Sācis rakstīt “varonīgo fantāziju” (termina izgudrojumu kritiķi attiecina uz Leiberu) pēc universitātes drauga ieteikuma, no pirmā publicētā stāsta Leibers iepazīstināja lasītājus ar saviem populārākajiem varoņiem - piedzīvojumu meklētājiem Fafrdu un Pelēko Peļu ķērāju, kas ir pilsētas iedzīvotāji iedomātā pilsētā Lankmarā, par kuru viņš vēlāk uzrakstīja vairākus desmitus aizraujošu (“nopietnu” un humoristisku) romānu un stāstu.
Visa “sāga” ir prezentēta kolekcijās “Zobeni un melnā maģija” (Swords and Deviltry,1970), “Zobeni pret nāvi” (Swords Against Death, 1970), “Zobeni miglā” (Swords in the Mist, 1968), “Zobeni pret burvestību” (Swords Against Wizardry, 1968). , "Zobeni un ledus maģija" (Swords and Ice Magic, 1977), kā arī romāns "The Swords of Lankhmar" (1968) un krājums "Zobenu bruņinieks" (The Knight and Knave of Swords, 1988); Īpaši izceļas novele “Viesmīlība Lankmaras garā” (Ill Met in Lankhmar, 1970), kas saņēma Hugo ’71 un Nebula ’70 balvas.
Cikla tapšanas vēsture ieskicēta autobiogrāfiskā esejā “Fafhrd and Me” (Fafhrd & Me, 1963). Leibera sāga no tipiskiem “varonīgās fantāzijas” darbiem labvēlīgi atšķiras ar savu smalko stilizāciju, rakstura attīstību un “vēso” humora izjūtu.
Leibers ātri ieguva reputāciju kā modernās (“pilsētas”) “šausmu literatūras” meistars. Spilgti piemēri tam ir stāsti "Dūmu spoks" (Smoke Ghost, 1941), "Meitene ar izsalkušām acīm" (The Girl with the Hungry Eyes, 1949), "Cilvēks, kurš sadraudzējās ar elektrību", (The Man Who Made Friends with Electricity, 1962), "Belzenes Ekspresis" (Belsen Express, 1975) ; Viens no Leibera labākajiem stāstiem ir «Pamētāšu kaulus» (Gonna Roll the Bones, 1967), eleganta līdzība par kauliņu spēlēšanu ar nāvi.
Leibera pirmais romāns "Ragana" (Conjure Wife, 1943) stāsta par mūsdienu raganām (divas reizes veiksmīgi filmēts - "Briesmīgā sieviete" un "Burn, Witch, Burn"); un "Mūsu Tumsas kundze" (Our Lady of Darkness, 1977) turpina gotiskā romāna tradīciju. "Tarzāns un zelta ieleja" (Tarzan and the Valley of Gold, 1966) nav īpaši veiksmīga Edgara Raisa Berouza atdarinājums.
Leibera zinātniskās fantastikas darbs arī nopelnīja autoram slavu, kā vienam no žanra vadošajiem autoriem. Romānā "Tumsa, sabiezē!" (Gather, Darkness!, 1943) apraksta nākotnes teokrātisko diktatūru, pret kuru iebilst zinātnieki, kas maskē savu zinātni kā maģiju. Alternatīvās vēstures varoņi - garstāsts "Destiny Times Three" (Trīsreiz liktens, 1945) - spēj traucēt tā norisei, taču rezultātā visas esošās "versijas" sāk nonākt konfliktā. Cikls par “Pārmaiņu karu” ir veltīts tai pašai tēmai, taču risināts negaidītā stilistiskā atslēgā - romānam “Lielais laiks” (The Big Time, 1958) un novelēm, no kurām daļa apvienota krājumā. "Prāta zirneklis" (The Mind Spider, 1961). ); Visa stāstu sērija tika apkopota krājumā “The Changewar” (Pārmaiņu karš, 1983). Noslēpumainais augstāko kosmisko spēku (Čūskas un zirnekļi) “karš laikā” parādās kā meistarīgi iestudēts absurda teātris; “izrādes” darbība aprobežojas ar telpu noteiktā karavīru patversmē-sanatorijā, kas atrodas ārpus zināmās telpas-laika; Pirotehniskais stils un autora (agrāk aktiera) raitums “drāmā” padara viņa darbību tālu ārpus tradicionālās SF darbības jomas. Pacifistiskas noskaņas raksturo stāstus no krājuma “Vilka nakts” (The Night of the Wolfe, 1966).
Leibera satīriķa talants tika demonstrēts romānos "The Silver Eggheads" (Sudrabainie olgalvji, 1958) un "Spoks vajā Teksasu" (A Specter Is Haunting Texas, 1968). Pirmajā mērķis ir izdevējdarbība, otrajā pēc Trešā pasaules kara “balkanizētā” ASV jeb precīzāk Teksasa, kurai izdevās sagrābt varu pār visu Ziemeļamerikas kontinentu. Pūstošā, amorālā tālās nākotnes pasaule satīriski attēlota arī agrīnajā romānā "Zaļā tūkstošgade" (The Green Millennium, 1953). Sižetam bagātais romāns "Klaidonis" (The Wanderer, 1964) ir viens no labākajiem zinātniskās fantastikas darbiem par globālu katastrofu (šajā gadījumā to izraisījusi noslēpumaina citplanētiešu kuģa negaidīta parādīšanās Saules sistēmā).
Dators kļūst par lielmeistaru vienā no labākajiem šaha stāstiem ZF — «64-lauciņu trako māja» (The 64-Square Madhouse, 1962); Ironiskajā stāstā "Nabaga Supermens" (Poor Superman, 1951) pasaules elektronisko smadzeņu “atbildes” uz rakstāmmašīnas ieraksta slepenā istabā paslēpts aizelsies cilvēks. “Mīlestības” patiesā nozīme stāsta “Kuģis kuģo pusnaktī” (The Ship Sails at Midnight, 1950) varoņiem rodas tikai pēc saskarsmes ar citplanētieti. Stāsta “Jaukā meitene ar pieciem vīriem” (The Nice Girl with Five Husbands, 1951) varone dzīvo poligāmā pasaulē un slepus cieš no monogāmijas, kas pielīdzināta valsts noziegumiem; un stāsta “Mariana” (Mariana, 1960) varone piedzīvo konceptuālu revolūciju, atklājot, ka apkārtējā pasaule ir gudra ilūzija. Stāsts «Ūdens spainis» (“A Pail of Air” 1951) apraksta pēdējo uz Zemes izdzīvojušo ģimeni, jo globālas katastrofas rezultātā no savas orbītas “izmesta” Zeme; pasaule pēc katastrofas ir stāstu “Mēness ir zaļš” (The Moon is Green, 1952) un “Lielais pārgājiens” (The Big Trek, 1957) darbības vieta. Ievērības cienīgs ir arī “humānais” stāsts «Laika telpa lēcējiem» (Space-Time for Springers” 1958), kurā prātu ieguvis superkaķēns upurē sevi cilvēka mazuļa labā, un “Noķer cepelīnu!” (Catch that Zeppelin, 1975). Stāsts “Ēnu kuģis” (Ship of Shadows, 1969) lielā mērā ir autobiogrāfisks, kura varonis ir pusakls alkoholiķis (pats autors ilgus gadus ārstējās no alkoholisma).
Neskatoties uz daudzajām balvām, Leibers nekad nav nostiprinājis savu SF autora reputāciju tādā mērā, kā viņš bija izveidojis fantāziju. Tāpēc viņa SF darbi dažkārt tiek novērtēti par zemu. Leibera darbs atspoguļoja gan viņa kaislības — viņa grāmatās regulāri parādās kaķi, šahs un teātris —, gan viņa uzskatus, jo īpaši rakstnieka nepatiku pret seksuālu apspiešanu un liekulību. Viņa literāro metožu daudzveidība ir iespaidīga. Leibera rakstība vienmēr ir enerģiska, un, lai gan viņa literārais stils dažkārt šķiet pretenciozs, vārdu izvēles precizitāte paglābj viņa sulīgo, puķaino valodu no neveiklības – vismaz fantāzijas darbos. Zinātniskajā fantastikā Leibers jutās mazāk pārliecināts un reizēm nespēja noslēpt vēlmi pēc efekta. Kā viņš atzina, daudzas viņa SF grāmatas tika pārveidotas no fantāzijas, kad fantāzijas tirgus sāka sarukt. Rakstnieks nevēlējās savam SF izveidot viegli atpazīstamu veidni un, iespējams, zaudēja popularitāti, taču viņš palika, iespējams, vienīgais savas paaudzes SF un fantāzijas autors, kurš turpināja strādāt un radīt izcilas grāmatas 70. gadu beigās.
No fantlab.ru
Fafhrds un Pelēkais Peļu ķērājs
Fafhrd and the Gray Mouser
Stāsts ir par diviem rupjiem, ekscentriskiem, alkatīgiem un savtīgiem piedzīvojumu meklētājiem, barbaru ziemeļnieku Fafhrdu un viltīgo zagli-pilsētnieku Pelēko Peļu ķērāju. Šis pāris negrasās glābt pasauli, ja vien, protams, par to nesaņems samaksu. Viņi klīst pa dzīvi, meklējot aizraušanos, naudu, atriebību un mīlas attiecības. Šis seriāls ir ņirgāšanās par klasisko piedzīvojumu varonīgo fantāziju Roberta E. Hovarda stilā. Cikla darbība norisinās Nivonas maģiskajā pasaulē, kuras centrs ir lielpilsēta Lankmara (to parodēja Pračets Ankh-Morpork formā). Romāni un stāsti ir rakstīti ar pietiekamu humora daudzumu, un tie ir viens no slavenākajiem "varonīgās fantāzijas" eposiem.
Turpat.
Kuģis dodas ceļā pusnaktī
The ship sails at midnight
Topošais zinātniskās fantastikas lielmeistars Frics Reiters Leibers jaunākais dzimis aktieru – emigrantu no Vācijas ģimenē, audzis teātra vidē, ieguvis psihologa un fiziologa izglītību, izmēģinājis vairākas profesijas un par prieku augstās prozas cienītājiem apmeties literatūrā, kļūstot par populāru rakstnieku un, balstoties uz darba rezultātiem, vienu no spožākajām zinātniskās fantastikas “Zelta laikmeta” zvaigznēm. Papildus "Fafhrda un Pelēkā Peļu ķērāja sāgai", kas padarīja viņu slavenu kā varonīgas fantāzijas radītāju, un citiem labi zināmiem lieliem darbiem, viņš radīja daudzus tikpat pārsteidzošus romānus un īsus stāstus, kuros ironija dažkārt ir sarežģīti savīta ar šausmām, zinātniskais lieliski sadzīvo ar absurdu, un izsmalcinātais psiholoģisms nemaz neizlīdzina sižeta skarbās malas.
Leibera literārais mantojums viņam ir nopelnījis sešas Nebula balvas, četras Hugo balvas, trīs Pasaules fantāzijas balvas un daudzus citus apbalvojumus.
Lielākā daļa šajā krājumā iekļauto darbu krievu valodā izdoti pirmo reizi vai prezentēti jaunā tulkojumā.
No labirint.ru
Arī te.
LFFB lapā bijis raksts:
http://lffb.lv/raksti/lasit-talak/news/fricis-leibers-fritz-leiber-no-fantastikas-zelta-laikiem