Dzimis N. E. Baumana MSTU Kara katedras skolotāja Oļega Anatoljeviča Pelevina ģimenē, tēvs pagātnē - pretgaisa aizsardzības personāla virsnieks, un Zinaidas Semenovnas Pelevinas (pirmslaulības uzvārds Efremova), kura strādāja par nodaļas vadītāju vienā no centrālajiem gastronomiem. Pelevīnu ģimene četratā (kopā ar vecmāmiņu) dzīvoja komunālā dzīvoklī, lielā telpā ar augstiem griestiem, mājā Tveras bulvārī, bet vēlāk pārcēlās uz atsevišķu trīsistabu dzīvokli Ziemeļu Čertanovo ziemeļu rajonā.
1979. gadā viņš pabeidza 31. vidusskolu ar angļu valodas novirzienu (tagadējā Kaptsova ģimnāzija Nr. 1520). Šī skola atradās Maskavas centrā, Staņislavska ielā (tagad Ļeontjeva šķērsielā), un tika uzskatīta par prestižu. Pēc skolas viņš iestājās Maskavas Enerģētikas institūtā (MPEI) Rūpniecības un transporta elektrifikācijas un automatizācijas fakultātē, kuru absolvēja 1985. gadā. Tā paša gada aprīlī Pelevins tika pieņemts par inženieri MPEI Elektriskā transporta departamentā. Tika minēts arī, ka viņš dienēja armijā, gaisa spēkos, bet dienesta gadi netika nosaukti.
1987. gadā (saskaņā ar citiem avotiem - 1985. gada aprīlī) viņš iestājās pilna laika pēcdiploma studijās MPEI, kur studēja līdz 1989. gadam (viņš neaizstāvēja disertāciju par pilsētas trolejbusu ar asinhrono motoru elektriskās piedziņas projektu).
1989. gadā viņš iestājās A. Gorkija vārdā nosauktajā Literatūras institūtā korespondences nodaļā (Mihaila Lobanova prozas darbnīcā). Tomēr arī šeit viņš ilgi nemācījās: 1991. gadā viņš tika izraidīts ar formulējumu “par atraušanos no institūta” (pats Pelevins sacīja, ka tika izraidīts ar formulējumu “kā zaudējis kontaktu” ar augstskolu). Pēc paša rakstnieka domām, studijas Literatūras institūtā viņam neko nedeva.
Studiju laikā Literārajā institūtā Pelevins tikās ar jauno prozas rakstnieku Albertu Jegazarovu un dzejnieku (vēlāk literatūras kritiķi) Viktoru Kulle. Jegazarovs un Kulle nodibināja savu izdevniecību (vispirms to sauca par „Dienu” (День), pēc tam – «Ворон» и «Миф»), kurai Pelevins kā redaktors sagatavoja amerikāņu rakstnieka un mistiķa Karlosa Kastanedas trīs sējumu grāmatu.
No 1989. līdz 1990. gadam viņš strādāja par štata korespondentu žurnālā «Face to Face». Turklāt 1989. gadā viņš sāka strādāt žurnālā «Наука и религия», kur sagatavoja publikācijas par austrumu misticismu. Tajā pašā gadā žurnālā “Zinātne un reliģija” tika publicēts Pelevina īsais stāsts “Burvis Ignāts un cilvēki” (internetā var atrast arī informāciju, ka rakstnieka pirmais stāsts tika publicēts žurnālā “Ķīmija un dzīve” un to sauca par “Vectēvs Ignāts un cilvēki”).
1991. gadā viņš izlaida pirmo stāstu krājumu «Синий фонарь». Sākumā kritiķi grāmatu nepamanīja, bet divus gadus vēlāk Pelevins par to saņēma Mazo Bukera prēmiju.
1992. gada martā žurnālā «Знамя» tika publicēts Pelevina romāns “Omon Ra”, kas piesaistīja literatūras kritiķu uzmanību, tika nominēts Bukera balvai un 1993. gadā saņēma «Интерпресскон» un «Золотая улитка» balvas. 1993. gada aprīlī tajā pašā žurnālā tika publicēts Pelevina nākamais romāns “Kukaiņu dzīve”.
1993. gadā Pelevins publicēja «Независимой газете» eseju "Džons Faulzs un krievu liberālisma traģēdija". Šī eseja, kas bija rakstnieka atbilde uz dažu kritiķu noraidošo reakciju uz viņa darbu, vēlāk plašsaziņas līdzekļos tika dēvēta par “programmatūru”. Tajā pašā gadā Pelevins tika uzņemts Krievijas Žurnālistu savienībā.
1996. gadā izdevumā «Знамя» tika publicēts Pelevina romāns “Čapajevs un Tukšums”. Kritiķi runāja par viņu kā par pirmo “dzenbudistu” romānu Krievijā, savukārt pats rakstnieks šo darbu sauca par “pirmo romānu, kas notiek absolūtā tukšumā”. Romāns saņēma balvu “Wanderer-97” un 2001. gadā iekļuva vienā no prestižākajām balvām pasaulē - Dublinas literārajai balvai (Starptautiskā IMPAC Dublin Literary Award).
1999. gadā tika izlaists Pelevina “sarkastiskais un nostalģiskais” romāns ”Generation P”. Visā pasaulē tika pārdoti vairāk nekā 3,5 miljoni romāna eksemplāru, grāmata saņēma vairākas balvas, jo īpaši «Бронзовая улитка» un Vācijas Riharda Šēnfelda literāro balvu, kā arī ieguva kulta statusu.
2001. gadā viņš publicēja filozofisku eseju “Pazemes debesis”, kas bija veltīta Maskavas metro noslēpumainajai pasaulei, tās tumšajām leģendām un mistiskajai saistībai ar senatnes reliģisko mantojumu.
2003. gadā pēc piecu gadu pārtraukuma publikācijās krājuma “Pārejas perioda dialektika. No nekurienes līdz nekurienei ”(“ DPP. NN ”), par kuru rakstnieks 2003. gadā saņēma Apolona Grigorjeva balvu un Nacionālo bestselleru balvu 2004. gadā. Turklāt “DPP (NN)” tika iekļauts Andreja Belija balvas 2003. gada īsajā sarakstā.
2004. gadā tika izdots sestais romāns „Vilkača svētā grāmata” - «Священная книга оборотня».
Izdevniecība «Эксмо» 2006. gadā izdeva romānu Empire V, kas tika atlasīts Lielās grāmatas balvai, īsajā sarakstā. Teksts "Empire V" parādījās internetā pat pirms romāna publicēšanas. „Eksmo” pārstāvji apgalvoja, ka tas noticis zādzības rezultātā, taču daži uzskatīja, ka tas ir izdevēja mārketinga solis.
2009. gada oktobrī tika izlaists romāns “t”. Grāmatas autors kļuva par Nacionālās literārās balvas “Lielā grāmata” piektās sezonas (2009. – 2010. Gada trešā balva) laureātu un uzvarēja lasīšanas aptaujā.
2011. gada decembrī viņš izdevniecībā Eksmo publicēja romānu „S.N.U.F.F.”. Nākamā gada februārī šis darbs saņēma E-grāmatas balvu nominācijā Gada proza.
2013. gada martā Pelevina vienpadsmitais romāns “Betmens Apollo” bija “Empire V” turpinājums.
Pēc tam nāca romāni «Любовь к трём цукербринам» (2014), «Смотритель» (2015), «Лампа Мафусаила, или Крайняя битва чекистов с масонами» (2016).
2017. gadā tika izlaists romāns “iPhuck 10”, kas saņēma Andreja Belija balvu.
2018. gadā tika izlaists romāns „Fudži kalna slepenie skati” («Тайные виды на гору Фудзи»).
2019. gada augustā tika izlaista jaunākā grāmata “Vieglo pieskārienu māksla”. Grāmatā iekļauti trīs romāni, no kuriem viens turpina iepriekšējā romāna "Fudži kalna slepeni skati" notikumus.
Privātā dzīve
Kā atzīmē plašsaziņas līdzekļi, Pelevins ir pazīstams ar to, ka nepiedalās "literārajās partijās", neparādās sabiedrībā, ļoti reti sniedz intervijas un dod priekšroku komunikācijai internetā. Tas viss kļuva par iespēju dažādām baumām: piemēram, tika apgalvots, ka rakstnieka vispār nav un autoru grupa vai dators darbojas ar vārdu “Pelevins”. Piemēram, Aleksandrs Gordons raidījumā “Slēgtais ekrāns” (raidījums 2012. gada 17. februārī) pauda šaubas par tādas personas kā rakstnieka Pelevina esamību. Tomēr vēlāk tika atklāti cilvēki, kas tieši zināja Pelevinu: viņa klasesbiedri, kyrsabiedri, skolotāji, kolēģi un režisors Boriss Karadževs nošāva dokumentālo filmu “Rakstnieks P. mēģinājums identificēties”, kas balstīta uz cilvēku stāstiem, kuri personīgi pazīstami ar rakstnieku. 2011. gada maijā parādījās informācija, ka Pelevins personīgi apmeklēs Super Nacbest balvu pasniegšanas ceremoniju. Īpaši tika atzīmēts, ka šī bija pirmā rakstnieka parādīšanās sabiedrībā. Bet pretēji cerībām Pelevins ceremonijā nepiedalījās.
Rakstnieks Dmitrijs Bikovs apgalvoja, ka Pelevīnu pēdējo reizi redzējis pirms 12 gadiem, kamēr neviens precīzi nezina, kur rakstnieks dzīvo, "jo Pelevins dzīvo astrālā".
Domājams, ka Pelevins nav precējies. Saskaņā ar 2000. gadu sākuma datiem viņš dzīvoja Maskavā, Čertanovas rajonā. Viņam nekad nebija un nekad nav personīgo kontu sociālajos tīklos (Facebook, Twitter, LiveJournal, VKontakte utt.).
Plašsaziņas līdzekļi norādīja, ka Pelevins bieži ceļo austrumos: piemēram, viņš bijis Nepālā, Dienvidkorejā, Ķīnā un Japānā [avots nav norādīts]. Pēc to cilvēku liecībām, kuri rakstnieku pazīst personīgi, Pelevinam izdodas apvienot aizraušanos ar budismu un praktiskumu “naudas lietās”. Pelevins atkārtoti uzsvēra: neskatoties uz to, ka viņa varoņi lieto narkotikas, viņš pats nav narkomāns, lai gan jaunībā viņš eksperimentēja ar vielām, kas paplašina apziņu.
2018. gada decembrī plašsaziņas līdzekļi ziņoja, ka rakstnieks Viktors Pelevins ir reģistrēts Individuālo uzņēmēju reģistrā Pensiju fonda teritoriālajā pārvaldē Ziemeļčertanovā.
Anotācija pēdējai grāmatai. "Vieglo pieskārienu māksla"
Kāda ir saikne starp monstriem uz Notre Dame jumta, Goijas šedevriem, savdabīgo Krievijas mistisko ceļu un transpersonu tualetēm Ziemeļamerikā?
Mēs esam tikai viena soļa attālumā no šīs satraucošās mīklas atrisināšanas!
Detektīva izmeklēšana par slaveno krievu vēsturnieku un pleiboju K.P. Golgofu ir veltīta himērām un gargūlijām - ne tikai gotisko katedrāļu rotājumiem, bet arī ļoti īpaša veida parādībām. Tos izmantoja slepenas senatnes biedrības. Bet kā būtu, ja izlūkdienests paņemtu stafeti?
Ko darīt, ja senie dievi dzīvo ne tikai mūsu mājas torentos? Vai ir iespējams viņus satikt reālajā pasaulē? Vai mums ir vajadzīgi viņu pakalpojumi, un viņiem - mūsējie?
Un, visbeidzot, mūsu laika visaktuālākais jautājums: "Stolipin, kur jūs steidzaties? Sniedziet atbildi. Nedod atbildi ..."
Grāmatā ir atrodama atbilde, un diezgan smalka.
https://www.labirint.ru/books/709587/
Ceļvedis pa Peļevina darbiem.
https://eksmo.ru/selections/putevoditel-po-romanam-viktora-pelevina-ID15536667/
Romāns "Čapajevs un tukšums".
Viktors Peļevins (Ви́ктор Пеле́вин, 1962) ir pazīstamākais mūsdienu krievu rakstnieks. Kopš 90. gadu sākuma regulāri publicē romānus, īsprozu un esejas un tiek uzskatīts par krievu postmodernās literatūras celmlauzi. Slavu un literārās pasaules atzinību Krievijā un ārpus tās guvis ar romāniem “Generation-P” (Generation “П”, arī latviski) un “Čapajevs un Tukšums” (Чапаев и Пустота).
Peļevins dzīvo Ņujorkā, izvairās no publiskiem pasākumiem un reti sniedz intervijas. Saņēmis daudzus literāros apbalvojumus Krievijā. Viņa mājas lapā vēstīts: “Viktoram Peļevinam nav un nekad nav bijis sociālo tīklu kontu. Jebkuras saites tīklos uz šķietamiem viņa kontiem uzskatāmas par falsifikācijām.”
“Viktora Peļevina ironija blīvā kultūrcitātu plūsmā izgaismo jebkuras iespējamās realitātes absurdo pusi, vedinot uz šo pasauli palūkoties kaut mazliet nepiespiestāk. Jeb, Čapajeva vārdiem runājot, visa pasaule ir anekdote, kuru Dievs tas Kungs pastāstījis pats sev. Protams, šo tekstu var uztvert arī kā savdabīgu budisma rokasgrāmatu. Un kurš pateiks, kā ir patiesībā – vai es sapņoju, ka esmu tauriņš un lidinos starp ziediem, vai arī tauriņš sapņo, ka grasās lasīt šo grāmatu? Un vai vērts mēģināt pārpeldēt Urālu?”
Emīls Dreiblats, tulkotājs
2015. gadā romānu “Čapajevs un Tukšums” ekranizējis režisors Tonijs Pembertons (Tony Pemberton) filmā “Budas mazais pirkstiņš” (Buddha's Little Finger).
No krievu valodas tulkojis Emīls Dreiblats
Vāka mākslinieks Jānis Esītis
Kukaiņu dzīve
Viktors Peļevins pelnīti dēvēts par kulta rakstnieku un krievu literatūras dzīvo klasiķi. Katrs viņa darbs ir pārsteidzis lasītājus. Romānu “Kukaiņu dzīve” kritiķi raksturo kā daudzkrāsainu mozaīku, kas iemieso gan grotesku, gan filozofisku traktātu, maģisko reālismu un “postsociālistisko sirreālismu”. Šo tekstu asociē pat ar Lafontēna fabulām. Peļevina romānā alegorija, satīra un ironija cieši saistās ar cilvēciskās dzīves reālijām. Spilgta, saistoša, interesanta grāmata.
http://www.jumava.lv/jaunumi/item/2482-kukai%C5%86u-dz%C4%ABve,-autors-viktors-pe%C4%BCevins.html
Generation-P. Vērtē Guntis Berelis.
Krievu literatūra patlaban vārās kā baigs piķa katls: nav nekādu precīzi definējamu orientieru, nekādas sistēmas, nekādas hierarhijas. Žilbinoša meistarība lieliski sadzīvo ar diletantisku māžošanos. Izdevēji ģēnijus producē ar plašu vērienu — gan jau kāds no viņiem izdzīvos ilgāk par pāris mēnešiem. Nemitīgi tiek uzpūsti aizvien jauni un jauni mīti, bet tikai tāpēc, lai tūlīt pat tos varētu sabrucināt. Tomēr visā šajā haosā krievu literatūra nav zaudējusi kādu svarīgu īpašību. Proti, Krievijā rakstniecība nav pārvērtusies par profesiju — par naudas un slavas pelnīšanas līdzekli. Pareizāk sakot, rakstniecība var būt gan profesija, gan naudas un slavas pelnīšanas līdzeklis, bet vispirmām kārtām tā ir apsēstība. Varbūt tieši tāpēc krievu literatūra šķiet stipri dzīvāka par pārmēru profesionalizējušos rietumpasaules tekstu producēšanas mehānismu.
Viktors Peļevins ir viens no krievu literatūras mītiem. Varbūt Peļevins patiesi eksistē, kaut gan ir lasītas versijas, ka Peļevins — tas ir pseidonīms, ar ko maskējusies kāda cita persona vai rakstnieku grupa. Tāpat ir lasīti šādu mistifikāciju atspēkojumi, kas ieturēti tik pārspīlēti nopietnā stilistikā — ar citātiem no oficiāliem dokumentiem, kuriem it kā vajadzētu apliecināt Peļevina personības esamību, intervijām ar viņa skolas un studiju biedriem (šādi pētījumi parasti tiek publicēti par mirušiem rakstniekiem) —, ka tie jau paši par sevi atgādina mistifikāciju. Retumis pavīd Peļevina fotogrāfijas, ir publicētas nedaudzas intervijas ar viņu. Lai vai kā, bet eksistē teksti, kas parakstīti ar Peļevina vārdu, taču tie nekādi nepierāda paša Peļevina esamību, sevišķi, ja ņemam par pilnu viņa darbos apspēlētas idejas par reālās esamības neesamību.
Peļevina vispārpieņemtā biogrāfija ir apmēram šāda. Dzimis 1962. gadā, beidzis Maskavas Enerģētikas institūtu, pēc tam vēl mācījies Literatūras institūtā. Pirmie stāsti publicēti 1989. gadā; 1991. gadā iznāca īsprozas grāmata Zilais lukturis. Tolaik Peļevinu klasificēja kā fantastu, kas piederīgs pie krievu fantastikas “jaunā viļņa”. Sekoja vairāki garstāsti un četri romāni, kas sagādāja viņam milzu popularitāti: Omons Ra (1992), Kukaiņu dzīve (1993), Čapajevs un Pustota (1996) un Generation P (1999). Peļevins dzīvo ļoti noslēgti, uzskata, ka apliterārā dzīve nogalē literatūru, tāpēc nepiedalās rakstnieku tusiņos un reklāmas pasākumos, reti ļaujas intervēties. Viņš apgalvo, ka esot tuvās attiecībās ar budismu; drīz pēc Generation P publicēšanas Peļevins trīs mēnešus mitis (un gadu tūkstošu miju sagaidījis) kādā Dienvidkorejas budistu klosterī, nerunājot ne vārda un ar citiem ļaužiem sazinoties tikai rakstiski. Nelabvēļi teic, ka Peļevina vairīšanās no publicitātes patiesībā esot visagresīvākā pašreklāma.
Kādā intervijā Peļevins Generation P raksturo visai pieticīgi — kā “ražošanas romānu”: grāmata stāsta par to, kā tiek ražots “dārdošais un raibais tukšums, kurā rit mūsu dzīve”. Romānā aprakstīta Vavilena Tatarska karjera: no komerckioska pārdevēja par reklāmu kopiraiteru, tad — par kreatoru, visubeidzot — par dievietes Ištaras vīru un bezmaz pasaules valdnieku. Pa vidam — azartiska ekvilibristika 20. gadsimta nogales literatūras stilā. Šumeru mīti un virtuālā realitāte. Postpadomju esamības murgs un garu izsaukšana. Vispasaules sazvērestības projekts un budisma idejas. Mušmiru rīšana un muļķīgas anekdotes. Če Gevara un ļoti pamatīgi izstrādāta reklāmas darbības koncepcija, precīzāk, tās parodija (ja parodija lieliski izskaidro reklāmas darbības principus — vai tā vairs ir parodija?). Un, protams, simtiem reklāmu parodiju, kas bagātīgi izbārstītas romāna dibenplānā — tiek reklamētas ne tikai ikdienišķas preces, bet arī Dievs (“Tas Kungs solīdiem kungiem”).
Viss šis baisais un uzjautrinošais jūklis iezīmē Generation P okupētās teritorijas robežas. Tā atrodas kaut kur starp realitāti un fikciju, un tajā var nokļūt visdažādākajos veidos. Var banālā kārtā dzert šņabi, uzkožot mušmires vai LSD. Var tikpat banāli blenzt televizora ekrānā un savas eksistenciālās problēmas atvedināt uz konfliktu starp divām šampūna markām. Taču iespējams arī pašam ķerties pie viltotās realitātes radīšanas. Tieši ar to romānā nodarbojas Tatarskis. Sācis ar naivām un primitīvām plaša patēriņa preču reklāmām, uz romāna beigu galu viņš jau laiž pasaulē politiķu rēgus, kuri ļāvīgi danco pēc reklāmu pasūtītāju stabules. Būtībā romāns stāsta par reklāmas industrijas un televīzijas kluso, neuzbāzīgo teroru: tiek producēta realitāte, kurai nav nekāda sakara ar kaut ko īstu un patiesu. Īsta ir tikai Tatarska pārliecība, ka nekas nav īsts. Un no svara vairs nav pat preces reklamēšana — fiktīvās realitātes radīšana kļūst par pašmērķi. Mūslaikos dievi pasaules norises vada ar reklāmu palīdzību.
Fiktīvās realitātes ideja patlaban modīga arī rietumzemju literatūrā (atcerēsimies nesen latviski iznākušo Čaka Palanjuka romānu Neredzamie briesmoņi), bet nav gadījies lasīt, ka kāds to būtu apspēlējis tik vērienīgi kā Peļevins. Turklāt viņam piedurknē apslēpta arī trumpja kārts — Krievijas esamības absurds, par kuru pie labākās gribas nepateiksi, kas ir reāls fakts, kas — autora kārtējais ņirdzīgais izlēciens, jo Krievijas realitāte jau pati par sevi atgādina parodiju.
Haosa radīšana Peļevinam padodas reti veiksmīgi. Ērmīgā un aizdomīgi pazīstamā Generation P pasaule aizsedz stilistiskos defektus un nekādi nepamatotos sižeta pavērsienus. Taču uz beigu galu autors apslīkst paša radītajā haosā un vairs īsti nezina, ko lai ar to visu iesāk. Tā nu noslēgums saveidojas pavisam strups un daudzas sižetiskās sānlīnijas paliek karājamies gaisā. Bez tam — reklāmu parodiju mūžs ir tikpat īss, cik pašām reklāmām, tāpēc jau pēc nedaudziem gadiem romāna ņirdzīgais fons kļūs gluži vienkārši nesaprotams, tik vien paliks kā vārga atblāzma no reklāmu pasaules nemirstīgā stulbuma.
Diena, 08.11.2001
https://berelis.wordpress.com/2001/11/08/viktors-pelevins-generation-p/