Sliežu Titāniks

Sliežu titāniksReiz, ne tik sensenos laikos,  tālaika cilvēces tehniski progresīvākajai daļai ienāca prātā smalka doma: caur Hamburgu, Berlīni, Minheni, Lincu un Nirnbergu izveidot transkontinentālas dzelzceļa maģistrāles ar 3 metrīgu sliežu ceļa platumu, pa kurām ar ātrumu apmēram 250 km/h pārvietotos gigantiski vilcieni.

Plānotie maršruti – Parīze Roma, Trieste, tad Austrumeiropa – Prāga, Stambula, Minska, Maskava. Nu un tad jau Baku, Persija, Indija tālākā nākotnē.

  • Ost-West-Trasse zur Erschließung der eroberten Gebiete:
    • Persien-Indien–Baku–Rostow–Stalino–Poltawa-Odessa-Stalingrad -Charkiw–Kiew–Lemberg–Krakau–Kattowitz–Breslau–Cottbus–Berlin–Hannover–Bielefeld–Ruhrgebiet –Aachen–Lüttich–St. Quentin–Paris –Brest;
    • außerdem geplante Verlängerung von Breslau nach Warschau, Minsk, Leningrad -Moskau, Kasan.
  • _001
  • Nord-Südost-Trasse:
    • Hamburg–Wittenberge–Berlin–Leipzig–Gotha–Bamberg–Nürnberg–München–Simbach a.Inn–Linz–Wien–Preßburg - Budapest–Belgrad–Bukarest–Warna/Burgas–Istanbul
  • Nord-Süd-Paralleltrasse:
    • Berlin–Dresden–Augsburg - Prag–Iglau–Znaim–Wien –Triest–Rom
  • Ost-West-Trasse II:
    • München–Augsburg–Stuttgart–Karlsruhe–Metz–Reims–Paris-Marseille–Spanien

    Gigantiskās lokomotīves bija izplānotas līdz pēdējai skrūvītei.

 

_002breitspur

_004

  1. Gaisa apsilde
  2. Startera motors
  3. Sadegšanas kamera
  4. Gaisa dzesēšana
  5. Turbīna
  6. Degviela
  7. Kopējais lokomotīves garums
  8. Dīzeļ-elektriskā sistēma
  9. Gaisa savākšanas atveres
  10. Eļļas dzesētājs
  11. Ventilatori
  12. Starpdzesētājs

_006

Tehniskā dokumentācija – 5 sējumi, kuros bija aprakstīti visu tipu gigantiskie vilcieni.
Katram sējumam bija pielikumi ar rasējumiem un tehniskajām shēmām – saprotams slepeni, numurēti, viss kā nākas, Ordnungs.

_005barnes1

Sējums A. „Lokomotīves”

33 rasējumi kravas un pasažieru lokomotīvēm (arī manevrēšanas) tapa  izgatavoti firmās Krauss-Maffei, Henschel, Borsig, BBC, Krupp, SSB, RZA Berlin, Schwartzkopff, RZA München, Wien-Floridsdorf.

Tipi – Gāzturbīnu (elektriskās un mehāniskās), dīzeļhidrauliskās, tvaika (sic!) , dīzeļ-elektriskās u.c. lokomotīves.

 

Ātrgaitas lokomotīves bija ieplānotas:

  • Max ātrums 200-250 km/h
  • Preču – 188 km/h

Jaudas:

  • Preču vilcieniem - 12 900–40 000  ZS
  • Pasažieru - 11 350–33 300 ZS

Sējums B. „Elektrolokomotīves”

Eiropas dzelzceļu elektrifikācijas ietvaros izveidot 3 preču un 5 ātrgaitas pasažieru elektrovilcienus, kā arī dažas manevrēšanas vilcienus.

Aptuvenie parametri preču elektrovilcieniem:

  • Max ātrums 100 km/h
  • Jauda 25 500–28 600 ZS

Ātrgaitas pasažieru elektrovilcieniem

  • Max ātrums 250 km/h
  • Jauda 12 500–21 100 ZS

Sējums C. „Motorvilcieni”

Pasažieru vilciena sastāvi bez lokomotīves, kur pirmais vagons – velkošais, kopējais vagonu skaits – no 2 līdz 10, max ātrums  - 250 km/h. Variants – abos galos motorvagoni (kā tagad dīzeļvilcieniem).

Motorvagona piemērs:

  • Mašīnista kabīne
  • Vestibils
  • Personāla telpas
  • Mašīntelpa
  • Bagāžas nodaļa
  • Tualete
  • Mazgāšanās telpas
  • Dušas

Augšējais stāvs:

  • Skatu zāle
  • Pastaigu klājs
  • Desmit 3 klases vietas
  • 2 tualetes

Kopējais vietu skaits:

  • 80 – trešajā klasē
  • 42 – pastaigu klājā
  • 26 – skatu zālē
  • Kopā  - 148

Sējums D un E. „Visu tipu pasažieru un preču vagoni”

Pasažieru vagonu variācijas:

  • Kinozāle ar 196 vietām
  • Kopējais vagons ar 192 vietām un lasītavu, kafejnīcām, bagāžas nodalījumu un 12 tualetēm (8 apakšējā un 4 augšējā stāvā).
  • Ērts vagons ar sēd/guļvietām austrumu strādniekiem ar 48 vietām, ēdnīcu, bufeti, 18 tualetēm un mazgātuvēm kur katra sēdvieta ievērojami plašāka un ērtāka nekā mūsdienu vilcienos.

_007_008

Breitspureisenbahn_f1781Breitspureisenbahn_f1782

Pirts vagona piemērs:

Apakšējais stāvs:

  • Frizētavas dāmām un kungiem
  • 4 vannas istabas
  • 20 dušas
  • 2 uzgaidāmās zāles
  • Personāla telpas

Augšējais stāvs:

  • Smēķētāju un nesmēķētāju zāles – 120 vietas
  • Restorāns
  • Konditoreja
  • Noliktava
  • 2 personāla telpas
  • 2 tualetes

_009

Sastāvu varianti

Dampfkolben_20-_20Breitspur_20-_20Schnellzuglok

Parastais dienas vilciens

  • 1 vagons – pasta/bagāžas un auto
  • 2 vagons – 3 klase
  • 3 vagons – 3 klase ar ēdnīcu
  • 4 vagons – 1, 2, 3 klase
  • 5 vagons – restorānvagons
  • 6 vagons – 1, 2 klase
  • 7 vagons – 1, 2, 3 klase

1 klasē 96 vietas, 2 – 288, 3 – 1100

Restorānvagonā – ēdnīca ar 130 vietām 1 un 2 klasei, 176 vietām 3 klasei kā arī restorāns ar 172 vietām.

Tālbraucēj vilciens:

Septiņi vagoni, kur:

  • 1 vagons - pasta/bagāžas un auto
  • 4 vagons – pirts
  • Pārējie – pasažieru

Luksus vilciens:

  • 1 vagons - pasta/bagāžas un auto
  • Tad 2 pasažieru
  • 2 restorānvagoni
  • 1 pasažieru
  • Vagons-kinozāle

1 klases vietas 144, 2 – 432

Ēdnīca 1 un 2 klasēm  - 260 vietas, restorāns – 400 vietas.

Austrumu strādnieku vilcienā (7 vagoni) – 2 88 vietas.

Preču vagoni – visdažādākie, manuprāt topā platformas kuģu pārvadāšanai.

breit4

(Vidējais preču platformas garums  - 18m, kuģis līdz 80m garumam tiek uzstutēts uz 2-3 platformām.)

breitspurbahn03vt7breitspurbahn19behltergfy6

Projekta vadītājs un koordinators – tehnisko zinātņu doktors Ginters Vins, kurš piedalījās jauno dzelzceļu apspriešanā pie fīrera 1950. gadā,  atcerējās sekojošo: „Šo kolosālo maģistrāļu ekonomiskā nepieciešamība bija pakārtota un nekad netika apskatīta. Un patiesībā, līdz tam nekad apspriešana tā arī nenonāca.

Šī projekta jēga slēpās pašam sevī – monumentālas būves Hamburgā, Berlīnē, Nirnbergā, Minhenē bija jāsasaista savā starpā ar tikpat monumentālām maģistrālēm”.

Jādomā, ka Ginters Vins zināja ko runāja.

_010_011

Iespējams, ka Hitlers uztvēra šīs maģistrāles kā savu grandiozo arhitektūras plānu organisku sastāvdaļu. To apstiprina sanāksmju stenogrammas un neskaitāmas fotogrammas kur kopā ar fīreru stāv ne tikai arhitekti, bet arī dzelzceļu projektu vadītāji. Varbūt Hitleram šķita – starp monumentālām būvēm kā okeāna kuģi, milzu vilcieni peld uz savām stacijām....

Ja nebūs slinkums, turpinājums sekos.
Sliežu Titāniks - turpinājums.