Neskatoties uz to, ka šo vietējo sieviešu tradīcija daudzu acīs bija tikai kā dīvains paradums, kat kas līdzīgs kā senajām amazonēm, diskusija par sievietēm biksēs tādā veidā ieguva publicitāti. Jaunā sievietes veidola popularizāciju veicināja arī fotogrāfijas un savā laikā populārās atklātnītes ar "pit brow lasses" attēliem. Tos var redzēt šajā saitē:
http://booknik.ru/news/reportaji/amazonki-ugolnyh-shaht/?ext_meta_id=5921948016481935969&source_id=85945&tizer_id=3114212&lx_state=1#!lightbox[photoreport]/10/
2.
Sieviešu bikses ir lamatas vīriešiem.
Marina Karpova, Jevgeņijs Levins, 2013. gada 15. martā.
Pirms dažiem gadiem Nikolajs Vasiļjevičs Maslovs, dievvārdu maģistrs no Cergija Posada, publicēja rakstu ar visai daiļrunīgu nosaukumu «Sieviete biksēs ir pretīga Dievam». Cik var spriest, vairumš šodienas ortodoksu visumā ar šo teicienu ir vienisprātis: jebkura piegriezuma sieviešu bikses tiek uzskatītas par nepieļaujamām gandrīz visās kopienās un mācību iestādēs. Un kaut gan pēdējo divdesmit gadu laikā reliģiozas sievietes, kas uzdrošinās staigāt biksēs, ir daudz vairāk, tamlīdzīga «vaļība» joprojām ir tikai nedaudzām.
Kā un kāpēc ir radusies šāda košermode un cik taisnīgi no ebreju redzes viedokļa ir augstāk minētais apgalvojums, ko izteicis Piemaskavas teologs? Uz šiem jautājumiem mēs mēģināsim atbildēt zemāk.
Jo pretīgs Dieva Tā Kunga priekšā.
Par to, kā jāģērbjas Dievu godinošam ebrejam, Torā, starp citu, ir teikts: «Sievietei nedrīkst būt vīriešu apģērbs un vīrietis nedrīkst tērpties sieviešu drēbēs, jo pretīgs Dieva Tā Kunga priekšā ir katrs, kas tā dara» (Atkārtoto likumu grāmata 25:3). Šo aizliegumu tradicionālie komentētāji saprata dažādi. Rambams (Maimonīds) uzskatīja krosdresingu par elkdievības imitēšanu, tāpēc ka senos laikos tā esot rīkojušies daži priesteri. Avraams Ibn-Ezra uzskatīja, ka aizliegums ir vērsts pret izvirtībām — pārģērbušies sieviešu drānās, vīrieši varēja ielavīties, piemēram, haremā un «viss notiktos...».
Protams, ne Torā un ne arī talmudā nav un nevarēja būt nekādu vīriešu un sieviešu apģērbu sarakstu — pat senos laikos moda mainījās, ja ne katru dienu, tad visai bieži gan. Tāpēc, kā rakstīja Rambams, «šajās lietās vajag vadīties pēc valsts ierašām» (Likumi par elku pielūgšanu, 12:11). Tāpēc, ja Skotijā svārkiem līdzīgais kilts tiek uzskatīts par vīriešu apģērbu, tad ebreji (teorētiski) var tos valkāt, pat ja ctās valstīs līdzīgu apģērbu valkā tikai sievietes.
Praksē tomēr nospiedošais aškenazi ebreju dzīvoja zemēs, kur vīrieši valkāja bikses, bet sievietes — kleitas un svārkus. Tāpēc, dabiski, pirmie tika uzskatīti par vīriešu apģērbu, bet otrie — par sieviešu. Austrumos mode bija cita, un daudzas turienes jūdaisma piekritējas, līdzīgi kaimiņienēm-musulmanēm, staigāja šarovaros (shalwar kameez). Taču pēc Otrā pasaules kara, kad faktiski visi austrumu ebreji pārcēlās uz Izraēlu un ASV, viņi pakāpeniski pieņēma aškenazi normas.
http://booknik.ru/publications/all/jenskie-bryuki-lovushka-dlya-mujchin/