Šo tekstu 7. vai 9. gadsimtā uzrakstīja izcilais skolotājs Padmasambhava. Tās pamatā ir īpašs nāves jēdziens un budistu apgaismības un pestīšanas idejas. Satur to stāvokļu aprakstus, kuros cilvēka apziņa pāriet no fiziskās nāves procesa līdz nākamās iemiesošanās brīdim. "Bardo Thödol" paplašina cilvēku zināšanas par dzīvi, māca uztvert nāvi par pašsaprotamu, atbrīvojot no bailēm un palīdzot saglabāt prāta klātbūtni līdz pašām beigām.
Padmasambhava (sanskrits. पद्मसंभव, IAST padmasaṃbhava, «no padmas (lotosa) dzimušais»; ķīn.. 蓮華生上師, Ļanhua šen šan ši; tib. , vaili pad ma 'byung gnas; mong. Бадамжунай) Skat. 8. gadsimta tantras. Par vēsturisko Padmasambhavu ir zināms maz, izņemot viņa palīdzību Tibetas pirmā budistu klostera, Samjas, celtniecībā ķēniņa Tisona Detsena vadībā, drīz pēc tam viņš tiesas intrigu dēļ pameta Tibetu.
Līdz 12. gadsimtam Padmasambhavas dzīvē un darbos bija izaugušas daudzas leģendas. Tibetas budismā viņš ir literārā terma žanra varonis kā Amitabha izstarojums, parādoties vīzijās līdz tertoniem un atklājot tantrisko tekstu vietas, kas paslēptas zemē.
Butānā un Tibetā viņš ir pazīstams arī kā Guru Rinpoče (dārgais skolotājs). Ningmas budistu skola viņu godina kā otro Budu. Padmasambhava izveidoja mutvārdu pārraides līniju, kas pazīstama kā Kama, kas pāriet no skolotāja uz skolnieku, un slēpto mācību ciklu (terma). Nyingmas skolā liela nozīme ir arī abām viņa sievām - Mandaravai un Ješe Cogjalai. Saskaņā ar pēdējo, Padmasambhava ir "stūrmanis, kurš transportē visas Samsaras būtnes uz Nirvānu".
Dzimšana un agrīnie gadi
Padmasambhava brīnumainā kārtā materializējās kā 8 gadus vecs zēns lotosa ziedā (padmā) uz salas Danakosha ezerā Odijanas valstī (Indijas ziemeļrietumos). Tika uzskatīts, ka viņš ir Amitabha izstarojums. Viņu atrada un adoptēja šīs valsts bezbērnu karalis Indrabodi, kurš ceļoja kopā ar savu ministru Krišnadharu. Bērnam tika dots vārds Padmakara, jo viņš tika atrasts lotosā. Izaudzināts kā princis, viņš bija pilngadīgs un apprecējās ar Prabhadhari. Viņš saprata lielo misiju, kuras veikšanai bija jāatkāpjas no savām pasaulīgajām lietām. Tomēr patēvs negāja ar viņu tikties. Tad Padmasambhava izdarīja noziegumu, nogalinot vienu no dižciltīgo dēliem. Par sodu viņš tika izraidīts no valsts. Meditāciju laikā kapsētās un nepieejamās alās viņš saņem slepenus tantriskus spēkus no diviem dakini un kļūst par lielisku jogu un brīnumdari. Tāpēc viņš atgriezās Udijanas valstī un ieguva autoritāti ar dakini un nagām. Tomēr no cilvēku puses viņš tikās ar skaudību un pārmetumiem. Tad viņš mācījās gandrīz visu gudrību Indijā no dažādiem skolotājiem. Precējies Mandaravu. Tomēr vietējais valdnieks viņu arestēja un mēģināja sadedzināt uz sārta, no kura Padmasambhava brīnumainā kārtā aizbēga. Pēc tam viņš sāka nēsāt galvaskausu kaklarotu, kas simbolizē būtņu atbrīvošanu no Samsāras. Tad viņš tika uzrunāts Odijanas valsts tiesā un saņēma Padmaradžas titulu. Mistiski viņš kļuva par Ašokas mentoru un piedalījās arī strīdos ar Dharmas ienaidniekiem.
Tibetas misija
Tibetā karalis Tisongs Detsens neveiksmīgi mēģināja nodibināt budismu ar zinātnieka Šantarakšitas atbalstu. Budisma attīstību kavēja vietējie dēmoni. Tā kā Padmasambhava bija vienīgā persona, kas spēja pārvarēt Dharmai naidīgos „ļaunos garus”, karalis viņu uzaicināja palīdzēt Šantarakšitam.
Ierodoties Tibetā, Padmasambhava sāka sludināt budismu un demonstrēt tibetiešiem savas maģiskās spējas. Viņš nodibināja Samye klosteri, uzsāka budistu tekstu tulkošanu tibetiešu valodā un iesvētīja pirmos septiņus Tibetas mūkus. Acīmredzot tantriskās jogas piešķirtā vara Tibetiešiem atstāja lielāku iespaidu nekā Šantarakšitas vadītā bodhisatvas ceļa sludināšana. Iespējams arī, ka Padmasambhavas tantriskais budisms kaut kā (vismaz ārēji) tibetiešiem šķita līdzīgs viņu ierastajam šamanismam. Saskaņā ar dzīvi Padmasambhava kaunināja "melnos" Bon burvjus-priesterus un burvjus, pārspējot tos maģiskajā mākslā, un pakļāva Tibetas dēmonus un ļaunos garus, pārvēršot tos budismā un padarot viņus par dharmapalām - Dharmas aizstāvjiem. Tibetas princese Ješe Cogjala (Yeshe Tsogyal) kļuva par uzticamu Padamsambhavas mācekli, pavadoni un sievu, kura pierakstīja viņa paziņojumus.
Pabeidzis Tibetas misiju, kas ilga 55 gadus, Padmasambhava devās uz robežu ar Nepālu un no turienes ar Mahabalas zirgu uzkāpa debesīs.
Padmasambhavas astoņas izpausmes
Tradīcija apskata astoņas Padmasambhavas manifestācijas.
- Guru Urgjens Dorčže Čengs (https://www.himalayanart.org/items/656)
- Guru Šakja Senge (https://www.himalayanart.org/items/71953)
- Guru Pema Gjalpo (https://www.himalayanart.org/items/260)
- Guru Padmasambhava (https://www.himalayanart.org/items/361)
- Guru Loden Čokse (https://www.himalayanart.org/items/670)
- Guru Njima Odzers (https://www.himalayanart.org/items/317)
- Guru Dorčžs Drolo (https://www.himalayanart.org/items/261)
- Guru Senge Dralogs (https://www.himalayanart.org/items/3313787)
Mūsu dienas.
Autors: Sogjals Rinpoče
Nosaukums: Tibetas dzīvo un mirušo grāmata
Budisma skolotāja Sogjala Rinpočes "Tibetas dzīvo un mirušo grāmata" atkal un atkal izdota miljonos eksemplāru daudzās valodās un valstīs. Grāmatu kā mācību materiālu izmanto garīgas ievirzes augstskolas. Tās sniegtās mācības plaši pielieto medmāsas, ārsti un veselības aprūpes profesionāļi visā pasaulē. Arī grāmatas latviešu izdevums jau piedzīvojis plašu atzinību. Grāmata izdota atkārtoti tāpēc, ka daudziem tā ir gluži nepieciešama. Kāpēc? Balstoties senos budisma avotos, autors Rietumu lasītājam skaidro cilvēka dzīves un nāves nozīmi un attīstības procesus. Turklāt dara to tā, ka grāmata palīdz ne tikai ar prātu izprast, bet arī ar visu savu būtību uztvert mūsdienu cilvēkam parasti grūti pieņemamo miršanas un nāves jēgu.
Šī grāmata ir balstīta senos budisma avotos. Saskaņā ar budisma tradīciju Tibetas mirušo grāmatu sastādījis Padmasambhava, kurš dzīvojis 8. gadsimtā. Šo tekstu pierakstījusi viņa izcilākā skolniece Ješi Sogjala.
Tibetas mirušo grāmatas teksts ticis noslēpts Gampo kalnos Centrāltibetā, un vēlāk to atradis Karma Lingpa, kurš atšifrējis noslēpumaino tekstu un mutiski nodevis mācību savam dēlam. Vēlāk tā tika pierakstīta un kļuva par vienu no centrālajām Tibetas budisma kanoniskajām mācībām. Tekstus no šīs patiesi unikālās grāmatas Tibetas budistu lamas skandē pie mirstoša vai nesen miruša cilvēka, reizēm – pie aizgājēja attēla. Apslēpta no lielākās daļas pasaules ilgāk nekā 1000 gadus, tikai 20. gadsimtā tā pirmoreiz tika iztulkota angliski, lai kalpotu gan kā akadēmiska grāmata, gan okultistu intereses objekts un hipiju dzīvesveida daļa.
Grāmatā aplūkotas Tibetas budisma mācības par apziņas ceļojumu caur trīs nāves stāvokļiem jeb bardo – nāves brīdim, starpstāvoklim starp nāvi un atdzimšanu un pašam atdzimšanas procesam. Teksta centrālais vēstījums ir par to, ka nāve ir visvarenākā iespēja atbrīvoties no nebeidzamā ciešanu rata un pasaulīgās eksistences.
Savukārt mūsdienās veidotās grāmatas autors, budisma skolotājs Sogjals Rinpoče savieno senās Tibetas mācības ar mūsdienu zinātnes pētījumiem par cilvēka miršanas procesu, nāvi un Visuma uzbūves pamatprincipiem. Augstu novērtējumu Sogjala Rinpočes darbam devis Viņa Svētība Dalailama: „Nāve un miršana ir Tibetas budisma un modernās zinātnes saskares punkts. Es uzskatu, ka abām šīm jomām būtu lielā mērā jāsadarbojas, lai ļaudis sasniegtu dziļāku izpratnes līmeni un gūtu lielāku praktisko labumu. Sogjals Rinpoče ir sevišķi piemērots, lai sekmētu šo sadarbību; dzimis un uzaudzis Tibetā saskaņā ar tās tradīcijām, viņš ir saņēmis mācības no vairākiem ievērojamiem lamām. Šī grāmata lasītājiem ne vien sniedz teorētisku skaidrojumu par nāvi un miršanu, bet arī piedāvā praktiskus paņēmienus, ka to izprast un sagatavot sevi un citus mierīgam un piepildītam ceļam.”
http://www.lietusdarzs.lv/lv/lapa/85/Tibetas_dzivo_un_miruso_gramata
Pasaulē atzīts budistu skolotājs no Tibetas Sogyal Rinpoche ir arī ļoti atzinīgi novērtētās Tibetas dzīvo un mirušo grāmatas autors.
Sogyal Rinpoche, kurš dzimis Khamā, Tibetas austrumu daļā, tika atzīts par trīspadsmitā Dalailamas skolotāja Leraba Lingpa Tertön Sogyal iemiesojumu, ko veica Jamyang Khyentse Chökyi Lodrö, viens no izcilākajiem divdesmitā gadsimta garīgajiem meistariem. Džamjans Khyentse pārraudzīja Rinpočes apmācību un audzināja viņu kā savu dēlu.
1971. gadā Rinpoče devās uz Angliju, kur ieguva rietumu izglītību, studējot salīdzinošo reliģiju Kembridžas universitātē. Viņš turpināja mācīties kopā ar daudziem citiem lieliskiem meistariem visās Tibetas budisma skolās, it īpaši Kyabjé Dudjom Rinpoche un Kyabjé Dilgo Khyentse Rinpoche.
Sogyal Rinpoche
Vispirms kā tulks un savu cienījamo meistaru palīgs, un pēc tam pats mācīdams, Rinpoče devās uz daudzām valstīm, vērojot cilvēku dzīves realitāti un meklējot, kā tulkot Tibetas budisma mācības, lai padarītu tās aktuālas mūsdienu vīriešiem un sievietēm visās ticībās, izplatot savu universālo vēstījumu, vienlaikus nezaudējot autentiskumu, tīrību un spēku.
No tā ir dzimis viņa unikālais pasniegšanas stils un spēja pielāgot šīs mācības mūsdienu dzīvei, kas tik spilgti parādīta viņa revolucionārajā grāmatā “The Tibetan Book of Living and Dying”, kas izdrukāta 30 valodās un 56 valstīs. .
Rinpoče ir arī vairāk nekā 100 budistu centru un grupu starptautiskā tīkla Rigpa dibinātājs un garīgais vadītājs 23 pasaules valstīs. Viņš māca vairāk nekā 30 gadus un turpina plaši ceļot pa Eiropu, Ameriku, Austrāliju un Āziju, uzrunājot tūkstošiem cilvēku savās nošķiršanās un mācību ekskursijās.
Turklāt Rinpoče bieži uzstājas lielākajās konferencēs visās sabiedrības jomās, ieskaitot medicīnu un dziedniecību, universitātes un izglītības iestādes, starpkonfesionālo dialogu, kustības par mieru un nevardarbību, biznesa un vadības pasauli, kā arī kalpošanas jomu mirstošo un hospisa aprūpe.
https://www.zamstore.com/index.php?main_page=index&cPath=693_694