Uz Fantāzijas zemes sliekšņa.
Bērnu fantastika, kā arī visa bērnu-jaunatnes literatūra kopumā veido divas galvenās straumes: grāmatas, kas tikai ar laiku ir ienākušas jaunās paaudzes lasīto grāmatu lokā (Herberts Velss, piemēram, rakstīja savus romānus pieaugušajiem) un darbi, kas ir rakstīti speciāli tēmējot uz jauno lasītāju, tieši konkrētam vecumam. Atstāsim "iemaldījušos" klasiku malā un apskatīsim tikai specializēto bērnu-jaunatnes fantastiku.
Jau Žils Verns pārsvarā rakstīja romānus jaunu cilvēku auditorijai, taču īstā, masveida pusaudžu fantastikas dzimšana radās, pateicoties dime novels (desmit centu romāniem), ko mīkstos vākos izdeva 20. gadsimta sākumā un kas Amerikā bija šausmīgi populāri. Skaitā daudzo piedzīvojumu gabalu, kā Berouza Tarzānam, vidū bija arī pusaudžiem domātās grāmatas "priekš zēniem." Tajos gados fantastika bija uzsvērti "vīriešu" lasāmviela: meitenēm bija jāapmierinās ar asarainiem, pamācošiem stāstiņiem un pasakām par fejām. Pašas slavenākās to laiku "zēnu" fantastikas sērijas - stāsti par jauno, ģeniālo izgudrotāju Frenka Rīda un Toma Svifta piedzīvojumiem. Jaunas grāmatas par otro personāžu, kuru izdomāja Viktors Epltons, iznāk līdz šai dienai.
"Desmitcentu romānu" izdevēji plaši izmantoja grāmatu iedalīšanu pēc noteikta vecuma (tādu iedalījumu formulēja vēl 1802. gadā redaktore - žurnāliste Sāra Trimmere). Tiesa: kas ir interesanti desmit gadu vecam bērnam, četrpadsmit gadus vecam pusaudzim izsauks žāvas, bet sešpadsmit gadus vecā pusaudzī pat riebumu.
Modernā angļu-amerikāņu bērnu literatūras klasifikācija pēc vecuma sastāv no piecām bāzes kategorijām:
* Picture books - līdz 5 gadiem, bilžu grāmatas;
* Early Reader Books - 5 līdz 7 gadi, ar uzsvaru uz apmācību un uzziņu;
* Short Chapter Books - 7 līdz 9 gadi, nelieli beletristikas teksti ar uzsvaru uz morāli un ētiku;
* Longer Chapter Books - 9 līdz 12 gadi, jau normāla sižetiska literatūra;
* Young Adult - 12 - 18 gadi.
Līdzīga dalīšana ir ieviesta arī daudzās citās valstīs. Fantastika (neskaitot pasakas), parasti etilpst pēdējās divās kategorijās.
Sākumā bērnu-jaunatnes fantastikas rakstnieki rakstīja uzsvērti vienkāršotā valodā, ar milzums uzbāzīgas moralizēšanas un apzinātu atteikšanos no aktuālām tēmām. Tāpēc pusaudžu fantastika ilgi nesaskārās ar galveno fantastiskās literatūras masu un attieksme pret to no rakstnieku un izdevēju puses bija atklāti vīzdegunīga.
Lauvas tiesa no 20. gadsimta sākuma darbiem sekmīgi ir nogrimusi aizmirstībā, izņemot Džeimsa Barija, L. Frenka Bauma, Hjū Loftinga, Kenneta Grema, Džona R.R. Tolkina darbus, maziem bērniem domāto fantastisko literatūru vispār nav vērts pieminēt. Situācija sāka mainīties pēc kara [acīmredzot, domāts 2. pasaules karš - t.p.], lielā mērā pateicoties Klaivam S. Lūisam, kura "Nārnijas hronikas" balansē uz bērnu pasakas un audzinoši-alegoriskas fantāzijas, kas domāta lielāka vecuma bērniem, robežas. Par 1960-to gadu vadošo bērnu-pusaudžu fantastikas autori kļūst Endrū Nortone, pēc tam nāk Diānas Vinnas Džonsas ēra - abas dāmas ir sacerējušas ne mazums aizraujošu grāmatu "maza un vidēja vecuma lasītājam". Kaut gan, daudzi Nortnes un Vinnas Džonsas darbi pieskaitāmi Young Adult . Bija arī citi autori, kas guva jaunās publikas un viņu vecāku atzinību: Pīters Dikinsons, Medeleina L'Engle, Izabella Kārmodija, Loids Aleksanders, Eva Ibotsone, Džeina Jolena. Mūsdienu aizrobežu, bērnu fantastikas spektrs pārsteidz iztēli - autori jebkurai gaumei: Pols Stjuarts, Lemonijs Snikets, Jans Sīgels, Emīlija Roda, Patrīcija Makkillipa, Dereks Lendijs, Dins Lorijs, Marks Voldens un daudzi, daudzi citi.
Pieaugušo grāmatas jaunajām sirdīm.
Vislabākie bērnu-jaunatnes fantastikas paraugi attiecas uz kategoriju
Young Adult . Adekvāti iztulkot šo terminu krievu valodā ir visai problemātiski. Viens amerikāņu izdevējs terminu skaidro, kā grāmatas, kas rakstītas pusaudžiem, bet kuras labprāt lasa arī pieaugušie. Atcerēsimies, ka sākot reklāmas kampaņu Filipa Pulmana grāmatai "Tumšās matērijas", izdevniecība "Rosmen" izmantoja reklāmsaukli: "Pieaugušo grāmata jaunajām sirdīm" - ļoti trāpīgs raksturojums. Cilvēks sirdī jauns var palikt arī 70 gadu vecumā!
Galvenā Young Adult atšķirība no pārējās bērnu-pusaudžu fantastikas ir tā, kā šīs grāmatas raksta pa īstam, bez stilistiskiem un jēgas vienkāršojumiem. Formējot šo mūsdienu fantastikas slāni, lielu lomu nospēlēja Roberts Hainlains, kas 1950-tajos gados izdeva vairāk nekā desmit lielisku ZF-romānu jauniem cilvēkiem. Hainlaina ieguldījumu žanra attīstībā var novērtēt, salīdzinot viņa "Galaktikas pilsoni" vai "Skafandrs ir - ceļojumam gatavs" ar tajā pašā laikā iznākušajiem Aizeka Azimova garstāstiem par Lakiju Stāru. Azimovs arī rakstīja avantūru ZF pusaudžiem, taču neizejot no aizrautīgas kosmooperas rāmjiem uz robežas ar literāru komiksu. Tāpēc Veiksminieks Stārs un viņa biedri ir absolūti nenopietni, nedzīvi tēli ar kartona kaislībām. Toties Hainlaina grāmatu lapaspuses apdzīvo pilnasinīgi varoņi ar pilnvērtīgu iekšējo pasauli, kuri piedzīvo, ne tikai miesas, bet arī gara, ideju piedzīvojumus. Amerikāņu un pasaules ZF klasiķis rakstīja jaunatnei bez jebkāda atskata uz vecumu - kā priekš gudriem pieaugušajiem. Tāpēc arī Hainlaina pusaudžu romānus ar aizrautību lasa vēl līdz šim.
Daudzi fantastikas šedevri, kas guvuši atzinību pieaugušo lasītāju vidū, attiecas uz Young Adult kategoriju - piemēram, Ursulas le Gvinas "Jūraszemes burvis". Milzīgs ir brita Alana Gārnera ieguldījums, kura varoņi - pusaudži nokļūst absolūti pieaugušiem raksturīgās situācijās, kas liek izdarīt izvēli morāles un ētikas sfērās. Auglīgi ir strādājuši šajā virzienā Diāna Vinna Džonsa, Sjūzana Kūpere, Braians Džeikss, Diāna Dveina, ar kvalitatīvām grāmatām atzīmējušies "pieaugušie" fantasti Tanita Lī, Terijs Pračets, Džons Kristofers, Gordons Diksons, Deivids Džerolds, Klaivs Bārkers, Čaina Mjevils.
Taču pat ļoti populāra bērnu-jaunatnes fantastika ilgu laiku palika uz pasaules literatūras lielceļa apmales. Izrāviens notika, pateicoties Paši-Ziniet-Kam. Džoannas K. Roulingas fenomenu vēl ir jāanalizē - jo neko kardināli jaunu jau viņa neizgudroja, bet - re kur! Milzīgās Harija Potera grāmatu tirāžas ierosināja izdevējus meklēt līdzīgus projektus, līdz no pusaudžu fantastikas vairs nevarēja glābties. Protams, parādījās milzīga masa atklātu spekulāciju, taču ieguva iespēju parādīt sevi arī daudzi talantīgi autori, daži jau publicējās pirms Roulingas, bet lielu ievērību nebija guvuši. Pateicoties Harijam Poteram, arī viņi ieguva iespēju publicēt jaunus darbus.
Vairums no tagadējiem Young Adult meistariem ir labi pazīstami arī mūsu lasītājiem: Filips Pulmans, Džonatans Strauds, Oīns Kolfers, Stefānija Meiere, Kornēlija Funke, Gārts Niks, Filips Rīvs, Skots Vesterfelds, Riks Riordans, Kristofers Paolini, Džennija Nimmo... Un nav rindai gala!
[Tālāk rakstā seko plašas intervijas un pārdomas par jaunatnes fantastikas stāvokli Krievijā ar tās problēmām, piemēram, dalījuma trūkumu, cilvēks grāmatu veikalā vienkārši nevar uzzināt, kādam vecumam konkrētā fantastikas grāmata domāta, grāmatās tas vairāk netiek norādīts, tāpat ir arī ļoti daudz pakaļdarinājumu
a la Harijs Poters, a la Artēmijs Fauls utt.
Bet atceroties bijušo laiku padomju fantastiku, raksta autors, protams, piemin divus galvenos lielmeistarus šajā žanrā: Kiru Buličevu un Vladislavu Krapivinu. Pirmo, pateicoties viņa Alises sērijai, otro - par poētiskās fantāzijas sakausējumu ar zinātniskās fantastikas elementiem. Par padomju laiku bērnu fantastiku žurnāls "Mir fantastiki" raksta 2006. gada septembra numurā, to var atrast arī žurnāla mājas lapā - t.p.]