Kosmoss mani sauc. Šodien Rīgā uzstājas Sāra Braitmena

 2014. gada 20. februāris 

Šovakar vai nekad – enigmātiskā dziedātāja Sāra Braitmena pirms došanās izplatījumā sniedz koncertu Arēnā Rīga.

Sāra Braitmena ir māksliniece ar aizraujošu biogrāfiju. Astoņpadsmit gadu vecumā, 1978. gadā, viņa kopā ar deju grupu Hot Gossip debitēja ar vieglprātīgu, space disco stilā ieturētu dziesmu I Lost My Heart to a Starship Trooper – tā kļuva par lielu hitu Lielbritānijā, kur Sārai Braitmenai to nespēj piedot līdz pat šai baltai dienai. Neliedziet sev baudu un noskatieties šo klipu – iespējams, tā ir visu laiku labākā Eirovīzijas dziesma, kas Eirovīzijā nekad nav skanējusi. Nekur tālu estrādes māksla un tās vizuālās izpausmes 36 gados nav tikušas. Angļu dziedātājas daiļrades kontekstā šis skaņdarbs ir svarīgs, jo iezīmē viņas apsēstību ar kosmosu un citām galaktikām.

 

 

Kosmosa tēma caurvij vairākus Sāras Braitmenas albumus, kā arī viņas jaunāko koncertprogrammu Dreamchaser/Sapņu ķērāja, kuru šodien, 20. februārī, redzēsim Rīgā. Turklāt 2015. gadā dziedātāja plāno doties izplatījumā, ja, protams, citplanētieši viņu nenozags jau agrāk.

"Mana karjera sākās ar hitu Starship Trooper, pēc tam es dziedāju muzikālajā teātrī un studēju klasisko vokālu, taču manas dziesmas vienmēr ir nokļuvušas deju mūzikas topos – es pati nezinu kāpēc!" saka Sāra Braitmena. Muzikālajā teātrī viņa nonāca 80. gadu sākumā, kad viņas popdziesmiņas vairs nebija pieprasītas un jauniete palika bez naudas: "Man bija jāatrod darbs, un es aizgāju uz noklausīšanos. Es tomēr esmu mācījusies dziedāšanu, dejošanu un aktiermeistarību." 1981. gadā viņa ieguva lomu Endrū Loida Vebera mūziklā Kaķi/Cats Londonā. Sāra piedalījās komisko un bērnu operu uzvedumos.

Pagātnes spoki

Slavinošas recenzijas iekārdināts, jauno talantu un skaistuļu mednieks Endrū Loids Vebers ieinteresējās par galvenās lomas atveidotāju amerikāņu komponista Čārlza Strausa bērnu operas Lakstīgala/Nightingale iestudējumā – dīvaini, taču viņš neuzskatīja Sāru par pastiprinātas uzmanības vērtu, kad vēl pavisam nesen viņa dziedāja Kaķos.

1984. gadā Endrū Loids Vebers un Sāra Braitmena apprecējās. Dziedātāja kļuva ne tikai par komponista sievu, bet arī mūzu – Sārai Braitmenai viņš ir veltījis savu slavenāko mūziklu Operas spoks/The Phantom of the Opera. "Protams, visi runāja, ka Sāra dabūjusi galveno lomu, jo viņa ir komponista sieva. Man drebuļi skrien pār muguru, kad es iedomājos, kas notiktu, ja tajā laikā eksistētu internets un blogeri," stāsta Endrū Loids Vebers.

Operas spoka pirmizrāde uz Londonas Her Majesty’s Theatre skatuves notika 1986. gada 9. oktobrī. Kristīnes lomu dziedāja Sāra Braitmena. "Lielas, atbildīgas pirmizrādes dienā, pat ja tu esi pārliecināts, ka skatītāji būs tavā pusē un reaģēs labvēlīgi, tu jūties tik ievainojams, tāpēc tev vajag sajust vistuvāko cilvēku atbalstu. Taču ko darīt, ja tavs tuvākais cilvēks ir uz skatuves un dzied galveno lomu un tas ir cilvēks, pret kuru ir noskaņoti pat tavi labākie draugi, jo viņi domā, ka šī sieviete ir izjaukusi tavu iepriekšējo laulību?!" atceras komponists. "Tajā vakarā, kamēr pārējie svinēja, es jutos vientuļš un pārbijies. Es nespēju nosēdēt zālē, un producents Kamerons Makintošs atveda mani uz teātri tikai pašās beigās, kad vajadzēja paklanīties."

Operas spoks kļuva par kases grāvēju Londonas Vestendā, un 1988. gada 26. janvārī notika pirmizrāde Ņujorkas Brodvejas teātrī Majestic; galvenās lomas atveidoja tie paši mākslinieki – to vidū arī Sāra Braitmena –, kuri dziedāja Londonā. Uzvedums joprojām ir skatāms tajos pašos Londonas un Ņujorkas teātros, kuros notika tā pirmizrāde. Operas spoks ir visilgāk spēlētais mūzikls Ņujorkas Brodvejas vēsturē. Londonas Vestendā tas atpaliek tikai no Les Misérables. Izrāde ir apceļojusi visu pasauli, un tās kopējie ieņēmumi pārsniedz 5,6 miljardus ASV dolāru.

Miljoniem klausītāju visā pasaulē Operas spoka melodijas asociējas tieši ar Sāras Braitmenas balsi. Slavenākais duets no mūzikla skanēs arī Rīgā, kopā ar Sāru dziedās šveiciešu tenors Erkans Aki. "Mani bieži uzskata par muzikālā teātra aktrisi, kaut gan esmu dziedājusi tikai trijos Endrū Loida Vebera mūziklos. Diviem no tiem – Kaķiem un Operas spokam – bija milzīgi panākumi," piebilst dziedātāja. Mazāk veiksmīgs bija Vebera mūzikls Mīlestības aspekti/Aspects of Love, kurā Sāra uzstājās Londonā un Ņujorkā.

Izdegusi un atdzimusi

Vēl viens nozīmīgs opuss, kuru komponists sacerējis speciāli viņas balsij, ir Rekviēms (1985). Par tā populārāko fragmentu ir kļuvusi daļa Pie Jesu, kuru pēc Sāras Braitmenas izpildījušas daudzas dziedātājas, ieskaitot Annu Ņetrebko. Rekviēms Endrū Loidam Veberam atnesa Grammy kategorijā Labākā laikmetīgās klasiskās mūzikas kompozīcija. Darba pirmatskaņojumā kopā ar Sāru Braitmenu dziedāja Plasido Domingo, pie diriģenta pults stājās Lorins Māzels.

Komponista un dziedātājas laulība ilga sešus gadus, viņi izšķīrās 1990. gadā. Šķiršanās, par kuras iemeslu kļuva Endrū Loida Vebera neuzticība, pielika punktu Sāras Braitmenas skatuves gaitām dzimtajā Lielbritānijā, kur viņa tika uzskatīta par "meiteni, kura izdevīgi apprecējusies". "Man bija spoža agrīnā karjera dzimtenē, pēc tam es apprecējos, un pār mani gāzās visa tā publicitātes lavīna. Sekoja divi lieliski skatuves darbi – Kaķi un Operas spoks. Es biju izdegusi, es izšķīros. Pārcēlos uz dzīvi citā valstī, un man viss bija jāsāk no jauna," skaidro Sāra Braitmena.

Dziedātāja devās uz Hamburgu, kur atrada jaunu producentu un dzīvesbiedru Franku Pētersonu. Viņš ir strādājis ar popzvaigzni Sandru, mūziķi un producentu Mihaelu Kretu un leģendāro grupu Enigma, kas sakrustoja gregoriskos dziedājumus ar elektronisko mūziku. Vēlāk Franks Pētersons nodibināja līdzīgu projektu Gregorian, par solisti tajā strādā Sāras māsa Amēlija Braitmena. Ar Franka Pētersona palīdzību Sāra Braitmena no mūziklu dziedātājas pārtapa par visu laiku populārāko classical crossover dievieti, kura allaž ir gaidīta viešņa olimpisko spēļu ceremonijās (Sāra ir dziedājusi Barselonā un Pekinā) un kuru pielūdz Eiropā un Ziemeļamerikā, taču viskvēlāk – Dienvidamerikā, Tuvajos un Tālajos Austrumos.

Kūleņi harēmā

Classical crossover ir populārās un akadēmiskās mūzikas hibrīds. Ja dziedātājs skaistā, klasiskā manierē izpilda kādu pophitu – tas ir tipisks classical crossover. Sāra Braitmena ir viegla liriskā soprāna īpašniece, taču viņa nav īsta operdziedātāja, lai gan ir uzstājusies kopā ar Plasido Domingo, Hosē Karrerasu, Hosē Kuru un daudziem citiem. "Vienīgais, ar kuru neesmu dziedājusi, ir Lučāno Pavaroti. Es viņu uzskatu par perfekcijas iemiesojumu," apgalvo Sāra Braitmena.

Franks Pētersons Sāru Braitmenu saveda kopā ar vēl vienu savu klientu – tenoru Andreu Bočelli. Tā tapa balāde Time to Say Goodbye, kas ir lielākais pseidoklasikas, patiesībā estrādes, hits abu dziedātāju karjerā. Kopš 90. gadu otrās puses Sāras Braitmenas popularitāte attīstījusies kosmiskā ātrumā. Kopā ar Franku Pētersonu viņa ir radījusi jaunu izklaides formu – Sāra Braitmena drīzāk ir stilizācijas speciāliste nekā dziedātāja.

Tāpat kā savulaik Enigma samiksēja dažādu žanru un laikmetu mūziku, pilnībā rekonstruējot to ar elektronisko ritmu un skaņu efektiem, arī Sāra Braitmena ar komandu radikāli pārstrādā populāras operu, mūziklu, popmūzikas un roka melodijas, sašūpojot to pamatus ar deep house un ambient techno motīviem (90. gados Vācijā rullēja tehno!) tā, ka Hendelis, Bēthovens, Šūberts, Šopēns, Dvoržāks, Rahmaņinovs, Prokofjevs, Rimskis-Korsakovs un Pučīni, kuriem arī ir vieta Sāras albumos, ritmiski griežas kapā otrādi. Klasiku viņa izmanto fragmentāri, mazās devās – Sāra dzied nevis ārijas, bet dziesmas, kurās tiek integrētas dižgaru darbu liriskākās epizodes.

Savā stilā viņa interpretē kinomūzikas grandu Ennio Morrikones un Fransisa Lē, grupu Dead Can Dance, Procol Harum un Queen mūziku. Dziedātāja garnē skanējumu ar eksotiskiem elementiem – arābu un indiešu mūzikas garšvielām. Katrā albumā Sārai ir cits tēls – nāra, Šeherezade, mēnessērdzīga princese, kosmosa iekarotāja. Publiku fascinē viņas eņģeļa seja, taču uz skatuves māksliniecei patīk pārvērsties par zinātniskās fantastikas personāžu, pat kiborgu, kurš gan čukst bērna balsī, gan ļauj vaļu savam jutekliskajam, gaisīgajam soprānam.

Kopš 90. gadu beigām mūziķe apceļo pasauli ar kičīgiem, elpu aizraujošiem šoviem. Nav iespējams aizmirst, kā 2004. gadā savā pirmajā Rīgas koncertā Skonto hallē Sāra Braitmena demonstrēja akrobātiskus trikus – piestiprināta pie vadiem, meta kūleņus gaisā augstu virs skatuves. Tā bija orientāla šika iedvesmotā programma Harem; šoreiz dīva pēta galaktiku sistēmu šovā Dreamchaser (starp citu, Dream Chaser ir jaunā amerikāņu kosmosa kuģa nosaukums), un visa skatuve ir milzīgs ekrāns.

Koncertā Sāra piedāvā pērn iznākušā albuma materiālu (tas tapis jau bez Franka Pētersona līdzdalības) – viņa izpilda britu rokgrupas Elbow dziesmu One Day Like This, islandiešu ansambļa Sigur Rós skaņdarbu Glósóli, lieliskās dziedātājas Sias Breathe Me, Maika Oldfīlda Closer, kā arī kompozīciju Eperdu no Cocteau Twins repertuāra un Venus un Mars no Pola un Lindas Makartniju grupas Wings arhīva. Neuztraucieties – būs arī Sāras neoklasika!

Visi ceļi ved uz Baikonuru

Šī turneja ir dziedātājas treniņš, ieskriešanās pirms viņas mūža lielākā sapņa īstenošanas. Ja popvijolniece Vanesa Meja piedalās Soču olimpiskajās spēlēs kalnu slēpošanas disciplīnā, kāpēc Sāra Braitmena nevar doties kosmosā? Šķiet, tas nav tikai PR triks.

Starts no Baikonuras kosmodroma paredzēts 2015. gada 30. septembrī. Krievijas kosmosa kuģis Sojuz TMA-18M nogādās apkalpi uz Starptautisko kosmosa staciju. Šajā desmit dienu lidojumā dosies ekipāžas komandieris krievu kosmonauts Sergejs Volkovs (Sāra Braitmena var neuztraukties – viņam tas būs trešais lidojums), dāņu astronauts inženieris Andreass Mogensens (pirmais dānis kosmosā – tas būs jānosvin) un kosmosa tūriste Sāra Braitmena.

Galīgais lēmums par viņas dalību ekspedīcijā tiks pieņemts pēc tam, kad dziedātāja izies pilnu medicīnisko izmeklēšanu un pirmslidojuma sagatavošanās procesu Zvaigžņu pilsētiņā. Šis nebūs atpūtas brauciens, bet gan komandējums – miera un vides aizsardzības misija, kas ir saistīta ar mūziķes labdarības un sociālajām aktivitātēm. Sāra Braitmena ir UNESCO miera vēstniece, viņa atbalsta izglītības programmas, kuru mērķis ir piesaistīt arvien vairāk jauno sieviešu eksaktajām zinātnēm

Vecmāmiņas mantojums

Sārai Braitmenai ir 53 gadi, viņa dzīvo Ņujorkā un Losandželosā, zvaigznei ir "ūķīši" arī Londonā, Maiami, Francijā un Itālijā. Klausītājiem noteikti ir jāzina, ka Sāra nav kaprīza fūrija, bet lieliska, draudzīga būtne, kurai piemīt gan pašironija, gan pašcieņa.

Intervijās dziedātāja bieži stāsta, ka jaunībā bijusi ļoti norūpējusies, ka viņai ir tik apaļa seja: "To es esmu mantojusi no vecmāmiņas, kura mani allaž mierināja: ar laiku tu visu sapratīsi – sievietes ar apaļu seju tikpat kā nenoveco, šī seja tev labi kalpos, tu būsi tai ļoti pateicīga. Ziniet, tā arī ir!"

Kad Sāra kļuva par multimiljonāri, viņa izteica gatavību atmaksāt Endrū Loidam Veberam sešus miljonus sterliņu mārciņu, kurus viņa saņēma pēc šķiršanās. "Es viņam teicu: skaties, man viss ir kārtībā, es strādāju un spēju sevi apgādāt, es tev varu atdot šo naudu, gribi? Viņš kategoriski noraidīja manu piedāvājumu: nē, nē, nē, tā bija domāta tev – tu biji ar mani, tev daudz ko nācās pārdzīvot, atstāj to naudu sev." Sāra bija divtik priecīga: aizstāvējusi savu godu un ietaupījusi naudiņu kosmosa lidojumam!

http://www.diena.lv/kd/muzika/kosmoss-mani-sauc-sodien-riga-uzstajas-sara-braitmena-14044801