Galvenie tehniskie parametri
Subaru Forester kā modelis parādījās vēl 90-to gadu beigās, precīzāk 1997. gadā, kad tas tika prezentēts. Sākumā tas bija tāds kā augstāks universālis. Mazliet līdzīgs šodienas Outback modelim. Tikai laika gaita tas izveidojās par tādu kārtīgu, džipveidīgu auto, kā Forester pazīstam šodien. Vēstures lapās daudz nekavēsimies un uzreiz ķersimies klāt šobrīd aktuālajam piektās paaudzes Forester modelim un arī šai modernizētajai jeb facelift versijai.
Šobrīd aktuālās paaudzes Forester tika prezentēts vēl 2018. gadā, tāpēc vēlreiz uzsvēršu, ka šis nav pilnīgi jauns modelis, bet gan atsvaidzināts auto. Salīdzinot ar iepriekšējo paaudžu modeļiem, tehniskā puse ir būtiski atšķirīga, jo piektās paaudzes modelis būvēts uz aktuālās „Subaru Global Platform” arhitektūras. Ražotājs apgalvo, ka šī platforma nodrošina labāku vadāmību, manevrētspēju šaurās vietās, braukšanas komfortu. Dažas lietas gan ir palikušas nemainīgas, proti, Boxer dzinēji un simetriskā, pastāvīgā visu riteņu piedziņa, bet par visu pēc kārtas.
Forester allaž bijis liels auto, bet šobrīd aktuālais modelis tika padarīts vēl lielāks, ja salīdzinām ar iepriekšējo paaudzi – riteņu garenbāzei tika pieplusoti 3 centimetri (tagad 2,67 metri), kas dod vairāk vietas aizmugurē sēdošajiem. Arī auto kopējais garums palielinājies par trim centimetriem (tagad 4,62 metri). Auto kļuvis arī par diviem centimetriem platāks (tagad 1,81 metrs), bet augstums nemainīgi palicis 1,73 centimetri.
Tā kā apskatām e-Boxer versiju, tad arī runāsim par šo konkrēto jaudas agregātu, kas izmantots šajā auto. Šajā izpildījumā izmantots 2,0 litru benzīna četrcilindu motors. Protams, ka tas ir Boxer tipa motors, tam attīstot 150 zirgspēku jaudu (194Nm). Pēc būtības tas ir tieši tas pats motors, kas nopērkams arī ne-hibrīda versijā un citos Subaru modeļos, tam nesot rūpnīcas kodu FB20. Šajā gadījumā būtiskākā atšķirība ir elektriskais motors. Tas attīsta 16 zirgspēku jaudu, savukārt baterija, kas baro elektromotoru, novietota virs aizmugurējās ass, lai uzlabotu izsvarojumu. Baterija gan ir pavisam neliela un ar elektrību varēs nobraukt ļoti īsu distanci, bet par to nedaudz vēlāk. Sistēmas kopējā jauda ir 166 zirgspēki un auto attīsta 262Nm lielu griezes momentu. Tie nav lieli jaudas cipari šāda izmēra automašīnai, tāpēc arī dinamiskie rādītāji nav īpaši spoži – ieskrējiens līdz 100km/h prasa 11,8 sekundes. Benzīna dzinējs sapārots ar Lineatronic CVT variatoru.
Izmaiņas un salons
Tā kā runa ir par modernizētu Forester versiju nevis pilnīgi jaunu auto, tad izmaiņas salīdzinājumā ar esošo modeli nav milzīgi lielas, tās drīzāk ir kosmētiskas. Subaru šim modelim pamatīgi pārstrādājuši priekšējos lukturus – mainījusies gan to forma, gan arī tehniskā puse, proti, tie tagad ir Full LED lukturi, kuriem pieejama automātiskā tālo gaismu pārslēgšanas sistēma. Arī citas izmaiņas ir vairāk vizuālajai pusei – nedaudz pamainīta priekšējā radiatora reste, pieejami jauna dizaina diski un arī šī zaļā krāsa, bet lielos vilcienos tas arī viss. Tehniskās lietas ir palikušas tieši tādas pašas.
Forester salons ir vieta, kas ies pie sirds cilvēkiem, kuriem nepatīk šauras telpas un saspiestība. Pirmkārt, šis gluži vienkārši ir liels un plašs auto, kā rezultātā vietas te ir daudz kaut vai tā iemesla dēļ. Otrkārt, auto ir milzīgi lieli logi. Tas dod bonusus pārskatāmībai, kā arī gluži vienkārši salonu padara gaisīgāku, plašāku un arī gaišāku. Pats salons gan nav modernākā vieta pasaulē – tas izskatās nedaudz novecojis, arī izvēlēto materiālu kvalitāte priekšējā panelī pieklibo, proti, tas ir plastmasīgs. Tā nav ļoti lētā, cietā, prastā plastmasa, bet tomēr. Uz durvju paneļiem atrodam arī mīkstos apdares materiālus, tomēr tā ir lieta, ko gribētos labāku. Tiesa, tur izvietotās pogas novietotas ļoti saprotami un pārredzami, līdz ar to lietošanā viss ir kārtībā. Arī uzbūves kvalitāte ir kopumā ir normāla.
Forester šajā paaudzē vēl ir no tiem auto, kura salona iekārtojumā nedominē divi lieli ekrāni, šeit tāds ir tikai viens. Auto aprīkots ar Subaru Starlink multimediju sistēmu un te nu atkal ir koks ar diviem galiem. Salīdzinot ar citu ražotāju mašīnās pieejamajām sistēmām, tā izskatās diezgan stipri novecojusi un pat arhaiska. Tā gan ir kopīga iezīme daudzām japāņu mašīnām, ne tikai Subaru. Kaut kāda iemesla dēļ japāņu ražotāji šai lietai vienkārši nepievērš tik lielu uzmanību, tomēr kvalitatīva, strādājoša multimediju sistēma mūsu laikos ir gana svarīga lieta. Galveno funkcionalitāti tā izpilda, tomēr nepamet sajūta, ka šī sistēma pati par sevi labāk iederētos ap 2012. gadu nevis 2022. gadu. Subaru seko līdzi laikam, piedāvājot savienojumu ar Apple Carplay/Android Auto, kurus tad arī, visticamāk, izmantosim standarta sistēmas aizvietošanai.
Priekšējā paneļa augšpusē novietots vēlviens mazāks displejs dažādas informācijas attēlošanai. Tur varam iegūt informāciju par ieslēgtajām braukšanas palīgsistēmām, saņemam navigācijas norādes, arī informāciju par degvielas patēriņu, kā arī varam redzēt informāciju par sagāzuma leņķiem. Šī informācija ir noderīgāka braucienos bezceļa apstākļos. Dažādos skatus var vienkārši mainīt ar „info” pogas spiešanu uz stūres.
Kā jau rakstīju sākumā pie tehniskajiem parametriem, auto garenbāze ir padarīta par trim centimetriem garāka un to ļoti novērtēs aizmugurē sēdošie cilvēki – tur visnotaļ ērti varēs iekāpt trīs vidējas miesasbūves pieaugušie, kuriem būs pietiekami daudz vietas kājām un arī galvai. Sēdēšana gan priekšā, gan aizmugurē ir ērta, taču sēdekļi ir diezgan vienkārši un plakani, brīžiem radot sajūtu, ka tie nepiedāvā pietiekamu atbalstu – kādā mazliet straujākā līkumā rodas sajūta, ka mazliet slīdi uz sānu.
Dinamika ceļos un bezceļos
Šo sadaļu uzreiz sāksim ar Forester e-Boxer hibrīda niansēm. Subaru acīmredzami izvēlējušies spert nelielus soļus – mašīnas baterija ir tik neliela, ka ar elektrību vien iespējams nobraukt apmēram pusotru vai divus kilometrus. Pašu jaudas agregātu nekādā veidā nav iespējams regulēt, proti, šeit nav pogas, lai varētu pārslēgties braukšanai tikai un vienīgi elektriskajā režīmā. Nav nekādu iespēju ietekmēt sistēmas darbību – tā rīkojas pēc ieprogrammētā algoritma. Neatradu veidu, kā būtu iespējams ar elektrību nobraukt kaut vai to pašu kilometru – elektriskajā režīmā auto tehniski brauc līdz 40km/h, bet pēc tam ieslēdzas iekšdedzes dzinējs. Arī tik lielu ātrumu elektriskajā režīmā īsti neattīstīju – tiklīdz mazliet vairāk pieskaries gāzes pedālim, automātiski ieslēdzas benzīna dzinējs, kurš tad arī pārņem auto kustināšanu uz priekšu, savukārt elektromotors ar savu griezes momentu drīzāk kalpo kā atbalsts. Elektriskais režīms Forester e-Boxer gadījumā pēc būtības strādās tikai ļoti nelielos ātrumos, piemēram, izbraucot no stāvvietas. Tiklīdz ātrums nedaudz palielinās vai mazliet vairāk piespiežat gāzes pedāli, ieslēgsies dzinējs. Hibrīdsistēma nesniedz nekādus bonusus degvielas ekonomijā – baterija, lai arī cik neliela, tomēr kaut ko sver, tāpat arī elektromotors nozīmē papildus svaru, taču būtiskus ieguvumus ekonomijā neredz, proti, degvielas patēriņu dabūt zem 8,5 litriem/100km būs ļoti grūti, bet realitātē tas būs starp 8,5-9 litriem, iespējams arī vairāk, bet tas atkarīgs no braukšanas stila, šosejas/pilsētas attiecības maršrutā un tamlīdzīgām lietām.
No vienas puses, elektriskais režīms krietni vairāk piemērots ir pilsētas lietošanai. Forester ir mašīna, ar kuru pilnīgi mierīgi var atbraukt uz pilsētu un kādu smalkāku sarīkojumu, tas šeit spēs iederēties, bet tā īstā vieta tomēr ir ārpus pilsētas. Uz asfalta nav nepieciešama simetriskā pilnpiedziņa un citas lietas, kas pieejamas šai mašīnai, par kurām pēc brīža. No otras puses, ja jau taisām hibrīdu, tad kāpēc neuztaisīt plug-in hibrīdu. Jautājums Subaru inženieriem un vadītājiem.
Forester uz asfaltētiem ceļiem jūtas ļoti ērti, lai gan tas ir nesteidzīgs auto. Tā kā mašīna aprīkota ar CVT variatoru, tad apgriezieni strauja paātrinājuma gadījumā būs mazliet augstāki un troksnis lielāks, bet ikdienas braukšanā pret to lielu iebildumu nebija. Ieskrējiens līdz 100km/h nav straujš – 11,8 sekundes, taču vadāmība ir pat pārsteidzoši dinamiska un precīza tik masīvai automašīnai. Viss ir relatīvs un vadāmība jāvērtē kontekstā ar izmēriem un svaru, tā nav sporta auto vadāmība. Arī balstiekārtas regulējums ir orientēts komfortam, tāpēc brauciens ir mīksts un šūpojošs, Forester ļoti labi apslāpējot lielāko daļu ceļa negludumu. Auto aprīkots ar visām galvenajām palīgsistēmām – adaptīvo kruīza kontroli, joslas saglabāšanas sistēmu, joslas atstāšanas brīdinājumu un vēl vairākām drošības sistēmām, kas ikdienas lietošanā ir ļoti neuzbāzīgas, strādā fonā un iesaistās tikai tad, kad tiešām vajag. Auto ir arī Subaru klasiskā EyeSight sistēma, kas ar infrasarkano kameru palīdzību pieskata vadītāja acis – ja vadītājs neskatās uz ceļu, auto ar brīdinājuma signāliem par to informē. Par to plus punkts. Mana izmēģinājuma laikā laiks bija diezgan lietains, tomēr nesaskāros ar netīro sensoru problēmu, kas iepriekš redzēta citās mašīnās. Arī tas ir pozitīvi. Kas nav tik pozitīvi, tā ir skaņas izolācija – šosejas ātrumos mašīna ir skaļāka nekā gribētos.
Dienas beigās nekādi nepamet sajūta, ka Forester uz asfalta jūtas labi, bet tā īstā vieta ir lauku ceļi, brīžiem pat stigas nevis ceļi. Šajos apstākļos Forester talkā nāk uzreiz vairākas lietas – klīrenss, simetriskā pilnpiedziņa – normālos apstākļos jaudas sadalījums ir 60:40 priekšējai asij, taču nepieciešamības gadījumā jauda tiek vienmērīgi sadalīta visiem riteņiem un jaudas sadalījums starp asīm ir 50:50. Tad mums ir X-Mode sistēma, kas ar dažādu algoritmu un tehnisku triku palīdzību uzlabo bezceļu braukšanu. Kam gan nav gadījies mazliet par daudz uzgāzēt un uzspolēt sniegā, kad to nevajag, vai ne? X-Mode kontrolē, lai jauda tiek nodota pakāpeniski, lai novērstu izspolēšanu – zināmā mērā tiek ierobežota gāzes pedāļa tūlītēja atsaucība. Tiek ietekmēta arī variatora darbība, lai auto darbotos ar augstākiem apgriezieniem un būtu pieejams lielāks griezes moments, piemēram, braucot kalnā. X-Mode kontrolē arī elektriski vadāmā LSD diferenciāļa darbību. Vienvārdsakot, ļoti daudz elektronikas, sensoru un programmatūras, lai tehniskie mezgli darbotos optimāli un varētu izkļūt no kādas kutelīgākas situācijas. Šeit pieejami divi režīmi – „snow/dirt” un „deep snow/mud”.
Testa laikā auto ievedām dažās bezceļu takās, kur ar parastajiem pilsētas krosoveriem gluži neuzdrīkstētos braukt – pāris bedrainākās vietās varētu apskādēt gan priekšējo buferi, gan arī auto apakšu. Ceļi gan nebija dubļaini, tikai smilšaini, turklāt, braucot ar parastām asfalta riepām, auto itin pārliecinoši tika galā ar dažādu meža taku radītajiem pārbaudījumiem. Teiksim tā – ar šo auto vajadzētu tikt cauri vietām, kur saprātīgi varētu iedomāties braukt. Vietām, kas izskatās pēc ceļa. Tā nav meža tehnika vai specializēts bezceļa auto, tāpēc kaut ko pārdabisku nevajag gaidīt, bet lauku reālijām vajadzētu būt vairāk nekā pietiekoši.
Cena
Forester e-Boxer kopumā ir četras komplektācijas versijas – bāzes versijā auto maksā no 35 400 eiro, taču ieteiktu apskatīties un izvēlēties kādu no trim nākamajām versijām, kas ir nedaudz dārgākas, taču krietni vien labāk aprīkotas. „Active” versijas cena ir no 38 400 eiro, bet te jau iegūstam apsildāmu stūri, elektriski regulējumus sēdekļus ar atmiņu, papildus drošības sistēmas un citas lietas, kas nav samērā plikajā bāzes komplektācijā. Kāda no divām vidējām komplektācijām, proti, „Active” un „Ridge” izskatās pēc jēdzīgākās cenas/piedāvājuma attiecības.
Nobeiguma vārdi
Forester jau kādu laiku nevar saukt par lauksaimniecības tehniku, vēl jo vairāk tagad, kad tas ir hibrīds. Tas ir labi aprīkots ar auto, taču tas joprojām paliek patiess savā būtībā, proti, tas nav pilsētas SUV. Domāju, ka Forester ir auto, kas radīts cilvēkiem, kuri pilsētā ierodas darīšanās – ar to var mierīgi braukt uz pilsētu un darīt, kas darāms, taču pilsētai tas ir pārāk liels, turklāt pilsētā nevar pilnvērtīgi izmantot šī auto stiprākās puses – pilnpiedziņu un prasmes, nobraucot no cieti asfaltētā lielceļa. Kas attiecas uz hibrīda sadaļu, tad no tās gan šeit nav nekādas lielās jēgas – izskatās smuki uz papīra un mārketinga materiālos, bet dzīvē taustāmu labumu nedod. Bottom of Form
https://kursors.lv/2022/11/23/subaru-forester-e-boxer-apskats-vai-no-sada-hibrida-ir-kada-jega/