarkanās nakts pilsētām", ir bijusi un joprojām ir ietekme uz pasaules mākslu.

Sīkāk livelib.ru:

https://www.livelib.ru/author/7200/top-uilyam-berrouz

Mirušo ceļu telpa.

Triloģijas otrajā romānā darbība tiek pārnesta no Sarkanās nakts pilsētas un Latīņamerikas Spānijas kolonizācijas laikā uz ASV Mežonīgo Rietumu pasauli un Ziemeļāfriku. Kims Karsons (vēl viens rakstnieka alter-ego) rada „Džonsonu ģimeni” - slepenu anarhistu organizāciju, kas aizsargā cilvēku brīvības teritoriju no valsts tirānijas iebrukumiem, aiz kuras fasādes neskaidri parādās šīs pasaules patieso valdnieku kontūras - tie, kurus dēvē par dieviem vai cilvēces mītiem. „Mirušo ceļu telpā” Berouzs piedāvā providencei jaunus evolūcijas izaicinājumus, kas kļūst acīmredzami tikai ceturtdaļgadsimtā pēc romāna rakstīšanas - klonēšanu, biotehnoloģiju un pilnīgu kiberkontroli.

Sīkāk livelib.ru:

https://www.livelib.ru/author/7200/top-uilyam-berrouz

Rietumu zemes.

Romāns "Rietumu zemes" ir triloģijas pēdējā daļa, kurā iekļautas arī "Sarkanās nakts pilsētas" un "Mirušo ceļu telpa". "Rietumu zeme" ir jaunākais autora mēģinājums triumfēt pār laiku. Rakstnieka alter ego Viljams Sevards Hols "plāno atrakstīties no nāves". Tāpat kā citās triloģijas grāmatās, izejas atslēga ir fantāzija, taču viņa, kā to atrod Hols, nespēj pārveidot vai izskaidrot nāvi. Ar iztēles un vārdu palīdzību Hols vēlas atrast savu paradīzi, bet, lai to atrastu, nepietiek tikai ar rakstīšanu.

Sīkāk livelib.ru:

https://www.livelib.ru/author/7200/top-uilyam-berrouz

Iekšējais kaķis.

Vienkārši izsakoties, “Junkī karalis”, “Mirušo ceļu telpas valdnieks”, viens no 20. gadsimta izcilākajiem rakstniekiem atzīst savu mīlestību pret kaķiem. Kaķi ir īsti - un fantastiski. Kaķi ir dievietes Bastas reinkarnācijas un ielas klaidoņi, kuros palicis maz dievišķā. Kaķi, kas staigā paši, un kaķi, kas apžēlojas, lai "pakļautu sev cilvēkus". Kas viņus sapratīs? Kas viņiem piešķirs cilvēka balsi? Kurš cits, ja ne Viljams Barouzs?

Sīkāk livelib.ru:

https://www.livelib.ru/author/7200/top-uilyam-berrouz

Kailās brokastis.

Viena no labākajām nonkonformistu kultūras grāmatām tās pastāvēšanas vēsturē. Viena no nozīmīgākajām XX gadsimta grāmatām, kas mainīja mūsdienu prozas veidolu. "Kailās brokastis" - Viljama Berouza pirmais romāns, nekavējoties ievirzīja autoru dzīvajā angļu literatūras klasikā. Dīvaina, nežēlīga un savāda grāmata, kurā apvienoti naturālisma, vizionārisma, sirreālisma, zinātniskās fantastikas un psihedēlisma motīvi. “Saistīts dienu savienojošais pavediens” ... un neparastie veidi, kā Viljams Berouzs ierosina to savienot, pat tagad vidējā cilvēkā var izraisīt šoku un iedvesmu - izsmalcinātajam lasītājam.

Sīkāk livelib.ru:

https://www.livelib.ru/author/7200/top-uilyam-berrouz

Grāmatu analīze - angliski.

https://literariness.org/2018/05/12/analysis-of-william-s-burroughss-novels/