G
Cilvēks, sarāvies embrija pozā, sargā savu trauslo stikla iekšpasauli. Gaiss piesūcies ar maza bērna bailēm. Notrīs skropstas. Divu lielu, izbiedētu acu plakstiņi strauji atveras, un pasaule ierauga zaļi pelēku skatienu.
„LILALŪ!!! LILALŪŪŪŪŪūūūū...”
Kliedziens izkūst trīcošā čukstā.
Pasaule līdzsirdīgi klausās, bet nesaprot. Ko nozīmē šie vārdi? Skaidrojošajā vārdnīcā uz burta „l” ir palikuši tikai vārdi „lauvrēcība”, „laikzaglība”, „liekticība” u. tml. Pasaule, kas ir vecāka par visu pasaulē, nesaprot...
Tas nav bērns, tas ir gadus div pa desmit ķermenis. Nosvīdis aukstās bailēs.
Viņa nesaprot, kas tā par telpu, nesaprot, kāpēc viņa ir šeit, nesaprot, kur palikušas sarkanās pienenes. Samulsums.
Jau no agras bērnības viņu ir kaitinājusi piloša ūdens skaņa. Loga palodze nepielūdzami turpina atskaņot viltotus „mi” minora klavierkoncertus ar lietus vīra nemākulīgo pirkstu pieskārieniem uz skārda taustiņiem.
Minors.
Minora gammā tiek spēlēta visa Kaijas dzīve.
U2
Kaija atceras sen dzirdētu patiesību, ka jāmācās piecreiz nokrist, bet sešreiz spēt piecelties.
Skatiens atduras pret stikla jumtu, caur kuru viņa redz lidmašīnu pēdas raudošās debesīs. Viņa allaž ir ilgojusies dzīvot zem stikla jumta.
Sterilā grīda smird pēc hlora. Nomācoši. Meitene grib izslaucīt miegpilnās acis, bet, paceldama plaukstu redzēšanas leņķī, ierauga, ka tā ir nosaitēta ar tikpat sterili baltu marli. Nosaitēta?
Kāpēc?
Kaija nespēj restaurēt vakardienu, arī aizvakardienu ne, laiks ir pārstājis elpot viņai pakausī. Viņa ir apsteigusi to, tāpēc tagad var gaidīt.
Gaidīt? Bet ko gaidīt?
Gaidīt dzīves vilcienu, kurā iekāpt un doties uz Ibizu. Gaidīt savu kārtu pie Paradīzes vārtiem, kur izsūdzēt grēkus, bet Kaija taču ir Nīčes sabiedrotā, jo arī viņas pasaulē „Dievs ir miris”, un izpratne par grēku katram ir atšķirīga. Gaidīt, kad cilvēkam izaugs spārni.
Gaidīt tikai pašas gaidīšanas pēc, jo gaidas ir skaistas? Smieklīgi.
Kaijas atmiņu melnbaltajā filmā pavīd epizodes no sniegpilnām naktīm, kad viņa gaidīja soļus, kam bija jāskan viņas kāpnēs... Gaidīja.
Sākumā ar saldkaislām trīsām, ka teju, teju būs klāt, tad jau ar uztraukumu, atceroties auto negadījumu statistiku, bet vēl pēc tam jau ar vienaldzību, kad sāka sarunāties ar pieraudāto spilvenu, jautājot tam – kā garšo sniegs?
Pēc aukstuma? Pēc ilgām? Pēc cukurvates?
Un nonāca pie secinājuma, ka vienam garšo, bet citam nē... Stilam nav nozīmes, visu izšķir sāpes.
Slāpes pēc siltuma sniegu nogalina.
Un nosaitētās rokas ir tikai pierādījums tam, ka arī sniegs var apdedzināt.
Sniegs un ilgas.
Ilgas?
Nesadzirdēti soļi un izliets šampanietis sniegā.
Lai sniegs vairs negaršotu pēc ilgām...
Vai ilgu aukstums cilvēku nogalina?
N
Kaija vēro savas rokas. Vai tie ir bijuši spārni? Ieģipsēti spārni? Lai tuvāk zemei. Vardarbība, klaja vardarbība- aizliegt viņai mācīties lidot!
Nežēlīgie. Skaudīgie zemesvēži, kas mūždien rāpo tikai atpakaļ pagātnē sildīties, pārziemot. Kaijai viņu žēl, žēl spīļu, kuras ir pilnas ar noputējušām dāvanu kastītēm, kuras jau kuru ziemu ir tukšas, iztukšotas, nolietotas, bet viņi tās nēsā azotē, iedomādamies, ka tā ir siltāk...
Drīzāk viņiem te jābūt, nevis Kaijai.
Hlors. Hlors viņai atgādina ķīmijas stundas – hlors, fluors, bors... Stāvēt pie tāfeles, rakstīt reakcijas, kurās nekas nerodas. Viņas reakcijās radās tikai liesmas, un noslāpēt tās neviens nemācēja. Vien noskatīties Kaijas dvēseles gruzdošajās oglēs. Bet nepieskarties. Vērot.
Nospiest ctrl+alt+delete kombināciju neviens neuzdrošinājās.
Diemžēl. Vai arī par laimi?
Viņa nekad neteica „paldies!” , jo vārdi neko daudz nenozīmē, daudz vairāk izsaka, piemēram, leduspuķu pušķis jūlija vidū...
Viņa pieliecas pie flīžu ledainās grīdas un sāk to laizīt. Viņa ienīst hlora smaku. Smilšpapīra mēle sajūt aukstumu.
Flīzes garšo pēc tās nakts sniega.
Flīzes garšo pēc šampanieša putām.
S
Kaijas mēle vairs nejūt neko. Garšas kārpiņās sūrst nepateikti vārdi. Viņas elpa smaržo pēc tikko uzplaukušām maijpuķītēm, kaut arī ārā krīt lietussniegs vai līst sniegalietus, nevar saprast, bet skaidrs ir viens, ka ārā vēl tālu līdz paliem, kas aizskalos ziemas orģiju pēdas.
Tālu. Jāgaida.
Gaidīt, kad sniegs paliks silts. Pagaidām Kaija skatās, kā cilvēku dvēseles stāv uz pirkstgaliem, lai nesaķertu sajūtu iesnas. Bet cik ilgi cilvēks var stāvēt uz pirkstu galiem? Vienu mirkli, divus?
Vai dvēselēm var uzmesties zosāda?
Neviens neatbildēs. Klusēs. Neteiks, pat ja zinās, jo salt nozīmē sirgt ar vientulību, bet kurš gan labprātīgi atzīsies, ka slimo ar tukšumu?
Tukšums ir tāpēc, lai to piepildītu, bet ar ko? Vispirms jāsalasa sevi pa gabaliņiem pa pasaules pažobelēm, pa svešiem dārziem un debesskrāpju jumtiem slideniem.
Tikai tad var sajust to, kā trūkst.
Kaija zina, ka var ļoti sāpīgi apdedzināties, rakņājoties kvēlošās atmiņu oglēs, meklējot sevis pārpalikumus.
Ogles pēkšņi var uzliesmot aukstajās plaukstās, tad nelīdz ne pretapdeguma smēres, ne maigums, ne krējums... Nekas vairs neaizdziedē vātis. Tās smeldz ikkatru reizi, kad šīs plaukstas pieskaras tikko iepazītai, samtainai ādai, kad cenšas noturēt to, ko laiks rauj laukā no apskāviena, sāp arī, kad tās slauka asaras, vienalga – savas vai svešas, jo visas tās ir sāļas, bet sāls brūcēs izgrauž labirintus līdz sirdcdziļumiem...
Sāls. Dedzina.
Neapdzēst . Nenolaizīt.
Tikai pielūgt laiku, lai tas apžēlojas un dod malku mūžības, vienu lāsi ticības, ka agri vai vēlu aprims. Kā aprimst visi vulkāni, kaut arī lava turpina virties kaut kur dziļi, dziļi.
Kaijas mēle turpina laizīt grīdu, līdz tajā var saskatīt pati savu atspulgu.
Savu? Tā nav viņa.
Tas ir iztramdīta zvērēna neuzticības pilns skatiens. Vasaras lapsas krāsas mati. Un ne miņas no lidotgribētājas. Apgrauztas ķepas, kas savainotas cenšoties tikt ārā no slazda.
Vai tad kāds ir redzējis lidojošas lapsas ar pūžņojošām ķepām?
Bēdīgas lapsas acis, kura aizbēgusi no sava Mazā Prinča, sajuzdama brīvības smaržu.
Bet tas izrādījās tikai viltus instinkts, jo gaidītās brīvības garšas vietā, viņa uzdūrās vientulībai.
Flīzes garšo pēc vientulības.
P
Kaija zina, ka viņas Kajs vairs neprot salikt vārdu piedod.
To viņa nojauta jau tad, kad nesadzirdēja viņa soļus vakardienas kāpnēs.
Kajam bija medaini brūnas acis, kas arī izdedzināja Kaijas dvēselē Semiramidas gaisa dārzus.
Kaija, izraidīta no debesīm, stāvēja kailas pasaules vidū un raudāja. Raudāja viltotas asaras, kuras, kajaprāt, garšoja pēc hlora. Pēc sausuma.
Kaijas lūpas vairs negaršojas pēc pusgatavām meža zemenēm, negaršoja pēc klusuma, arī pēc uzticības nē... Tās atgādināja herbārijā nospiestus viendienīšu spārnus. Čaukstošus. Bezvērtīgus.
Kaija gribēja bēgt, bet uzticība tai bija sasējusi kurpju šņores un salīmējusi abus spārnus kopā, bet kur tu, cilvēk, ar vienu spārnu izkustēsies?
Arī tagad dzīves nogurums kutina Kaijas pēdas. Kāda balss Kaijai čukst no labā pleca puses:
„Tev jāgrib dzīvot, cilvēk, arī ar savainotiem spārniem! Ja negribēsi, būs simtiem citu, kas neatteiksies. Tas cilvēks ar galvu uz giljotīnas, bomzis pazemes tunelī, ķīlnieks ar lodi pie deniņiem...Viņiem nav spārnu, un arī nevajag tos, viņiem pietiek ar vietu uz zemes. Tikai paej malā, nekavē rindu... Varbūt paliksi un iemācīsi, ka arī ar savainotiem spārniem var lidot? Parādīsi ceļu uz septītajām debesīm? Izvēle ir tavos spārnos...”
Kaijai pavicina rokas un saliek tās atpakaļ klēpī. Sūrst. Vieglums sūrst. Kas bija tas, kas runāja ar viņas domām?
Uz flīžu grīdas ir palikusi sārta spalva...
Viņa netic, ka kāds ir noticējis, ka lapsas var iemācīties lidot... Lapsas taču var nokost ne tikai savas kājas, bet arī cerību baložus...
Bet asiņu krāsa nepiestāvētu sniegbaltajām flīzēm.
U3
Kaija nevar gulēt uz muguras.
Viņai traucē spārni. Kaja uzaudzētie spārni.
Ko lai dara? Kā lai aplauž tos? Citi, pienākot un ieraugot tos, tūliņ nobīstas, ka Kaija kuru katru mirkli var aizlidot, prom savās debesīs.
Viņai mīlestības derīguma termiņš ir uztetovēts zem kreisā spārna.
Skatieties! Debesu atspulgā var redzēt, ka tur ir bezgalības zīme. Ārprāc!...
Viņai iesāpas zem kreisā spārna. Nedzīst. Tas nedzīst. Vienīgais pretsāpju līdzeklis ir Kaja pieskārieni debešķīgie.
Viņš ir Kaijas debesis...naktīs...citur tad nav kur tiekties...
Ir jāspēj atvērt savas rokas(=spārnus), ja vēlies tikt paturēts.
Nosalušais ķermenis sarosās, pieglaužas flīzēm un cenšas sagaidīt miega sūtni... Bet tas kavējas. Lucifers to aizvilinājis neceļos, lai pastāstītu, kā jākopj saulespuķes.
Bet tikmēr rudais kaķulapsa vai lapsukaķis izbradā visus stādiņus, samet pats savā dārzā akmeņus...
Starp tiem Kaija pamana arī kādu mirguļojošu nieciņu. Tepat flīžu spraugā.
Izknibina to ar piepampušo mēli. Un nejauši norij!
Ak, vai! Norīt bagātību.
Tagad Kaija domā, ka viņai ir liela vērtība.
Viņa ar nagiem skrāpē uz savas ādas vēstījumu, ka viņa ir dārga. Lai neuzdrīkstas dedzināt viņu neuzšķēržot, bet par atdabūto kristālu, lai pasūta viņai saulespuķu pušķi... Lai aprok viņu tajās, līdz galam neuzplaukušajās, bet par atlikušo naudu, lai izmazgā šo flīžu grīdu ar maijpuķīšu smaržām.
Tad tā smaržos pēc pavasara.
Pēc pavasara, kuru Kaija vairs nesagaidīs.
T
Kaija filozofē par aizejošiem vilcieniem, kuriem nekad nav skrējusi pakaļ, par asaru negaisiem peronos, par nesaņemtajām īsziņām, par mirušām atskaitēm, kas atgādina par vājuma aizgādāšanu vēlamajam adresātam un klusumu pēc tam.
Izbradāti atmiņu purvi, lēkājot pa samierināšanās ciņiem. Mazs kritiens un nevienas rokas, kas pastieptos palīgā...
Bet Kaija dzird viļņu šalkas. Viņā ieplūst miers.
Skumju nav, ir tikai izsīkstošas atmiņu ainas, kuru tēli izbalo ar katru mirkli vairāk.
Līdz paliek balts tukšums.
Tik balts, ka acis žilbst.
Vai tukšums ir balts? Varbūt tomēr caurspīdīgs? Varbūt tas smako pēc hlora?
Vai var pamodināt snaudošo dvēseli, iebāžot pirkstus rozetē? Bet šajā būrī nav nevienas rozetes... Nekādu asu priekšmetu. Nekādu ceļazīmju un arī pulkstens nav. Te laiks nav. Laiks, kas mūždien ir rāvis Kaiju aiz matiem, kas licis viņai kāju priekšā un tad skaļi smējies.
Te nekā nav. Četras sienas, aiz kurām paliek laiks. Un tikai.
Kailums un klusums.
Tikai naktīs gan kaut kas snaikstās aiz durvīm.
Tad Kaija ieraujas stūrītī un rūc.
Rūc „mi” minorā bērnībā dzirdētu šūpļadziesmu saviem nedzimušajiem sapņiem.
Vilina Laika Veci savos apskāvienos, bet tam lāču dīdītājs uzkāpis uz ausīm.
Laiks nedzird. Bet varbūt tikai izliekas.
Nepielūdzams.
N2
Soļi gaitenī. Kaija notrīc. Viņai ir bail no cilvēkiem. Viņu baida masas, kurās cilvēks pazūd. Viņai riebj kalendāra sarkanās svinamdienas.
Kaija svin jumtiņa aizbraukšanas svētkus, pēczobusāpju dienu, pirmā sniega uzkrišanas rītu, pulkstens apstāšanās mirkli, bet citi neko vairs sen skaļi nesaka.
Kaija ir uz sava devītā viļņa, bet tiem, kam tiek šļakatas, sūta viņu uz aukstajām zemēm, tur kur Ledus jūra.
Tie citi jau neredz putna skumjas būrī, nedzird zāli vaidam zem tikko uzklāta asfalta, nejūt lapsu smilkstus garāmejošās kundzītes kažokā...
Viņu acis, ausis un rokas ir aklas.
Viņi pērk „second hand” veikalos dvēseles, ģērbj tās Ziemassvētku vakarā, ejot uz baznīcu, kad pienācis laiks sūdzēt grēkus, jo drīz tiek paredzēts, ka nāks meteorīts garām zemei, un ja aizķer un parauj nebūtībā?
Jāapdrošinās.
Apdrošināšanas firma „ Lai aizejot nav jāatgriežas”.
Diennakts apkalpošana.
Soļi gaitenī skan arvien skaļāk, arvien vairāk kurpju kājo turp un atpakaļ.
Bet varbūt tas nemaz nav gaitenis?
Varbūt aiz durvīm ir tunelis, metro.
Cilvēki tur nāk un iet, šķiras un satiekas, neiedomājoties, ka kāds tepat blakus, iemūrēts aizspriedumu būros, klusi aiziet bojā?
Klusi, klusi uz pirkstgaliem.
Bet aiz kurām durvīm?
Kaija neredz nevienas durvis.
Tikai četras sienas, kas ar katru mirkli saraujas.
Griesti nāk tuvāk. Stikla griesti, kas ķircina Kaiju, rādot tukšus debesu tuksnešus, kurus citi sen vairs nelieto.
Tiem, citiem, kuri soļi atgādina zirgu pakavu šķindoņu, nav laika pacelt galvu augšā.
Zemesvēži.
Debesis ir zaudējušas savu nozīmi.
Debesis ir palikušas lētas?
Soļi mēmi atbalsojas kā kliedzot akā.
Kaja soļus viņa uzreiz atpazītu (šī Morzas ābece bija pirmais, ko viņa iemācījās gaidot).Varbūt. Varbūt arī nē. Jo cilvēks, kas vakar bija ar mums, šodien var nolemt uzspēlēt karnevālu.
Cilvēks katru dienu ir cits. Postpostpostmodernisma „matriksuālā” sabiedrība.
Ko jūs gribat dzirdēt? Patiesību?
Patiesība ir mirusi. Jā, nebrīnieties, tā sen vairs nav starp jums.
Arī Lucifera spārnu švīkas Kaija atpazītu. Tās nesajauksi ne ar vienām citām, tik zīdaini sanošas kā austoša saule pēc naktsspēlēm drēgnā rītā. Maigas. Dzelošas. Vienlaicīgi. Divi vienā. Bonuss.
Aizslīdošo spārnu švīkas, kas snaudošās rīta debesīs raksta atvadu vārdus:
„LILALŪŪŪūūū...”
Izkliegtus. Izčukstētus. Izelsotus.
Ar apdullinošu muskusa elpu. Mazliet rūgtenu.
Bet soļi gaitenī bradā pa Kaijas fobijām. Mizantropijas pilna ieraušanās stūrītī. Kaija pat naktīs sapņo bailes. Bailes no pieskārieniem. Un no slīkšanas tajos.
Kaija ir ūdens.
Kas viņā ir bijis, sauss vairs neaiziet prom. Slapjām rokām, kājām, acīm. Kaija ir ūdens, bet ūdens, kuru tik viegli aprij mierīgās jūras acis...
Bet vai tad jūra nav ūdens? Nē, tā ir jūra .
Jūra, kas kaut kur kādreiz satiksies ar debesīm, kurās dzīvo Kaija.
Tā Nekurnekadzeme ir atrodama tikai nemeklējot.
Tai mirklī Pasaule notupsies ceļos, un Laiks aizturēs elpu. Apokaliptiskās bailes.
Tagad Kaijai jāiemācās izlikties, jāiemācās zvejot zelta zivis peļķēs.
Izlikties, ka vēl tic brīnumiem.
Nenoticēt laika ziņām, bet mirt klusi, klusi – tā, lai citi nedzird un neredz, mirt sevī un apglabāt brīnumus ...nenotikušos.
Kaija nepaļaujas uz laiku.
Pārāk bieži tas viņu ir piekrāpis.
Laiks nav. Šajā laika joslā neeksistē ne dievi, ne cilvēki, ne rītdiena.
Te viss ir sastindzis. Tā, ka jūra paliek aizdomīgi mierīga un gluda. Tā notiek pirms vētras.
( Tā vecaistēvs viņai bērnībā stāstīja.)
Pusstundas ilgumā Kaija domā par Luciferu un pusstundu par Kaju. Tikai uz vienu ieelpu ilgu mirkli aizdomājoties par jūru.
Pēc pāris mūžībām pusstundas garumā, viņa pusstundu domā par Kaju vai Luciferu un pusstundu par jūru.
Vēl pēc pāris bezgalībām, Kaija domā vienu ieelpu ilgi par Kaju vai Luciferu un atlikušo pusstundu par jūru...
Ilgojas pēc jūras?
Bet ilgošanās pēc piepildījuma ir skaistāka par pašu piepildījumu.
Uz Kaijas bālajiem vaigiem uzzīmējas divi asaru ceļi. Smagas dzīvsudraba asaras pil uz flīzēm. Dzīvsudrabs ir kaitīgs cilvēkam.
Raudāt ir attīrīties. No smeldzēm. Ilgām. Atmiņām.
Raudāt ir iztukšot sevi pašai.
Lai varētu dzīvot tālāk cilvēkos. Gaismā. Laikā.
Bet Kaijai jau vienalga. Viņa nav cilvēks. Viņa ir lidotalkstoša kaķulapsa.
Vai arī bērna sauciens pēc palīdzības, ko citi pārprata un atveda viņu šurp.
KURP?
Kaija nevar atbildēt uz šo jautājumu, jo viņa pati nezin.
(Bet tas, ka šī nav Nekurnekadzeme, viņa var teikt droši.)
KUR?
Iekš kā viņa dzīvo?
Iekš jūras, ārpus laika.
Sevī varbūt.
S2
Debesīs atspīd Kaijas sašaurinātās acu zīlītes.
Kaut kur tālu, tālu skan vilcienu sliežu dunoņa, kas atgādina to, ka viņa ir nost no sliedēm...
Kāds izņēmis dzelzceļa posmu, un Kaija noskrējusi no sliedēm, salauzusies prātā, meklējot sen pazaudēto peronu, kur kāds varbūt vēl viņu gaida, lai izdzirdētu „lilalū” no viņas smilšpapīra lūpām...
Kaut kur vēl tālāk čirkst radio viļņi septīto debesu frekvencē. Tos spēj uzķert tikai, kas dzīvo dažus centimetrus virs zemes.
„Uzmanību! Uzmanību! Meklējam jaunavu pašnāvnieci, kas mācās dejot uz degošas virves!!! Pietiekties līdz pirmajam pasaules galam Lucifera kancelejā. Līdzi jāņem spārni un vidējā atzīme ģeometrijā un algebrā, lai pareizi uzzīmētu laika joslas un izrēķinātu brīvās krišanas ātrumu un spārnu pretestību dzīvotgribai...Uzmanību! Uzmanību! Meklējam...”
Hmm... Kaija matemātikā nekad nav bijusi stipra, arī cilvēku sirdcformulu risināšana viņai nepadevās. Un spārni... Tie vēl nav sadziedēti. Vilinošs kārdinājums.
Bet no kārdinājuma var atbrīvoties tikai ļaujoties tam.
Apsaitētas plaukstās kaut kas kņud. Caur marli sāk sūkties sarkanvīns.
Svaigu ķiršu garša.
Tas pil uz grīdas.
Un sašķīst uz flīzēm apšļakstinot arī sienas.
Debesis ir pieelpotas ar nepiepildītām cerībām.
Ķiršulietus sitas stikla jumta korē un plūst garām.
Laikam Lucifers raud, un kaut kur plaukst saulespuķes.
S3
Kaija domā, ka varētu sākt tirgot debesis. Izpārdot bezgalību kā pērles.
Ierāmēt debesis ozolkoka rāmjos, lai cilvēki piekar pie sienas virs gultas un guļ naktīs kā debesīs.
Mierīgi. Pašapmierināti. Mietpilsoniski.
Jo ir tik pārtikuši, ka spēj nopirkt gabaliņu debesu.
Šie mietpilsoņi smejas tad, kad jāsmejas, nevis tad, kad viņiem pašiem nāk smiekli...
Ar ko cilvēks atšķiras no dzīvnieka? Vienīgi ar to, ka viņam ir vēlme atstāt savu vārdu iekaltu akmenī, iedrukātu mācību grāmatās, pārsauktu pilsētās, ielās, pieminekļos...
Vai Napoleons varēja iedomāties, ka viņa vārdā nosauks kūku? Jā, un vēl brendiju...
Vai Čaks zināja, ka viņa vārdā nosauktā iela būs laternu un ”naktstauriņu” iela?
Kārtējā epitāfija.
Un tikai. Bet vajag. Lai pasaule atceras.
Kaija allaž ir vēlējusies doties svētceļojumā pa Piena ceļu līdz Lucifera mājoklim. Bet Dievs ir miris. Aizejot aizvilcis debesu priekškaru un ieslēdzis Luciferu vientulības būrī.
Kaijas spārnus prot dziedēt tikai Lucifers.
Jo viņam arī ir spārni, par kuriem vienmēr Kajs ir tikai smējies. Kajs audzēja kaņepju laukus un lidoja tajos vienatnē. Kaija tikai skumji lūkojās, domājot, kā lai viņu pārliecina, ka tās debesis padara atkarīgu, iepotē verdzības sindromu cilvēkā. Piesien aukliņās un rausta aritmiski. Pret paša gribu.
Būris. Atkal būris, uz kuru Kajs pārvācās neatvadoties no Kaijas, neļaujot nākt arī ciemos.
Kāpēc viņš nesaprot, ka zālesspārni paceļ augstu, bet augstāk tomēr paceļ otra cilvēka pieskāriens?
Bet zālesspārni pakļauj tevi debesīm, kuras pēc kāda laika (s)vilina tevi līdz attopies, ka tālāk iet nav iespējams, un atpakaļceļa vairs nav.
Strupceļš.
Un Kaijas klusā balss skan aiz vairākām atmosfērām... Skan „lilalūūū...”, bet Kajs vairs nezin, tāpat kā pasaule, ko tas nozīmē... Neatceras. Bet šie vārdi silda. Bet viņš nespēj pakustēties, tikai raudāt bez skaņas, jo mēle sasieta mezglā. Pienākuma mezglā. Neatšķetināmā mezglā.
Pasaule sadalīta būros. Cilvēkiem iedalītas adreses krātiņos. Garām lido putni un žēli noskatās.
Bet arī putni nespēj lidot mūžīgi.
N3
Kaija pamostas un redz, ka miegā (murgā) atkal ir grauzusi ķepas. Instinktīvi.
Baltās sienas nomierina, bet tukšums atbrīvo.
Kāpēc mēs apjaušam tukšumu tikai tad, kad to piepildām?
Kaķulapsa ir slima.
Ar trakumsērgu.
Mazākā siekalu noplūde svešās lūpas inficē tās. Ar trakumiņu.
Jādzīvo bez skūpstiem. Vai arī jāmeklē otru, kas piekristu dzīvot Lapsuparadīzē. Bet kas ir skūpsts? Zvērība. Dzīvnieciskums. Tāpat kā lapsošanās.
Lapsošanās ir aizraujoša, kārdinoša, bet bīstama...
Neviens nezin, kurp tā var novest. Varbūt līdz Nekurnekadzemei?
Kaķulapsa baidās no skumjuvilka. Tas lapsu padara par cilpu metēju, tā maldina viņu ar aizpēdotām takām, lai skumjuvilks nomaldītos. Un no lūša bēg. Tas lapsas tikai nokož, bet neēd.
Katram savs prieks.
Galvenais ir medību prieks, nevis ieguvuma apziņa, kas ikdienišķo šo sajūtu...
Riņķa dancis. Kaķulapsa nomierinās, jo šajā „cimdiņā” viņu neviens neatradīs. Šis cimdiņš ir apjozts ar dzeloņstieplēm.
Citi var tikai skatīties, laizīdami novējotās lūpas. Un skaust. Un atkal sēsties ar galvassāpēm tramvajā un braukt uz mājām, kur ieslēgs TV kastīti ar ziepjainām operām un atkal aizmirsīs pabarot kucēnu, kas piesaitēts ar uzticību šim slieksnim. Tas apries katru sludinātāju, kas klauvēs pie durvīm sludinot kārtējo mācību, dalot bukletus un iesaistot cilvēkus jaunos tīklos.
Kas nelec, tas neiemācās lidot.
Galvenais ir neiekrist aizspriedumu tīklos, kur spārnus apgriež sabiedrības mietpilsonisma šķēres...
Kaija skatās nolaizītajās flīzēs un redz sevi tur, kā greizo spoguļu istabā. Viņas āda ir smiltsērkšķu krāsā.
Saburzīts vēstuļpapīrs.
Viņa tik spilgti redz uz tā pirkstu nospiedumus un piepeši sajūtas tik ļoti, ļoti aptraipīta ar pagātni, ka sāk ienīst pati sevi.
Visi, kas viņai ir pieskārušies, alka tikai izdzēst krāsas no viņas dvēseles, atņemt krāsu paleti no plaukstām, kurās iegravēti maršruti uz Nekurnekadzemi.
Gribēja iznīcināt šo mazo lapsukaķi.
Savtīgi. Sev. Viņi tikai gribēja Kaiju ievilkt savos rāmjos. Ierāmēt. Apklusināt. Noslāpēt. Bet dzīvot ir degt.
Rāmji var sadegt, ja Kaija pieskarsies ar lūpām.
Viņa sāk dziedāt sev „Aijā, žūžū” , mierinot sevi, kaut gan tas vairāk izklausās pēc gaudošanas. Bērnībā viņai neviens nedziedāja. Viņa vienmēr esot bijusi Lielā Patstāvīgā meitene, kura nebaidījās palikt mājās viena. Saguldīja visus plīša lāčus, no kuriem mācījās maigumu, sev apkārt un stāstīja tiem pasakas ar nelaimīgām beigām. Tie nevarēja viņu sāpināt.
Tie tikai klusēja un piekrītoši šūpojās caurvējā, kas bija starp loga šķirbām un istabas durvīm. Dzīvoja ar Kaiju. Māte nāca un gāja, Kaiju atstādama sapņojot...
Kaija sēdēja pie loga un vēroja Dzīvi.
Tāpat kā šobrīd, vērojot debesis, kas ir tikpat tukšas kā toreiz aizloga pasaule. Jā, Kaijai toreiz bija sava Aizlogija. Tikai tur cilvēki nekad nesmaidīja un neglaudīja viens otra galvu. Tikai cieši sakniebtām lūpām, galvu nodurtu zemē, lai tik neuzkāpj kādai banāna mizai, gāja uz darbu un atpakaļ. Pelēkām sejām, kas jau sen netic brīnumiem.
Ar laiku arī Kaija saprata, ka nav prinču ne baltos zirgos, ne melnos bumeros. Naf. Un nevajag arī, ja vien pietiek ar debesīm, kurās ir atļauts lidot. Ja vien ir kur tiekties. Ja vien virs galvas nav jumts.
Jumts?
Tas ir starpposms starp debesīm un zemi... Banāli. Vārdu „banāli” Kaija vienmēr jauc ar vārdu „banāni”. Banānos esot daudz meskalīna, jāēd vien iekšā, lai atgūtu krāsaino pasaules redzējumu.
Bet banānu nav. Nav arī prieka.
Nekā nav. Tikai jumts. Četras sienas.
Baltas, baltas. Un vilšanās.
Kārtējā.
Nevar ticēt nekam un nevienam.
Nedrīkst ļaut pieskarties. Jo tā aizzog tevi uz neatgriešanos. Ar katru nākamo pieskārienu Kaijas palika mazāk un mazāk. Līdz savainotiem spārniem, vārgs ķermenis, sarāvies embrija pozā, sargādams atlikušo lidotvēlmi. Un pūkaina, ruda aste, ar ko lapsa slauka asaras, kas ir tikai ūdens... Lapsa kļūst caurspīdīga. Caurredzama. Aizmirsta.
Stikla būrī.
Lapsa, kas grauž ķepas naktīs, kad nenāk miegs un maigums.
Gribas siltumu.
Tāpēc Kaija danco riņķa deju, ķerot savu slapjo asti, līdz viņas acis kļūst sarkanas, sarkanas kā pēc divām negulētām dzīvēm, kuru laikā viņa centusies pierunāt Prometeju, lai tas atņem cilvēkiem uguni, jo viņi ir pārāk izšķērdīgi, nemākulīgi un neuzmanīgi. Viņai bail no uguns. Bail pašai tajā sadegt, bet dzīvot ir degt. Bet stikla būrī nav aizkura, nav dūmeņa. Ja arī spētu aizsvilties, viņa nosmaktu pati savos dūmos...
Stikls ir smiltis. Sakausētas smiltis. Caurspīdīgas smiltis.
Bet flīzes?
Flīzes ir slidenas.
Lapsukaķa pēdiņu nagiem nav kur aizķerties.
Tas paslīd un nespēkā saļimst, aizverot infrasarkanās acis... Atkal.
I
Kaija trīc. Izmisums skraida pa viņas nervu galiņiem kā pa eskalatoru līdz nogurst un aprimst.
Pa flīzēm gorās melns kaķis. Kajs mēdza teikt, ka naktī visi kaķi ir melni. Bet tagad taču ir rīts. Medussalds rīts. Un kaķis tiešām ir ļoti melns. Kaķis laikam jūt Kaijas bailes un seko viņai no flīzes uz flīzi, glauzdamies gar viņas kājām tikpat maigi kā Kaja pirkstgali skūpstīja viņas potītes...
Kaija grib tam pieskarties, bet acumirklī kaķis izplēn... Neatkarīgā dvēsele. Kaija glauda savu ēnu uz sniegbaltās sienas.
Viņa mācās pieskarties.
Pieskarties neizlaižot nagus. Un dzeloņus.
Bet pagaidām nespēj.
No vakardienas dzelzsasarām uz flīzēm ir uzplaukušas leduspuķes, kuras Kaija tagad mēģina noskripstināt aizlūzušiem nagiem, savainotiem spārniem, lai tiktu vaļā no šīs butaforijas. Leduspuķes smaržo arī pēc vientulības. Tās zied tikai aukstās telpās, kur nav uguns.
Bet dzīvot ir degt. Vai Kaija vēl ir dzīva?...
Kāpēc māte bērnībā neveda viņu dejot baletu?
To viņa nespēs piedot, māte spārnos allaž iedzina ironijas skabargas.
Baletdejotājas Kaijai atgādina lidojošus tauriņus.
Graciozas sniegpārslas, kas virpuļo mūzikas putenī.
Tauriņi – viendienīši.
Kaija mēģina nostāties un pirkstgaliem, bet tūliņ saļimst uz slidenajām flīzēm.
Taurenis otrādi apgāztā stikla glāzē. Viņas spārni sitas pret stikla jumtu, arvien straujāk un straujāk. Bet mazais bērns ar cukurgaili tobrīd uzšķērž vardes dīķmalā un tauriņus uzsprauž cukurgaiļa kātiņam un ieliek sekcijā aiz stikla. Aiz stikla?
Atkal.
Jau atkal.
Uz flīzēm Kaija sasmaržo kaķu pēdas.
Un laiza atkal.
Pieskaras. Tukšumam.
Maigums sāp. Šovakar. Šo(pa)vasar...
E
Kaija gaida dzīvi. Novēro laiku. Viņa grib sēt sapņus briestošās debesīs un gaidīt, kad tie uzplauks. Neiespējami. Laiks esot dārgs. Tam pat nav cenas.
Laikam tomēr šodien atkal līs.
Viņa nevar samierināties ar to, ka Lucifers vairs nenāk. Nenāk skatīties, kā viņa guļ. Nesēž blakām un nesargā no sauleszaķēniem Kaijas vaigus. Nesargā sapņus, kuru vietā nāk murgu troļļi, kas nes Kaijai kritienu epizodes. Kritušus cilvēkus ar kritušām vērtībām.
Un jumtus. Daudz, daudz slidenu jumtu.
Izdarīt kaut ko (at)riebīgu, lai viņa sirdī paliek smeldzošas pēdas? Līst. Viņa sirdī līst. Bet Kaijā aizdegas dusmu sērkociņi. Viņa eksplodētu, ja kāds pieskartos un ieskrāpētu atriebību.
Bet neviena nav.
Atriebība ir salda. Salda? Saldskāba. Rūgta! Aizvainojums soli pa solim ved pretī sabrukšanas robežai, aiz kuras Pagātne šaudās ar naida bultām, kas saindētas ar asaru gāzi. Netuvojieties tai, cilvēki! Smērēt pāridarījumus uz maizes un cienāt blakusesošos. Iestrāvot viņus sāpēm.
Varbūt labāk visu apglabāt sevī? Egoisma mirkļos atriebība apsvilina pirkstus. Katrs pats sev veido pasauli, taču neizvēlas dzīves salduma pakāpi. Atriebība uzberž tulznas uz pulsējošajām, karstajām, bet bieži vien sabojātajām sirdīm. Smeldz.
Bet Pretspēle turpinās.
Lucifers no mākoņu plastilīna veido kāpnes, lai sagaidītu Kaiju uz sapņu vakariņām, kur galdā cels solījumus mērcētus svaigā liepziedu medū.
Acu ielās klaiņo izmisums, kas Kaijai grauž acu kaktiņus.
Atmiņas viņa lēnām, pacietīgi saplēš sīkās kripatās, strēmelēs, un tad vēl sīkākos gabaliņos, ko aizdedzina ar spītību un izkaisa pa dvēseles atvērto loga rūti...
Un atkal flīzes ir netīras.
To spožumu notrulina atmiņu pelni. Bet pelēcību Kaija nevar izturēt vairāk par visu.
Viņa ielaiza to sevī un izraud svina sarkanām lāsēm, no kurām izveido karoti, ar ko ēst pelnu putru. Un atkal ķeras pie darba. Drupina atmiņas, lai barotu dūjas no karotes. Lai barotu, lai pieradinātu.
Gaida dūjas. Savos matos pīdama tīklus, kur noķert tās. Un paturēt.
Uz mirkli.
Bet mirkli nevar paturēt.
Atvērts logs laikam liecina par mirkļa aiziešanu.
Logs. Izdauzīts, sūrstošs dvēseles logs čīkstošām eņģēm „mi” minorā vējojas, ieraujot viņas matus sāpju atvarā.
G2
Samta lūpas.
Slapjas lūpas kā samirkuša kucēna maigais purniņš.
Kaija pieskaras tām ar neapsaitētajiem pirkstgaliem un klusi murmina nesaprotamu, samtainu lūgšanu.
(lilalū, lilalū, ommm, lilalū, lilalū, ommm)
Ilgāku laiku ieklausoties, tā atgādina jūras viļņu maigo šalkšanu.
Jūra.
Kaija pielūdz jūru.
Tā nekad neaizsalst pat dziļākajā ziemā.
Ielūdz to uz kopīgu saullēkta sagaidīšanu.
Jūrā grimst vilcieni, kuriem Kaija nekad neseko... Tikai skumst pēc tiem.
Un krāj slepeni izzagtos dzelzceļa posmus.
Lai kādreiz uzceltu dzelzceļa tiltu pār Lētas upi uz jūras skaujām.
Dzelzs nedeg. Viņi nespēs šo tiltu sadedzināt.
Nekad.
Tikai kausēt ar elpu, ar karstu naktselpu...
A
Kaija kliedz.
Žēlums kā cunami pārklāj viņu ar mirkļiem, kas pavadīti teltīs, jūras tuvumu jūtot.
Brokastu saulnāciens un vakariņu saulbēgums. Pusdienu dienduss. Un negulētas naktis.
Piepildījums.
Lapsas riestojot februārī. Bet februāra jūra vēl ir salta. Jāguļ, jo tā pavasaris pienākot ātrāk...
Pašapmāns.
Tikai tagad Kaija pamana, ka , kamēr viņa gulējusi, kāds ir pārsaitējis rokas ar baltām mežģīnēm. Tāds smalkums viņas spārnos. Tāds trauslums. Kaija pateicībā noņurd mažorskanīgu pateicību. Bet kam?
Te taču neviena nav!?!
Kur?
Kur ir DURVIS?
Ja kāds te ir bijis, tātad kaut kur jābūt arī durvīm!...
Viņa tramīgi, lapsiski mēģina saostīt pēdas uz slidenajām flīzēm.
Bet laikam viņa pārāk ilgi vakar stāvējusi caurvējā.
Iesnas.
Un nekādu aromātu.
Nekādu pavedienu.
Ariadne ir bijusi šonakt skopa.
Flīžu labirints ir nobiedējis viņu ar savu spoguļgaismu.
Kaķulapsai trīc ķepas. Grauzt ķepas. Aizmirsties smeldzēs.
Ticēt, ka kāds klauvēs pie durvīm.
Ticēt, ka atvērs tās no ārpuses, un viņa reiz tiks ārā no šī sprosta, pirms pavasaris iestāsies rindā pēc maiguma.
Un tad viņa saņemsies - sašķaidīs flīzes, iegrūžot būri aizmirstības bezdibenī.
Uz mūžiem.
Uz visiem pavasariem.
Un aste atplauks savā rudumā.
B
Virs Kaijas galvas uz jumta snieg. Snieg oranžas auzu pārslas. Sniegs aizvieto cilvēkus ļoti veiksmīgi, Kaijasprāt.
Laika diktatūra valda tajā pasaulē, kur snieg balts sniegs, kur tas, vēl neskāris zemi, mirst puspietupienā, jo neprot liekties. Tikai kust. Pludinot zilu un sarkanu. Laiks diktē savu iedomīgo patiesību, baksta ar pirkstiem tos, ko sauc par cilvēkiem.
Tikai putni ir ārpus laika.
Viņi dzīvo otrpus debesīm. Bet laiks valda uz zemes.
Otrpus zemei esot šķīstītava, bet Lucifers atzinās, ka tas viss ir pupu mizas, no kurām aug viena garā pupa, kas balsta debesis un sargā zemi no to smaguma.
Ceļš.
Ceļš, ko var noiet, nemaz nav ceļš.
Tā Kaijai stāstīja kāds mūks oranžā apmetnī un gludi skūtu galvu,
ko Kaija sastapa Francijas Alpos.
Viņš aizbrauca ar vakara vēju uz smilšu dārziem.
Kaija palika sapņu labirintos, no kuriem viņu izglāba Lucifers.
Viņa pieskāriens nosēja maldus no acīm.
Lucifers solīja, ka pieskarsies viņai katrreiz, kad snigs.
Ar devīto sniega vilni viņš būs sasnidzis meitenē uz palikšanu.
Kaija to reizē alka un baidījās no tā.
Šorīt sniga rasotais astotais.
Kaijas bailes bija zaudējušas valodu.
Klusēja.
Tikai mazliet rūca, ņurdēja.
Viņa zīmēja sev uz sejas asaras. Un acis, dūmakzaļās, atgādināja Pjerro.
Arī apsaitētās rokas kā neveiklās Pjerro plaukstas glāstīja zemi.
Aiz sienām kāds skaļi smējās. Arlekīns.
Visa tāpasaule ir pilna ar arlekīniem.
Un zilacainām lellēm Malvīnēm, kas der tikai skatlogu noformēšanai.
Skatlogi, kas rudeņos spīd un kliedz no laimes.
Pērciet laimi!
Arī Kaija varētu kliegt, dejojot uz virves, kas novilkta no Pētergaiļa līdz Zaķusalai.
Viņa kliegtu:
„Pērciet debesis! Pērciet! Sanāciet! Es jums nonesīšu debesis!...”
Bet rudeņos debesis ir tālu.
Gandrīz neaizsniedzamas.
Tad var saskrieties ar gājputniem un dabūt punu pierē.
Un Kaija atlika šo akciju līdz pavasarim.
Ū
Vilšanās ir kā zivju eļļa. Riebīga, bet veselīga.
Ar katru reizi, kad Kaijai nākas vilties,
viņas dvēseles durvju mūrim piepulcējas vēl viens akmens.
Drīz Kaija kļūs neievainojama no ārpuses.
Sēdēs savā akmens dārzā un laistīs tos ar kausētu sniegu.
Gotiskas smailes, kas tiecas debesīs.
Akmeņi, kam plaukst cerību spārni.
Viņa gaidīs.
Akmens laikmeta cilvēku, kam mācīt dzīves ābeci.
Tas vismaz nežēlosies, ka pārāk biezi mūri, jo neko citu viņš jau nemaz nav redzējis savā laikmetā.
Šis cilvēks nav sāpināts un nav sāpinājis.
Mežonīgs daiļums. Sajūtu pirmreizība...
Vai tad kāds cits nāks dzīvot tik pamestā vietā?
Bet starp akmeņiem dīgs spītīgas saulespuķes ikreiz, kad viņa paskatīsies debesīs.
Lucifers viņai atbildēs. Klusējot.
Saulespuķes nesīs gaismu šai viduslaiku mūrī.
Ar laiku tie pārtaps par dārgakmeņiem, kuru pasakainais mirdzums atspīdēs tikai tai naktī, kad Kaija saplūdīs ar jūru.
Tikai jūrai būs ļauts krāšņoties ar tiem, jo Kaija cer, ka tā nebūs kārtējā vilšanās, kas piepulcinās vēl arī Sīzifa akmeni viņas dārzam.
Cer, ka jūra nav sekla, ka nav liekulīga, ka tā prot ieaijāt mierā. Ka nepievils.
Kaijas jūras liedags būs akmeņains.
Bet tas tikai nozīmē, ka jūrai būs tam jāpieskaras divtik piesardzīgi, lai nesavainotu rokas...
(Vai dzirdi? Jāpieskaras tā, lai viss mūris nenobrūk vienlaicīgi... Apsoli?)
Ūdenim ir liels spēks.
Tas var izskalot acis, nodzēst kvēlošas dvēseles mieļu ogles, veldzēt tuksneša karavānas.
Lāsi pa lāsei ar laiku tas sadrupina pat cietāko akmeni.
To zināja jau senie grieķi.
Ar pacietību. Ar apņēmību. Ar pieskārienu.
Akmeņu lietus.
Tas līs tai mirklī, kad glāsmainā jūra uz sava devītā viļņa uznesīs Kaiju debesīs.
Tas notiks tikai tad, kad spārni būs sadziedēti un kad akmeņi būs sadrupināti.
Tad, kad pienāks pavasaris. Ja pienāks.
Ja debesis un jūra būs viena ziluma.
Ja saulespuķes uzplauks visā savā dzeltenajā krāšņumā.
Ja ienesīs saules gaismu aiz mūra sienām.
Ja jūra iemācīsies izčukstēt „lilalū”...
Un arī saprast to.
Bet pagaidām Kaija mēģina pierunāt sienas, lai tās nenoklausās viņas sarunas pašai ar sevi.
Kaijai patīk runāt pašai ar sevi naktīs.
Bezmiega naktīs.
Tad viņa izdzīvo desmitus un simtus dzīvju.
Otrpus debesīm. Bezgalībā, par ko nav jāmaksā ar asarām.
Bez akmeņiem.
Bet visam ir sava vērtība.
Akmeni šķeļot pret akmeni var iegūt uguni...
Un pirmatnējais cilvēks gan jau to pratīs.
R
Sakņupis augums raustās elsās. Kajs nogalināja viņā bērnu, kas dzīvoja vēl ticot rītam. Bet agri vai vēlu tā tam bija jānotiek. Kaija zināja, ka tas būs viņš.
Neviens no mums nav eņģelis.
Tonakt viņi to abi teica viens otram vairākkārt. It kā aizbildinoties par savu neprasmi lidot, it kā attaisnojot lētās rētas, gūtās kritiena brīdī.
(Lucifers piekristu.)
Viņi leca no klintīm.
Kaja sirdc sadrupa sīkos kristālos.
Viņš nespēja salikt to sarežģīto vārdu no tiem. Nemācēja.
Kaija viņu žēloja.
Žēloja ar sadzeltiem spārniem pēc neveiksmīga lidojuma.
Žēloja, izcīnot kauju starp eņģeli un slikto meiteni. Nobrāzumu asinis bija svētas. Tajās Kajs ievīstīja mirkļus un paslēpa tos naktī. Kajs nesaprata, kas ir mūžība.
Bet Kaija jau tad zināja, ka mirkļi, tie sadeg un paliek plaukstās tikai pelni.
Pieradināt. Pieradināt katrs neprot.
Un putnus pieradināt nemaz nevajag, ja gribi iemācīties lidot.
Kajs fotografēja putnus. Viņš teica, tas esot postulāts brīvībai.
Tā viņam piederot viss.
Bet viss pāriet.
Vienīgi Kaja balss nav pārejoša.
Tajā runā viss, kas Kaijai ir apkārt. Pat svešās kurpju pazoles.
Tā sauc Kaiju piederēt. Izsaiņot mirkļus. Ieelpot tajos sevi.
Kaija domā, ka labi vien bija, ka Kajs pēdējās reizēs, kad viņa nāca skatīties uz viņu, bija tik tāls un svešs. Un galvenais, ka klusēja, jo balss... Tā atrautu vaļā visus pušumus.
Nekam nedrīkst pieiet par tuvu, lai neapdedzinātos. Bet prasme nesavainoties nāk tikai ar laiku...
Tukšums ir kā nakts, kur neko un nevienu nevar redzēt, kur pat cilvēka paša nav, kur katrs solis var izrādīties pēdējais. Taču rīts pienāk tikpat klusi. Tikai jāaizver acis.
Zvērnīca.
Košana, graušana, rīšana, atrīšana... Laizīšana. Medus izlaizīšana. No pušumiem, kas dabūti naktī, krītot no klintīm.
Vai arī uzlikt vienaldzības zīmogu sev uz pieres, lai visi iet garām? Lai visi lido garām...
No kurienes cilvēkos rodas naids?
Cilvēks vienkārši pretojas sāpēm.
Aizsargreakcija.
Cilvēki nelaiž tās sevī, uzliek bargu masku un asus vārdus, bet iekšā viņam raud mazs bērns, kas alkst tikt nopaijāts, mīlēts.
Jā, mīlēts.
Bet svešu rētu dziedēšana arī ir labs darbs.
Atteikties no kārotā nozīmē kļūt divtik stiprai. Bet mēs raudam, kad kaut ko zaudējam. Kārotais arī rada zaudējuma sajūt.
Zaudēt debesis. Nepietiks asaru, lai tās aizraudātu.
Kaijas augums sakņupis. Raustās. Elsās.
Kā lecot no klintīm un atsitot galvu aizsalušā jūrā.
Bet viņas platuma grādos jūra vēl nav aizsalusi.
Vēl viļņojas.
Kaijas asarkritumā.
Nenoveliet vainu uz spārniem.
Ī
Kaija pusatver acis. Uz stikla jumta guļ miris balodis.
Ar medusbrūnām acīm. Ar Lucifera acīm.
Un tam pāri klusi, klusi snieg devītais sniegs.
Viņa neuzdrošinās pakustēties. Sastingusi puselpā.
Sienas ir pavisam tuvu. Divi soļi platumā un garumā, un viens spārnu izpletiens augstumā.
Augšā. Tur augšā, aiz baloža, ir simtiem, tūkstošiem, miljoniem acu, kas skatās uz Kaiju.
Vēro.
Sapotēti pret trakumsērgu.
Slimi. Ar mietpilsonību.
Starp tām arī Kaja ledusskatiens.
Šis kvantums acu grib redzēt lapsukaķi būrī.
Acis, kas ir aklas.
Žilbst no baltuma.
Kaija plēš ar zobiem nost sniega mežģīnes no plaukstām un slauka tās pret baltajām sienām.
Zvēriski. Lapsiski.
Sarkanās acis ir pilnas ar sniegu.
Viņa triepj sarkanus, pilošus vārdus :
LILALŪūū...
Jūra. Jūra tos noskalos. Neatstājot ne lāses no šī kliedziena. Svešajiem.
Kaijas pūžņojošie spārni pildās ar sniegu. Aizsnieg. Sāpe aizsnieg. Viss pāries. Viss.
Viņa vicina, purina, tramda, vēcina, plivina, drebina, cilā... Bez žēlastības. Ar sniegu.
Viņa lidos.
Par spīti.
Lidos kā balodis.
Trieksies bezgalībā un izknābs tās aklās acis.
Jo viņai nepieder ne daudz, ne maz.
VIŅAI PIEDER DEBESIS.
Baltu flīžu debesis.
Bet kāpēc putni, kad mirst, atgriežas uz zemes?
Kur tad ir apsolītās debesis?
Kas atbildēs? Kas?
Kas uzliks cukurgaili šim jumtam?