Sapnis par auto._1

No vecas poļu grāmatas ilustrācijām mēģināšu izveidot ilustrētu stāstu par to, kā cilvēce nonāca pie idejas par auto. Precizējumus paņemu no Vikipēdijas. 1. turpinājums. Iepriekšējo skatiet šeit.

Tvaika laikmets.

Tvaika enerģijas arvien plašāka izmantošana izgudrotājus vilināja to izmantot arī, lai radītu braucamrīkus, kam nebūtu vajadzīgi īsti „zirgspēki”.

1784. gada vecā angļu izdevumā mēs varam ieraudzīt skota Viļjama Merdoka (William Murdock, 1754 – 1839) tvaika mašīnas modeli Image281829.

 

 

1801. gadā britu inženieri Ričards Trevithiks (1771 – 1833) un Endrū Vivians (1759–1842) uzbūvē „ceļa lokomotīvi” jeb „London Steam Carriage” Image281929

Vēl viens izgudrotājs, šoreiz no Amerikas Natans Rīds (1759 – 1849) jau 1790. gadā konstruē un uzbūvē savus tvaika ratus. Pirmajā attēlā ir redzama mašīnas uzbūves shēma Image2820-2129, bet otrajā zīmējums ar gatavu mašīnu.

Amerikāņu mēnešraksta „The Mechanic”, ko izdeva D. K. Minors, 1834. gada jūlija numurā, trešajā lapaspusē ir attēlots amerikāņa Olivera Evansa (1755 – 1819) pirmais 1805. gadā uzbūvētais tvaikmobilis – amfībija „Oruktor Amphibolos” Image282229.

1821. gadā Džuliuss Grifits (Julius Griffith) Londonā uzbūvē firmai „Bramah and Sons” tvaika omnibusu Image282329. 1833. gada 14. marta „American Railroad Journal” ir dots neparastu tvaika ratu apraksts Image2824-2629, ko varētu saukt par pirmo tvaika vieglo auto. Tvaika mašīnas kļūst tik populāras, ka par to izmantošanu jau tiek zīmētas karikatūras, kā šī no 1820. gada, kas tapusi Anglijā. 1824. gadā top Deivida Gordona (1774 – 1829) projekts tvaika omnibusam ar visai absurdu kāju piedziņu. Vēl agrāk Viljams Bruntons (1777–1851) projektē “tvaika zirga” lokomotīvi (1813), kas pazīstama ar nosaukumu"Mechanical Traveller" Image2827-2929

Iepriekš minētais Deivids Gordons 1822. gadā izveido pavisam neparastu tvaika mašīnas projektu, ko nosauc par “Vāveri” (“Squirrel”), izmantojot Trevithika ceļa lokomotīvi, bet nākošajā attēlā redzam Goldsverija Garnija (GoldsworthyGurney,1793–1875) pirmo tvaika omnibusu, komercializējot tvaika mašīnu satiksmi savā “Gurney Steam Carriage Company”.

Nākošā attēlā var redzēt citu Garnija tvaika omnibusu, kas no 1825. gada regulāri kursēja pa maršrutu Londona – Bata Image283029. Konstruktors Viljams Henrijs Džeimss 1824. gadā, Londonā uzbūvē tvaika omnibus, kam katram no četriem riteņiem ir sava tvaika mašīna Image283129. Valtera Henkoka (1799 – 1852) omnibuss “Enterprise” 1833. gadā apkalpo līniju Londona – Pedingtona Image283229. Timotijs Bērstals (Timothy Burstall, 1776 – 1860) un Džons Hils 1827. gadā uzkonstruē omnibusu ar piedziņu uz visiem riteņiem Image283329.

Amerikāņa Viljama Čērča (William Church, ap 1778 - 1863) omnibuss, kas kursēja starp Londonu un Birmingēmu 1832.-1835. gados, pārvadāja 40 pasažierus un varēja pat sasniegt ātrumu 40 km/h Image283429. Cita Viljama Čērča omnibusa versija no 1834. gada spēja pārvadāt jau 56 pasažierus, taču tik milzīga mašīna tā šokēja iedzīvotājus, ka tā arī netika nodota ekspluatācijā Image283529.

Plašā tvaika mašīnu izplatība rosināja satīriķus, kas visai skeptiski skatījās uz progresu, jo saprata tā ēnas puses, zīmēt karikatūras par to, kas gaida nākotnē Image283629. Te – zīmējums no 1820. gada.

Nākošajā attēlā redzam Džona Skota Rasela (1808 – 1882) tvaika omnibusu no 1834. gada Image283729.

Nav iedomājam situācija, ka tvaika mašīnas kā braucamrīks netiktu vismaz kā projekts izmantotas arī militārajā jomā, to rāda arī vecākais zināmais zīmējums ar šo lielgabalu uz tās Image283829. Par to, vai kas tāds arī tika uzbūvēts, tā kā nav dzirdēts?

Tālāk, vēl viena satīriska angļu ilustrācija no 1829. Gada, kur kungs prasa ogles savai mašīnai Image283929. Autors H. Alken.

Kā tālāko gadu mašīnas grāmatā ir minētas Kareta (Carret) tvaika mašīna no 1866. gada ar visai poētisku nosaukumu “Fly-by-Nigth” Image284029 un Riketa (Ricket) tvaika mašīnas modelis no 1860. gada Image284129.

Nevar neminēt, ka arī citās valstīs, ne tikai Lielbritānijā, tiek būvēti tvaikmobiļi. Tā 1869. gadā Locs (Lotz) no Nantes uzbūvē “ceļa lokomotīvi” ar lepnu nosaukumu “La France” un aizbrauc līdz Šampinjī Image284229.

Virgīlija Bordino tvaika kariete, kas būvēta Arsenālā, Turīnā 1854. gadā ar divu cilindru dzinēju spēja sasniegt ātrumu 8 km/h un patērēja 30 kilogramus koksa stundā Image284329.

Amerikā, Ņujorkā, 1867. gadā tvaika mašīnu konstruē Ričards Dadžons (Richard Dudgeon, dz. 1819), taču viņa mašīna ir pārāk līdzīga dzelzceļa lokomotīvēm, tāpēc iespaidu uz tālāko attīstību neatstāj Image284429.

Skaistas tvaika mašīnas konstruē francūzis Amadē Bollē (1844 – 1917). Pirmo tvaika mašīnu viņš konstruē 1873. Gadā, pēc diviem gadiem viņa L'Obéissante Image284529ceļa gabalu no Lemānas līdz Parīzei nobrauc 18 stundās, mašīna sver 3,6 tonnas (divcilindru dzinējs) un var uzņemt 12 pasažierus, tās ātrums ir 30 km/h, bet tā var sasniegt arī 40 km/h. Nākošā attēlā var redzēt viņa tvaika mašīnu La Mancelle no 1878. gada Image284629. Pabeidzot par viņu – 1881. gadā Bollē redzams pie savas ātrākās mašīnas stūres – La Rapide spēja sasniegt pat 62 km/h, turklāt tvaika mašīna atradās priekšpusē, tāpēc mašīnu varēja vadīt viens cilvēks Image284729.

Par spīti tvaika laikmetam, izgudrotāji saprata, ka lietderības koeficients tvaika mašīnām ir ļoti zems, tāpēc tajā pašā laikā tika meklētas jaunas iespējas, kaut arī līdz īstām automašīnām ar iekšdedzes dzinēju izrādījās tāls ceļš, pirmā skice ar tāda veida dzinēju parādās jau 1807. gadā – attēlā Īzaka de Rivas (Izaak de Riva) projekts Image284829

Turpinājums seko.