Jaunās tehnoloģijas un ilgtspēja – Volvo prezentē savu elektrisko flagmani EX90

09.11.2022

Zviedru autoražotājs Volvo šovakar iepazīstinājis ar savu elektrisko flagmani EX90. Šis auto ar lielu nepacietību tika gaidīts vairākus mēnešus, Volvo ik pa brīdim pametot atsevišķas informācijas druskas, lai vairotu ažiotāžu par gaidāmo modeli, kuru nu esam ieraudzījuši pilnībā.

Autoražotāja valdes priekšsēdētājs Džims Rovans oficiālajā prezentācijā izteicās, ka jaunais EX90 uzstādīs jaunus standartus drošībā. EX90 tirdzniecībā nonāks 2024. gadā un pēc būtības tas ir elektriskais pēctecis populārajam XC90. Šis ir kopumā trešais elektriskais Volvo – iepriekš ražotājs piedāvāja XC40 Recharge un C40 Recharge, kas pēc būtības ir viens un tas pats auto, bet ar atšķirīgu virsbūvi. EX90 ir pirmais Volvo, kas būvēts uz speciāli elektroauto paredzētas platformas – šeit izmantota Geely grupas izstrādātā SPA2 platforma, kas izmantota arī Polestar 3 un kļūs par pamatu citiem nākotnes Volvo, Polestar un arī Geely modeļiem

Vizuāli mašīna ir visnotaļ līdzīga iepriekš prezentētajam “Concept Recharge”, kas bija šīs mašīnas konceptversija, bet dizainā kopumā varam ieraudzīt daudzas Volvo tipiskās nianses – EX90 noteikti ir esošo Volvo dizainu evolūcija. Elektroauto dizainos būtiska loma allaž jāatvēl arī aerodinamikai – šim auto gaisa pretestības koeficents ir Cd 0,29, kas kopumā nav slikti, ņemot vērā, ka tas ir 7-vietīgs auto.

EX90 tirdzniecībā sākotnēji nonāks ar diviem elektromotoriem un pilnpiedziņu. Šajā izpildījumā auto attīstīs 407 zirgspēkus un 770Nm griezes momentu. Būs pieejama arī “Performance” versija, kas attīstīs 517 zirgspēkus un 910Nm griezes momentu. Sagaidāms, ka vēlāk būs pieejamas arī versijas ar vienu elektrisko motoru, kas attīstīs mazāku jaudu.

Mašīna aprīkota ar 111kWh bateriju, bet lietotājam pieejamas 107kWh, ražotājam ar vienu uzlādi solot 580 kilometrus. Kad pienācis laiks uzlādēties, ātrās uzlādes stacijās mašīna varēs lādēties ar 250kW jaudu, kas ir ļoti atzīstami. Pie attiecīgas jaudas lādētāja EX90 no 10 līdz 80 procentiem var uzlādēties 30 minūtēs.

EX90 ir masīvs auto – tā garums ir 5,03 metri, bet pašmasa iespaidīgi 2818 kilogrami. Izmantojot visas septiņas sēdvietas, bagāžnieka tilpums ir 310 litri, savukārt piecu sēdvietu konfigurācijā 665 litri. Nonākot pie klientiem, pirmie eksemplāri būs aprīkoti ar 22 collu diskiem, savukārt gaisa balstiekārta (air suspension) būs standartkomplektācijā.

Jau iepriekšējos mēnešos Volvo pamazām sāka informēt par dažādām jaunajām tehnoloģijām, lai nodrošinātu labāku drošību – EX90 standartkomplektācijā aprīkots ar LIDAR sensoru, kas novietots jumta priekšdaļā. Nelielais izcilnis vējstikla augšpusē ir vieta, kur atrodas šis un vēl citi sensori. Volvo apgalvo, ka tie “nekad nenogurst”, visapkārt auto sniedzot 360 grādu redzamību un simtiem metru uz priekšu pamanot šķēršļus, lai par tiem brīdinātu vadītāju. LIDAR sensors strādās kopā ar virkni citiem sensoriem gan mašīnas ārpusē, gan iekšpusē, lai darbinātu dažādas advancētās braukšanas palīgsistēmas. Volvo apgalvo, ka šis ir visu laiku drošākais Volvo modelis vēsturē, turklāt tas laika gaitā var kļūt vēl drošāks, saņemot jaunus programmatūras atjauninājumus, lai efektīvāk izmantotu dažādu sensoru sniegtās iespējas.

Auto aprīkots ar uzlabotu “Pilot Assist” sistēmu, kas palīdzēs mainīt braukšanas joslas. Volvo norāda, ka sistēma laika gaitā saņems dažādus uzlabojumus un “atsevišķās vietās un noteiktos apstākļos būs pieejama autonomā braukšana”. Šis pakalpojums gan būs jāabonē par papildus samaksu. Auto tehniski ir aprīkots ar visām nepieciešamajām lietām, lai tas nākotnē tiešām spētu braukt pats, kad būs gan atbilstoša programmatūra, gan arī sakāroti likumi. Mašīnas salonā esošie sensori sekos līdzi, lai vadītājs koncentrē uzmanību uz ceļu. Ja vadītājs zaudēs koncentrāciju, sāks iemigt vai vadītāju piemeklēs veselības problēmas, kuru rezultātā cilvēks vairs nespēj kontrolēt mašīnu pats, auto spēs droši nobraukt ceļmalā.

Drošības sistēmas, multimediju sistēma, kā arī bateriju vadības sistēma balstīta vienā pamatsistēmā, kas izmanto “Nvidia Drive” platformu, “Qualcomm’s Snapdragon Cockpit” platformu un paša Volvo izstrādātu sistēmu. Izveidojas tāds kārtīgs mikslis.

Salona iekārtojums izveidots ap centrālo 14,5 collu multimediju sistēmas ekrānu, kas izmanto Google sistēmu. Auto aprīkots ar 5G savienojumu, lai nodrošinātu tiešsaistes savienojumu, kā arī iespējas ātrāk lejupielādēt atjauninājumus. Salonā izmantots “Nordico” apdares materiāls, kas radīts no pārstrādātiem materiāliem – PET pudelēm, korķiem un citiem tamlīdzīgiem materiāliem. Turpinot ilgtspējas tematiku, Volvo norāda, ka 15 procenti no plastmasas materiāliem šajā auto ir veidoti no atkārtoti pārstrādātiem materiāliem. Tāpat mašīnas radīšanā 15% tērauda un 25% alumīnija ir atkārtoti pārstrādāti.

EX90 būs pieejama “bi-directional” lādēšana. Tas nozīmē, ka vajadzības gadijumā auto baterijās uzkrātā enerģija var tikt izmantota, lai ar elektrību apgādātu, piemēram, dzīvojamo ēku. Šāda funkcionalitāte nav gluži pilnīgs jaunums, taču Eiropā pieejamām mašīnām tā pagaidām ir retums. To nodrošinās speciāli šim mērķim veidots “wall-box”, taču šī iespēja pagaidām nebūs pieejama visur, bet gan tikai atsevišķās valstīs.

Šis ir pirmais no vairākiem elektriskajiem Volvo, kas tuvāko gadu laikā nonāks pie klientiem. Kā zināms, autoražotājs apņēmies no 2030. gada piedāvāt tikai elektroauto. Pagaidām EX90 tiks piedāvāts kopā ar parasto XC90 ar iekšdedzes dzinēju, tomēr XC90 versija pamazām tiks izņemta no apgrozības, paliekot tikai elektriskajam variantam.

Mašīnas ražošana Volvo rūpnīcā ASV sāksies nākamā gada nogalē, bet pēc tam tiks uzsākta ražošana arī Čendu, Ķīnā. Volvo plāno, ka abas rūpnīcas būs klimatneitrālas brīdī, kad sāksies EX90 ražošana. Sākotnēji auto būs pieejams tikai dārgākajā “Ultra” komplektācijā, kuras cena Lielbritānijā būs no 96 tūkstošiem mārciņu. Performance versijas cena būs 100 tūkstoši mārciņu. Svarīgi, ka tā ir dārgākā komplektācija – laika gaitā būs pieejamas arī lētākas, vienkāršākas versijas, bet arī to cena, domājams, būs ap 80 tūkstošiem.

https://kursors.lv/2022/11/09/jaunas-tehnologijas-un-ilgtspeja-volvo-prezente-savu-elektrisko-flagmani-ex90/