Sapnis par auto._3

No vecas poļu grāmatas ilustrācijām mēģināšu izveidot ilustrētu stāstu par to, kā cilvēce nonāca pie idejas par auto. Precizējumus paņemu no Vikipēdijas. Nobeigums. iepriekšējo skatiet šeit.

Sports, sports, sports: tvaiks vai benzīns, vai varbūt - elektrība?

Sacensības ir tirdzniecības dzinējspēks. Nav brīnums, ka tas izpaudās arī tādā jaunā jomā kā automobilisms. Īpaši, ja sīvi cīkstējās divi auto dzinēju veidi: tvaika un benzīna dzinēji. Attēlā var redzēt parīzieša Morisa le Blanta 9-vietīgo „Serpollet” firmas tvaika automašīnu, kas ar numuru 60 piedalījās „bezzirga pajūgu” sacīkstēs Parīze – Ruāna 1894. gada 22. jūlijā. Image288329 Viņš gan palika vienā no pēdējām vietām (15.) ātruma ziņā. Pavisam piedalījās 21 auto, finišēja 17. Uzvarēja Žils-Alberts de Dions-Butons.

 

 

Nākamajā attēlā redzam divas mašīnas, kas brauc caur Mantes pilsētiņu. Image288429 Parīzes – Ruānas distance bija 126 km un šajā pilsētiņā pēc nobrauktiem 36 km braucēji apstājās, lai kaut ko uzkostu. Auto ar numuru 61 „Panhard & Levassor, 3,5 KM brauca Emīls Maijāds (Émile Mayade), bet automašīnu “Peugeot” ar numuru 30, 3,5 KM - Michaud– 'Les fils de Peugeot Frères'.

Tālāk redzam “De Dion, Bouton & Trepardoux” tvaika automašīnu no tām pašām sacīkstēm, kas finišēja pirmā. Image288529 Grāmatā rakstīts, ka viņa uzvaru negribēja atzīt, jo viņa auto bija piekabe, tāpēc braucamrīku negribēja uzskatīt par automobīli. Vikipēdija min to, ka brauciena rezultātos ņēma vērā arī komforta līmeni, tāpēc pirmo vietu piešķīra ex aequoautomašīnām «Panhard et Levassor» un «Les fils de Peugeot frères». Otrā vietā - «De Dion, Bouton et Cie», trešajā - «Maurice Le Blant» (no 60).

1895. gadā notiek autosacīkstes Parīze – Bordo – Parīze. Šajā attēlā redzam automašīnu “Peugeot” no minētajām sacīkstēm. Image288629 Nākamajā attēlā – Benca automašīnu no tām pašām sacīkstēm. Image288729

Te redzams automobilis “Panhard & Levassor” ar iesauku “Pam-Pam” 1895. gadā sacīkstēs Parīze – Bordo – Parīze, ko vada Emīls Levasors. Image288829 Auto distance veica pirmais, taču ieguva 2. vietu. 1. vietu piešķīra citam auto (Isaac / Paul Koechlin “Peugeot”).

Nākamajā attēlā Emīls Levasors pabeidz savu 48 stundu braucienu 1895. gada sacīkstēs ( Parīze – Bordo – Parīze) ar savu ‘Pam-Pam”. Image288929 Tālāk “Peugeot” ar nosaukumu “l’Eclair” (“Zibens”), apgādāts ar brāļu Mišelinu (sēž auto) pneimatiskajām riepām, arī piedalās minētās sacīkstēs. Image289029

1896. gadā top pirmais “De Dion-Bouton” trīsriteņu braucamrīks, kura dzinēja jauda ir 1,25 KM. Image289129

Afiša, kas aizrāva parīziešus tāpat, kā jaunais cilvēks jaunavu automašīnā “De Dion-Bouton”, kurš aizbēga tik strauji, ka viņu nespēja panākt ne velosipēdists, ne jātnieks.Image289229

Franču tvaika automašīnu konstruktors Leons Serpolets (Léon Serpollet, 1858 - 1907) ar savu draugu, ievērojamu automobilisma un aviācijas sponsoru Ernestu Arhdiakonu (Ernest Archdeacon, 1863 - 1950) pirms starta sacīkstēs Parīze – Leona 1890. gadā. Image289329

Beļģu sacīkšu braucējs un automašīnu konstruktors Kamils Ženatci (Camille Jenatzy, 1868 - 1913), saukts “Sarkanais velns” savu rudo matu un neparasti drosmīga auto vadīšanas stila dēļ, tāpēc viņš pirmo reizi pasaulē pārsniedza braukšanas ātrumu 100 km/h ar savu elektromobili “Jamais Contente” (“Nekad apmierināts”) 1899. gada 1. maijā, Achères. Image289429

Pavisam dīvains amerikāņa Džozefa Kulidža (Joseph J. Kulage) auto no 1896. gada. Image289529 Tā kā par amerikāņu 19. gadsimta censoņiem grāmatā minēts maz, pievienoju saiti, kur var uzzināt vairāk: http://www.earlyamericanautomobiles.com/1890a.htmIeskatam, pirmā amerikāņu tvaika automašīna no 1863. gada, ko būvējis Klarenss Simonds Linnā. Image2895a29]Par tālāko: http://www.earlyamericanautomobiles.com/massautos.htm

Četrasu 4-cilindru benzīna dzinējs ar maināmu kompresijas pakāpi, ko uzbūvēja francūzis Fernads Forests 1898. gadā – tomēr tas nekad nav iebūvēts kādā automašīnā. Image289629

Žoržs Butons (šoferis) un marķīzs Alberts de Dions (blakus) automašīnā ar jaudu 3,5 KM 1898. gadā. Image289729

Kabarē nošu sākumlapa dziesmiņai „Mīlestība automašīnā”, 1899. gads Image289829

Pirmā zviedru automašīna „Vabis” no 1897. gada ar konstruktoru Gustavu Eriksonu pie vadības kloķa. Divcilindru naftas dzinējs, iedarbināšanai bija vajadzīga lodlampa, lai iekvēlinātu sveces kvēldiegu. Image289929 Automobilis sasniedza ātrumu 27 km/h. 1911. gadā firma apvienojās ar konkurentiem „Scania” un mainīja nosaukumu uz „Scania-Vabis”.

Divi angļu autobraucēji un rallisti no 1897. gada: Čārlzs Džerots (Charles Jarrot, 1877 - 1944) un S. F. Edžs (S. F. Edge) automašīnā „Panhard & Levassor”. Image2810029 un Kamils Ženatci (vidū, melnās drēbēs ar katliņu galvā) elektromobiļu konkursā, 60 kilometru trasē, 1899. gadā. Image2810129

Angļu „Dog Cart” („Arrol-Johnston” markas medību auto), kas bija piemērots braukšanai bezceļa apstākļos, tos ražoja no 1897. līdz 1905. gadam. Image2810229 Džonstona moto bija: „bez trokšņa, bez netīrumiem, bez apdegumiem un bez vibrācijas”.

„Panhard & Levassor” autokataloga vāks no 1895. gada: augšpusē „ģimenes omnibuss”, apakšā „duc” tipa auto. Image2810329

Parīzes – Bordo 1900, gada tipa sacīkšu auto virsbūves garengriezums: A – galvenā benzīna tvertne, B – rezerves benzīna tvertne, C – benzīna tvertnīte sveces iešķilšanai, D – bagāžnieks instrumentiem un rezerves daļām. Image2810429

Anglijas karalis Eduards VII 1899. gadā brauc automašīnā „Daimler”, 12KM. Auto vada viens no konstruktoriem F. R. Simms.Image2810529

1880. – 1892. gados zviedru gleznotājs Jorns Cederholms uzbūvēja smēdē ar sava brāļa Andersa palīdzību savas konstrukcijas tvaika mašīnu. Viencilindra auto spēja kustēties ar ātrumu 15 km/h. Priekšējās, mazāk noslogotās ass vadīšana bija gandrīz neiespējama, kamēr pakaļējā, noslogotākā ass nebija aprīkota ar diferences mehānismu. Vēlāk modeli uzlaboja, taču panākumu tam nebija. Image2810629

Jorkas hercogs, nākamais Anglijas karalis Džordžs V pirmajā 1900. gada autobraucienā, ko organizēja Č. S. Rolss, ar „Panhard & Levassor” 12KM. Image2810729

Ferdinads Poršē (1875 – 1951)), kā jauns inženieris, 1899. gadā konstruē austriešu firmai „Lohner” elektrisko auto ar piedziņu priekšējiem riteņiem. Image2810829

Viena no pirmajā Lucmana automašīnām, kas būvēta Ādama Opela (1837 – 1895) rūpnīcā, 1894. gadā. Viena cilindra dzinējs sasniedza jaudu 4 KM un varēja braukt ar ātrumu 16-20 km/h, taču bija ļoti dārgs. Image2810929

Grāfs Roberto Biskareti di Rufia (1845 – 1940) ar ģimeni. Viņš bija firmas FIAT dibinātājs un pirmais direktors. Redzams vienā no pirmajiem šīs markas automobiļiem, 1900. gadā. Image2811029

Pirmais firmas FIAT automobilis pēc oriģinālā zīmējuma, 1899. gadā. Image2811129

Firmas „Leon Bollee” trīsriteņu mini auto: 1- vadības rats, 2- zobrats, ar ko mainīja braukšanas ātrumu, 3- kloķis nepārtrauktai ātruma maiņai, 4- svira, ar kuru varēja bīdīt pakaļējo riteni uz priekšu vai atpakaļ, 5- pakāpiens vadītāja kājām, 6-dzinēja cilindrs, 7-aizdedze, 8 un 9-karburatori, 10- skaņas slāpētājs, 11- benzīna pieplūdes vads. Image2811229

Luīzs Reno (1877 - 1944) ar savu pirmo automašīnu 1898. gadā. Image2811329 Pēc citiem avotiem foto ir no 1903. gada.

Eiropā sāk veidoties jauns rūpniecības veids. Pirmais angļa Frederika V. Lančestera (1868 - 1946) automobilis no 1895. gada, ko raksturo skaista un dizaina konstrukcija, toreiz tā bija viena no labākajām angļu automašīnām.Image2811429

Angļa Daimlera 1897. gada būvētais auto pēc vācu parauga, jau visai atšķīrās no tā. Būvēja to Koventrijas fabrikā, kas bija pārbūvētas dzirnavas.Image2811529

Braucošu ložmetēju izmantošanas projekts, lai aizsargātu Angliju no varbūtēja iebrukuma, 1900. Image2811629

Pirmā Neselsdorfas fabrikā (vēlāk „Tatra”) būvētā automašīna „Nesselsdorf Präsident” no 1897. gada. Image2811729

Brāļu Reno pirmā darbnīca vecāku dārzā, Bijankurā (Billancourt), 1898. gadā. Image2811829

Pirmās Reno automašīnas šasija ar De Diona-Butona viencilindra dzinēju no 1898. gada. Image2811929

Pirmā, Luīza Reno konstruētā automašīna 1898. gadā ar De Diona-Butona dzinēju, jauda 1,75 KM. Image2812029

Reno kundze un viņas vīrs Marsels pirmajā brāļu Reno konstruētajā automobilī, 1899. gadā. Image2812129

Reno kupejas tipa automašīna ar benzīna motoru no 1899. gada, pirmais pasaulē auto ar pārsegtu dzinēju. Image2812229

Reno ģimenes nedēļas izbraukums uz Boloņu-Bijakūru 1899. gadā: Marsels Reno (1872 - 1903) kā pasažieris trīsriteņu „De Dion-Bouton”, Luīzs vada vidējo auto, bet Reno švāģeris – auto pa labi. Image2812329

Automašīna „Renault C” no 1900. gada bija ļoti sekmīgs tirgū, tas bija apgādāts ar 3,5 zirgspēku „De Dion-Bouton” dzinēja. Image2812429

Renē Panhards (Louis François René Panhard, 1841 - 1908) ar sievu un bērniem automašīnā “Panhard & Levassor”, tips “Dog-Cart”, 1892. gadā. Image2812529

Lūiss Reno vada vienu vecākajiem viencilindra modeļiem. Image2812629

Pirmais franču firmas „Latil” auto ar piedziņu uz priekšējiem riteņiem. Image2812729

Gotlība Daimlera dēls Pauls 1900. gadā uzbūvē jaunu „Daimler” automašīnas modeli vēl pirms parādās marka „Mercedes”. Image2812829

Zīmējums no mēnešraksta „Referee”, 1897. gada 17. janvāra ar krievu plānu būvēt tvaika lokomotīvei līdzīgu bruņu auto – cietoksni uz riteņiem. Image2812929

„The York Journal” 1897. gada 8. augusta numurā publicē vācu plānu, radīt mehānisku spēku vadītu „cietoksni uz riteņiem”. Ideja tiek realizēta, kad angļu tanki pirmoreiz iet kaujā pie Sommas, 1916. gadā, 1. pasaules kara laikā. Image2813029

Benca markas „Velo” tipa automobilis: 1- bremzes pedālis, 2- stūres rats, 3- rokas bremzes kloķis, 4- ūdens tvaiku dzesēšanas kondensators, 5- virsbūve, kas sedz dzinēju un piedziņu, 6- karburators, 7- bremzes iekārta. Image2813129

Austriešu pārstāvniecības reklāma firmai „Daimler” 1900. gadā. Image2813229

1900. gada reklāma imperatora-karaļa piegādes firmai „Jacob Lohner & Co”, kas ražoja Ferdinanda Poršē tipa elektromobiļus. Image2813329

Slavenais franču autobraucējs Renē de Knifs (1865 – 1954) sacīkšu auto „Panhard & Levassor” 8 KM, kontroles punktā sacīkstēs Parīze – Amsterdama (1898. gada 7. – 13. jūlijā), ko beidz ar vidējo ātrumu 50,9 km/h. Image2813429

Čālzs Džerots un Montegjū Nepīrs (Montague Napier, 1870 – 1931) pirmajā automašīnā „Napier” no 1902. gada, 12 KM. Tas bija viens no pirmajiem automobiļiem, kas Anglijā tika ražots luksa auto klasē un konkurēja ar pasaulē pazīstamo „Rolls-Royce”.Image2813529

Čārlzs S. Rolss (1877 - 1910) 1900. gadā ar sev pārveidoto „Panhard & Levassor”, kas kalpoja par paraugu nākošajiem „Rolls-Royce”. Image2813629

Angļa Džona Henrija Naita (1847 - 1917) no Fārnhemas ar petroleju darbināms auto no 1895. gada ar viena cilindra dzinēju, tilpumu 1,5 litrs un ātrumu 15 km/h. To uzskata par pirmo divvietīgo angļu „automobili” ar iekšdedzes dzinēju. Image2813729

Barons M. Henrijs de Rotšilds sacīkstēs braukšanā kalnā Šantelupā, Francijā, 1900. gadā savā, vācu „Canstatt Daimler”, 21 KM automašīnā „Phoenix”. Image2813829

Angļu „taxicab” tipa automašīna „Vauxhall” no 1906. gada ar vadītāja vietu kādreizējā kučiera vietā.Image2813929

Pirmais „mersedess” no 1900. gada, ko tā nosauca par godu Emīla Jellineka kunga vecākajai meitai. Jelineka kungs bija firmas „Daimler” pārstāvis un angažēts finansists Nīcā. Četru cilindru dzinēja jauda bija 35 KM. Image2814029

Meresedesa Adriena Ramona Manuela Jellineka (1889 – 1929), kuras vārdā tika nosaukta šī auto marka. Image2814129 Diemžēl viņas tālākā dzīve vairāk saistās ar divām skandalozām laulībām un ātro nāvi no kaulu vēža.

Roberts Bošs (1861 - 1942), vācu rūpnieks, inženieris un izgudrotājs, aizdedzes sistēmas radītājs. Image2814229

Nobeigumā papildinu ar dažiem vārdiem par auto būvi Latvijā (Latvijas teritorijā), fakti no interneta.

Pirmās automašīnas Latvijas teritorijā sāka būvēt Leitnera firma „Leutner” 3,5 HP jau 1901. gadā (pēc citiem datiem – 1899. gadā). Pēc licences tika būvētas arī „De Dion-Bouton” automašīnas. Tomēr „A. Leutner & Co” bija grūti konkurēt ar ārzemju firmām, jo tā visas auto sastāvdaļas neražoja uz vietas. Sākoties karam, firmu evakuē uz impērijas iekšieni. Image2814329

1908. gadā Krievu-Baltijas vagonu fabrikā (KBVF) tika izveidota autobūves nodaļa.
1909.gada 8. jūnijā no rūpnīcas vārtiem izbrauca pirmais automobilis ar nosaukumu "Russo-Balt". 1915. gadā kara dēļ fabriku evakuē dziļāk valstī. Image2814429

Laka posmā no 1928. līdz 1931. gadam automobiļus mēģināja sākt ražot fabrika VEF. Taču izmaksas izrādījās pārāk lielas, tāpēc tika izgatavoti apmēram 7 auto, kas tirdzniecības tīklā tā arī nenonāca. Image2814529

Automobiļu ražošana Latvijā atsākās neatkarīgas Latvijas laikā, kad 1936.gadā Latvijas valdība iegādājās licenci dažu modeļu "Ford" autobusu un kravas mašīnu komplektēšanai.
1937. gada augustā pa rūpnīcas "Vairogs" vārtiem izbrauca pirmais Latvijā ražotais automobilis - kravas mašīna "Ford-Vairogs V-8". Tajā pašā gadā sāka ražot arī vieglās automašīnas. Image2814629

Pēc kara jau padomju laikā, sekojot Staļina prasībai pēc “tautas auto”, tika mēģināts izgatavot auto Rīgas Eksperometālajā autobusu fabrikā (REAF), taču tālāk par diviem auto REAF-50 (1950. gadā) tā arī netika. Image2814729 Automašīnu rūpnieciska būve (ar mainīgām sekmēm) atsākās tikai mūsu laikā.

Pilnīgāku informāciju var iegūt

http://www.laikmetazimes.lv/2013/08/05/auto-auto-autombili-1-dala/

http://www.laikmetazimes.lv/2013/08/12/auto-auto-autombili-2-dala/

P. S. Saīsinājums, kas satopams tekstā KM: “koń mechaniczny” – latviski – “zirgspēks”.