Laipni lūdzam ellē!

Ivana Ribakova raksts no nedēļraksta "NLO" 2011. gada 7. numura.

Pusotras stundas brauciena attālumā uz dienvidiem no Bangkokas atrodas Vatsajensukas klosteris. Turp ved šaurs ceļš ar vienvirziena kustību. Klosteris ir ļoti populārs, ne tikai taizemiešu vidū, bet to apmeklē arī ārzemju tūristi, jo vairāk tāpēc, ka Vatsajensuka atrodas netālu no lepna vietējā kūrorta.

Klostera jumts ir izkrāsots daudzām, košām krāsām un ir redzams no tālienes. Vatsajensukas templi apņem liels dārzs ar daudzām skulptūrām un tieši šis dārzs ir galvenā klostera slavenība. Pie ieejas apmeklētājus sagaida labi saredzams uzraksts "Laipni lūdzam ellē!".

 

 

Vatsajensukas "Elles dārzs" ir budistu tematiskais parks, kas simbolizē reliģiskās morāles vēstījumu. Apmeklētāji iegūst priekšstatu par labā un ļaunā jēdzieniem, par to, kas ir grēks, un kādus baismīgus sodus par to cilvēki pēc nāves saņems no budisma filozofijas redzes viedokļa. Ieejas maksa parkā nav liela un līdzinās 20 Taizemes batiem. Monētas vai banknotes vajag iemest atverē, pie ieejas stāvošās Būdas statujas vēderā. Tie, kas vēlas, var mest tur arī ziedojumus, kas lielāki par parasto ieejas maksu.

Vairums budistu tempļos un klosteros iekštelpu sienas un košās frīzes ir izgleznotas vai izgrebtas ar elles ainu attēliem. Taču tikai Vatsajensukas mūki ir gājuši tik tālu, ka ir izveidojuši elles ainas ar skulptūru palīdzību. Klostera dārza centrā atrodas gigantiskas skulptūras, kas attēlo Zemes grēciniekus - izmocītu vīrieti: ribas izspiedušās, gara, no mutes izbāzta mēle karājas un sievieti: noļukušas krūtis un uzpūsts vēders. Nav skaidrs, ko tieši viņi ir noziegušies. Pamācošs uzraksts blakus skulptūrām vēsta: "Ja jūs satiksiet sātanu šajā dzīvē, nepieņemiet viņa dāvanas. Šī skulptūra palīdzēs jums atvairīt ļaunumu nākošās dzīvēs. Ziedojiet katru dienu - un jūs būsiet laimīgi."

Apkārt gigantiskajiem grēciniekiem atrodas divdesmit viena skulptūra, kas attēlo tos, kas dzīves laikā ir pārkāpuši debesu likumus. Grēcinieki ir veidoti dabīgā lielumā. Viņu galvas ir pārvērstas dažādu dzīvnieku galvās, saskaņā ar noziegumiem, ko viņi izdarījuši dzīves laikā. Zagļi ir pārvērsti mērkaķos, blēži - krupjos, kukuļņēmēji - cūkās.

Vairums budisma filozofijas jēdzienu par grēkiem ir līdzīgi kristīgajam pasaules uzskatam. Piemēram, slepkavība, zagšana, baudkāre, meli un citi tiek uzskatīti par ļoti smagiem noziegumiem. taču ir specifiski "Āzijas grēki". Piemēram, tas, kas zog rīsus, ko pagatavojis cits cilvēks, pēc nāves pārvēršas par mazu putniņu. Rietumu cilvēkam ne vienmēr ir saprotama budistu loģika, piemēram, dedzinātāji pēc taizemiešu domām pārvēršas čūskās, bet huligāni - krokodilos. Tie cilvēki, kas lauza kokus, ar saknēm izrāva augus, rāva lapas un plūca zāli [protams, tikai sava prieka pēc, atceramies kūlas dedzinātājus - t.p.] pēc nāves pārvēršas par āžiem. Tas ir visai dīvaini, ja ņem vērā, ka āži daudz efektīgāk par cilvēkiem var nopostīt zaļumus. Tie cilvēki, kas ir zaguši jūras veltes, pēc nāves pārvēršas par zivīm. Šajā gadījumā loģika ir redzamāka. Tie, kas darījuši sliktu dzīvniekiem, pārvēršas ziloņos, bet tie, kas to darījuši regulāri, nākošajā dzīvē kļūst par briežiem.

Cilvēki, kas dzīves laikā grēkojuši sīki, skulptūrās ar dažādu dzīvnieku galvām izsauc apmeklētājos smieklus. Taču smiekli tūlīt pazūd, kad apmeklētāji nokļūst nolādēto grēcinieku alejā, to noziegumi ir salīdzināmi ar kristīgās ticības desmit baušļu pārkāpšanu.

Cilvēki, kas pārkāpuši galveno bausli - nogalinājuši sev līdzīgos, pēc nāves tiks šausmīgi mocīti. Viņu iekšas no atvērtā krūšu kurvja un vēdera izknābās putni. Vienlaikus viņu ķermeņos šķēpus durs radījumi ar zvērīgām sejām. Acīmredzot, tie ir elles kalpi. Tos, kas ir slepkavojuši vairākas reizes, gaida vēl trakāks sods - elles kalpi sacirtīs viņu ķermeņus gabalos ar gariem nažiem. Nekas labs negaida arī tos, kas ir zaguši, krāpuši, dzīvojuši izvirtīgi, pārkāpuši laulību, spēlējuši azarta spēles, pļēgurojuši vai lietojuši narkotikas. Tā, alkoholiķiem, kas pārvērtīsies suņos, elles kalpi nepārtraukti lies rīklē izkausētu svinu.

Klostera skulptūras atgādina Viduslaiku pamācošās ainiņas, piemēram, no Jeronima Bosha audekliem, konkrēti, tādas slavenas gleznas kā “Septiņi nāves grēki” un “Baudu dārzs”. Vatsajensukas klostera dārzs ir budisma elles un viņpasaules ikonogrāfiju. Taču Rietumu demokrātijas te nav nemaz. Ir skulptūra, kas attēlo sievieti, kas ir nogalinājusi savu vīru. Viņas ķermenim piesūkušies tūkstošiem asinssūcēju kukaiņu. Taču nav šeit vīra, kas ir nogalinājis savu sievu. Cita skulptūra attēlo sievieti, kas ir lietojusi pretapaugļošanas līdzekļus. Viņai ar īpašu moku rīku tiek saspiests vēders. Sievieti, kas ir izdarījusi abortu, pēc nāves aprīs milzīgs tārps.

Tomēr, ir iespēja izvairīties no elles. Viena no Vatsajensukas skulptūrām attēlo jaunlaulātos, kas nabadzības dēļ nelaida pasaulē bērnus. Viņi ir nokrituši uz ceļiem tā sauktā nāves karaļa priekšā, viņš lemj cilvēku likteņus viņpasaulē. Grēcinieki ir salikuši rokas izmisīgā lūgumā, atpestīt viņus no oda. Nāves karaļa palīgs tur rokās biezu, zelta foliantu, kurā ir ierakstīti visi zemes cilvēku labie darbi, tajā skaitā arī šo laulāto bezbērnu pāra darbi. Cits palīgs tur rokās grāmatu, kuras lapas ir taisītas no suņa ādas. Tur ir sarakstīti visi apsūdzēto grēki. Pēc rūpīgas labo un slikto darbu inspekcijas nāves karalis nosūta ļaudis uz elli vai paradīzi.

Elle pēc taizemiešu domām atrodas136 milzīgās pazemes alās. Viena no tām, kur valda šausmīgs sals un necaurredzama tumsa, rezervēta tiem grēciniekiem, kas ir apvainojuši mūkus vai viņu vecākus.

Vatsajensukas parks, kurā atainota dzīve ellē, nav vienīgais Taizemē. Valsts ziemeļos ir analoģisks parks, ko radījuši Vetavetas klostera mūki. Tamlīdzīgu parku apmeklēšana tiek uzskatīta par populāru ģimenes izklaidi brīvdienās. Maksa par ieeju tiek izmantota parka un mūku uzturēšanai.

Taizemē ir ticējums. Tas, kuru vajā neveiksmes, var tikt no tām vaļā, ja dosies uz “elles dārzu” un atstās tur naudas ziedojumu. Ziedoto batu daudzumam jābūt vienādam ar dzimšanas gadu plus nodzīvotajiem gadiem. Taizeme ir nabadzīga valsts un vairums taizemiešu dzīvo nabadzīgi. Minētā summa ticīgajiem ir ļoti liela, taču “elles dārzi” plaukst, bet atvere Būdas statujas vēderā vienmēr ir pilna ar monētām un banknotēm.

 

Saites ar foto:

http://www.forteantimes.com/features/fortean_traveller/1/the_wang_saen_suk_hell_garden_thailand.html

http://maleangpo.blogspot.com/2007/12/wat-saen-suk-chonburi.html

 

www.pictures-thailand.com/Central/WatSaenSuk/Hell.html