Nepazīstamie sūtņi
Slava mākslinieku atrada ne tikai pateicoties viņa radītajiem portretiem. Viņš prata tā laika augstmaņus izklaidēt ar mistiskām, gleznā iekļautām mīklām, bet pirmajā brīdī nepamanām vai nesaprotamām. Golbeinam bija savs šifrs, ko citiem nācās uzminēt.
Piemēram, var aplūkot divu jaunu cilvēku – Francijas sūtņu – portretu. Starp citu, ja nebūtu Golbeina otas, neviens viņus nekad arī neatcerētos, tādēļ nevajag koncentrēties uz šiem neievērojamām personām, bet sāksim atšifrēt gleznu. Tātad, uz galda, blakus labajā pusē stāvošajam cilvēkam atrodas daudskaldņu saules pulkstenis. Tā trīs rādītāji, kaut arī saules pulksteņiem tas nav raksturīgi, norāda gleznas datumu – 1533.gada 11.aprīli. sūtņa roka nevērīgi balstās uz grāmatu, uz kuras vākiem latīņu valodā rakstīts: “Viņam ir 25 gadi”. Otra, kreisajā pusē stāvošā personāža vecums ierakstīts viņām labajā rokā atrodošā kinžala rotājumā, no kā saprotams, ka viņam ir 29 gadi.
Globusi, kartes un mērinstrumenti ir nodeva tā laikmeta zinātnes un ģeogrāfiskajiem atklājumiem. Kolumbs tikai pirms 41 gada bija atklājis Jauno Pasauli un tikai pirms gleznošanas kapteinis Huans Sebastjans del Kano ar kuģi “Viktorija” pirmais bija apbraucis zemeslodei un praksē pierādījis, ka mūsu planēta ir apaļa.
Uz apakšējā plaukta saskatāms toreiz populārais mūzikas instruments lauta, kam pārrauta viena stīga. Pētnieki uzskata, ka šī detaļa simbolizē ar Mārtiņa Lutera reformām saistīto baznīcas šķelšanos. Pats mākslinieks šos minējumus apstiprina, novietojot zem lautas grāmatu ar latīņu himnu dzejām, ko vācu valodā pārtulkojis pats Mārtiņš Luters.
Noslēpumainais plankums
Visbeidzot – gleznas priekšplānā novietotais visdīvainākais un neizprotamākais priekšmets. Kas tas varētu būt? Izskatās pēc nejauša plankuma, bet tas ir rūpīgi izzīmēts, ar ēnām un pustoņiem… Jā, īstiem māksliniekiem nejaušību nemēdz būt.
Jūs vēl neuzminējāt, kas tas ir? Tas ir… galvaskauss. Jā, jā, Leonard oda Vinči manierē attēlots cilvēka galvaskauss. Tā saucamā anamorfoze – optiskais apmāns. Reprodukcijās šis triks nav uztverams, bet, uzmanīgi aplūkojot oriģinālu, attālinoties pāris metrus no gleznas un nostājoties cieši pie sienas, pie kuras audekls novietots, galvaskauss iegūst savu dabisko formu. To pat iespējams nofotografēt.
Galvaskauss ir nāves simbols. Mākslinieks ar šo alegorisko, dzīvi apliecinošo, pārsvītrojošo gleznas daļu vēstīja viesiem, kuri vien to spēja saprast: zinātnes atklājumi, progress, reliģiskie strīdi, augsti amati, augstprātība, nauda, vara – viss ir bezjēdzīgi pirms tām beigām, kas mūs visus sagaida.