Hajao Mijadzaki maģijas pasaule

Materiāls – informācija no 2023.gada decembra (ar papildinājumu no cita avota)

Uz Latvijas kinoekrāniem iznākusi leģendārā japāņu režisora Hajao Mijadzaki filma Zēns un gārnis. Šī fantāzijas filma ir balstīta Hajao Mijadzaki bērnības pieredzē un ir 82 gadus vecā klasiķa vienpersoniskākais darbs. Filmas darbība risinās Otrā pasaules kara pēdējās dienās, galvenais varonis ir vienpadsmit gadu vecais Mahito. Ugunsgrēkā viņš zaudējis māti un lai izvairītos no bombardēšanas. Kas tiek piedzīvota Tokijā, pārceļas pie sava tēvamātes – ārpus lielpilsētas viņam paveras maģiska pasaule. Hajao Mijadzaki filmā ir daudz humora, kas piesedz faktu, ka mazais Mahito, kurš ir režisora alter ego, ir ļoti jūtīgs un visai depresīvi noskaņots.

Papildinājums.

Autors. Rein_Deilerd (tulkojis Ilmārs Bite)

Jau ir publicēti daudzi skaidrojumi un analīzes. Filma ir diezgan sarežģīta, to ir grūti izskaidrot Reddit komentārā, taču tas ir ļoti personisks pētījums par skumjām, traumām un atbildību, gan kolektīvu, gan personisku. Mahito dzīvo ļoti tumšā un savai valstij traumatiskā laikā, un viņa personīgo dzīvi nomoka mātes nāves traģēdija. Viņa uzsākšana ceļojumā, iespēja kļūt par jaunu demiurgu un tās noraidīšana ir gan burtisks stāsts par cilvēku ģimenes mijiedarbību ar paranormālo, gan metafora cilvēces rīcībai ar milzīgo spēku, ko tā vēl nevar saprast vai kontrolēt labvēlīgi. veidus (domājiet par kodolenerģiju).

Filma daudz risina paaudžu traumu (pievērsiet uzmanību, kā tikai šīs konkrētās asins līnijas pārstāvji var sarunāties ar meteoru), mācīšanās atlaist to, ko nevar atgriezt, piemēram, mirušu ģimenes locekli, un pieņemt savu jauno realitāti tā, kā to pieņem Mahito. viņa pamāte. Tajā tiek izmantoti arī daudzi klasiski pasaku arhetipi (dzīvniecisks viltnieks, kurš vada varoni, gudrais vecis, neprātīgais karalis utt.), bet tos dekonstruē neparedzētā veidā, pievienojot tiem daudz dziļuma (mānītājs var būt patiesi biedējošs un pat ļaunprātīgs, neskatoties uz to, ka viņš galu galā ir līdzjūtīgs, gudrais vīrs nav tik gudrs, kā viņš domāja, un viņa kosmogoniskais eksperiments izvērtās par milzīgu haosu, un karalis ir ne tikai spējīgs saprātīgi, bet arī šķiet, ka viņš ļoti rūpējas par saviem pavalstniekiem un Uztveriet savus pienākumus nopietni, pat ja viņa kļūdainās darbības kļūst par noteicošo faktoru meteoru pasaules krišanā).

Pat ja mēs ignorējam meteoru pasaules dziļāko nozīmi, tas ir stāsts par zēnu, kurš mācās beidzot atbrīvoties no dziļi iesakņojušās vainas apziņas par mammas aiziešanu un atvērties savai jaunajai realitātei, vienlaikus uzsākot maģisku notikumu. meklējumi ar smieklīgi runājošu gārni. Viņš saņem pēdējo atvadu no mammas, glābj tanti un pusmāsu, pa ceļam satiekot dīvainus tēlus, ar obligātu atteikšanos palikt maģiskajā valstībā un kļūt par tās karali, kas simbolizētu bēgšanu, un atgriešanās reālajā pasaulē, tā vietā aptverot nepilnīgo realitāti. Caur šo objektīvu tā ir diezgan vienkārša pasaka, Labirinta vai Ledus karalienes garā. Tas, protams, ir daudz dziļāks ar savu simbolismu, tāpat kā manis iepriekš minētie darbi, taču jums nav jākoncentrējas uz simboliku, lai izbaudītu virsmas līmeņa stāstu, kas pats par sevi ir jautrs.

Cits raksts.

https://thecosmiccircus.com/review-hayao-miyazakis-the-boy-and-the-heron-is-a-farewell-poem/