Kā pareizi lasīt kritiskus rakstus

Autors Jurijs Ņesterenko. Tulkots no žurnāla Mir fantastiki 2005. gada augusta numura.

Slavinošas recenzijas
Rakstīts: Daudzsološs autors (Jālasa: Autors ir daudz solījis recenzentam par slavinošu atsauksmi)
R: Autora plašā popularitāte (J: ... divpadsmitgadīgu četrnieku karaļu vidū)
Spiež atcerēties žanra labākos paraugus (Divas trešdaļas no grāmatas autors ir nočiepis no Tolkina, bet vienu no Želaznija)
Neatpaliek no slavenā romāna... (Pēc apjoma)

 

 

Ass, dinamisks sižets (70% no darba sastāda vienveidīgas zobenu kaujas)
Autors labi pārzina kaujas mākslas (70% no darba sastāda vienveidīgas zobenu kaujas, vēl 20% no darba aizņem kaušanās bez zobeniem)
Dziļi izstrādāta pasaule (Ir karte)
Negaidīti, bieži vien paradoksāli sižeta pagriezieni (Personāžu uzvedībai trūkst jebkādas loģikas)
Autors nav padevies modei, šodienas morālajam relatīvismam (Visi personāži strikti iedalās: absolūti labajos varoņos un absolūti sliktajos ļaundaros)
Autors nebaidās skart nopietnas ētiskas problēmas (Galvenajam varonim ir jāizdara izvēle: glābt pasauli vai paņemt naudā. Rezultātā viņš izglābj pasauli, bet nauda viņam pati iekrīt rokās)
Tiek atklāta varoņu iekšējā pasaule (Ir mīlas līnija)
Dziļi atklāta varoņu sarežģītā, iekšējā pasaule (Ir mīlas līnija. Viens no varoņiem izrādīsies nodevējs. Viens no ļaundariem pāries labo pusē)
Dialogi skan dabiski (Varoņi lamājas)
Grāmata ir sarakstīta vienkāršā, dzīvā valodā (Autors lamājas)
Romāns ir pilns ar dzirkstošu humoru (Varoņi nerunā normāli, bet cenšas uz katra
soļa triekt jokus. Viņiem tas diez ko nesanāk)
Atklāts nobeigums, kas atstāj vielu pārdomām (Autors tā ir saputrojies savā tekstā, ka nav spējis izgudrot, kā grāmatu pabeigt)
Seriāla pirmā grāmata (Pārējās būs vēl sliktākas)
Jau ne pirmā seriāla grāmata (Jūs tiešām neesat neko dzirdējuši par iepriekšējām? Nav jau brīnums)
Gribas novēlēt turpmākus radošus panākumus (... kādā citā nozarē)

Nievājošas recenzijas

Rakstīts: Autors nepārzin Viduslaiku vēsturi/fiziku/bioloģiju (Jālasa: Autors ir izmantojis tādas šo zinātņu nozares, par kurām recenzentam nav ne jausmas)
R: Smaga, praktiski nelasāma valoda (J: Grāmatā ir satopami vārdi, kuros ir vairāk nekā trīs zilbes, frāzes, kurās ir vairāk par pieciem vārdiem, un tādas pieturzīmes kā semikols, domu zīme un iekavas)
Tekstā ir papilnam literāru štampu (Tekstā ir sastopamas idiomas, sakāmvārdi un parunas)
Psiholoģiski neticami varoņi (Varoņu pasaules uzskats atšķiras no recenzenta pasaules uzskata)
Personāžu uzvedībā trūkst loģikas (Recenzents analoģiskā situācijā būtu paņēmis naudu)
Romāns ir pārāk stiepts... (Personāži, ne tikai kaujas, bet arī runā)
...pārgudrs... (...turklāt sarunājas, ne par iedzeršanu un ne par sievišķiem...)
...garlaicīgs (...un pat necenšas triekt jokus!)
Nav cerību uz plašiem panākumiem (Visā grāmatā - neviena kautiņa ar zobeniem!)
Nesekmīga sekošana amerikāņu fantastikai (Darbība nenotiek, ne tikai Maskavā, bet pat Krievijā)
Nav intrigas (Nav mīlas līnijas)
Nobeigums sagādā vilšanos (Nav heppi-enda)
Autoram būtu bijis jāpamācās pie... (Bet Lielā teātra solistiem - pie Filipa Kirkorova)