Rekordi un problēmas.

Pašreiz SKS atrodas krievu kosmonauts Genādijs Padalka, kurš ir pārspējis pasaules rekordu kosmisko lidojumu ilguma ziņā, ko uzstādīja Sergejs Krikaļovs pirms desmit gadiem. [Skaitot kopā visus lidojumus.] Padalkas atgriešanās uz Zemes ir paredzēta 11. septembrī. Ja ņem vērā atlikušo laiku, tad kopsummā kosmonauts pavadīs orbītā apmēram 880 diennaktis - pagājušais rekords bija 803 diennaktis.

Raķetes ir sarežģīta lieta.

Dažreiz tās raķetes nogāžas. Tāpēc jāatzīmē, ka kosmonautiem SKS dzīve ir visai satraucoša. Nē, viņu dzīvības nekas neapdraud - stacijai pietiek provianta, ūdens un visa pārējā, lai normāli eksistētu un strādātu, līdz oktobrim. Taču pēdējie, bēdīgie notikumi tomēr izsauc zināmu nemieru.

2014. gada 29. oktobrī notika nesējraķetes "Antares" palaišana ar kravas kuģi "Cygnus", kas piederēja amerikāņu kompānijai "Orbital Sciences". Kravas kuģim bija jānogādā uz staciju vairāk nekā divas tonnas kravas, taču ārštata situācijas dēļ raķete uzsprāga tieši starta laikā, protams, kopā ar kravu.

 

 

2015. gada 28. aprīlī no Baikonuras kosmodroma tika palaists nesējs "Sojuz-2.1a" ar kravas kuģi "Progress M-27M". Ar šo misiju uz SKS bija jānogādā 2,5 tonnas kravas, tajā skaitā, 420 kg ūdens, 50 kg skābekļa un 500 kg degvielas. Taču kuģis "kļūdījās" ar orbītu un 8. maijā sadega atmosfērā, nesasniedzis savu lidojuma mērķi.

Un atkal jauna nelaime. Šoreiz amerikāņu nesējraķete "Falcon-9", kas piederēja privātai kompānijai "SpaceX", kam vajadzēja nogādāt kosmonautiem bezpilota kosmisko kuģi "Dragon", ar ļoti nepieciešamām iekārtām uz borta, sadalījās gabalos gaisā burtiski dažas minūtes pēc starta.

Neskaitot pārtikas krājumus, dzērienus un skābekli, kravas kuģis veda uz SKS arī skafandrus amerikāņu astronautiem iziešanai atklātā kosmosā, savienojošo adapteri pilotējamo kuģu "pietauvošanai" stacijai un jau otro iekārtas komplektu ūdens filtrācijas sistēmai (pirmais atradās uz "Progresa", kas nogāzās).

Vai draudzēsimies tālāk?

Ar "Falcon" palīdzību ASV cenšas mazināt savu atkarību no krievu "Progresiem", taču apstākļi veidojas tā, ka sadarboties mums nāksies vēl ilgi. Katrā gadījumā, nākošais "Progress" (tā starts ir ieplānots uz 3. jūliju - 10 dienas pirms dienasgaismu ieraudzīs šis numurs) visdrīzāk nesīs bez pamatkravas arī to, kas nenokļuva SKS "Dragon" katastrofas rezultātā.

Neskaitot "Progresu", uz SKS augustā dosies japāņu kravas kuģis HTV, bet "Orbital Sciences" - "Falcon" saimnieks - plāno atsākt raķetes lidojumus jau šogad, taču nedaudz vēlāk, kad beigsies amerikāņu kravas kuģa bojā ejas iemeslu izmeklēšana.

Neskatoties ne uz ko, kosmonauti nebēdājas un turpina uzstādīt rekordus. ASV un Krievija, neatkarīgi no politiskajām nesaskaņām, plāno palielināt kosmiskās stacijas štatu divas reizes - no trīs uz sešiem cilvēkiem - un turpina sadarboties kosmosā.

Igora Ņikitina raksts no nedēļraksta "Taini XX veka" 2015. gada 18. numura.

[Ko lai vēl piebilst? Neveiksmju cēloņi ir divi: 1) ASV privātās kompānijas tikai sāk darbu un iziet to pašu posmu, ko valstis 1950.-60. gados, arī tad nesekmīgi starti notika vienā laidā; 2) pēdējo gadu Krievijas neveiksmēm kosmosā skaidrojums ir tāds, ka Krievijas kosmonautika ir zaudējusi daudzus pieredzējušus speciālistus, kas devušies meklēt darbu ārzemēs, no Krievijas cilvēki aizceļo labākas dzīves meklējumos tāpat kā no Latvijas. Kuģa "Progress M-28M" starts noritēja sekmīgi.]