Eiropas Savienības Digitālo tirgu akts regulēs tehnoloģiju gigantus

08.07.2022

Eiropas Komisija 2020. gadā nāca klajā ar Digitālo pakalpojumu tiesību akta (citi to dēvē par Digitālo tirgu aktu, angliski – DMA jeb Digital Markets Act) un Digitālo tirgu tiesību akta priekšlikumu ar mērķi nodrošināt drošu, atvērtu un taisnīgu tiešsaistes vidi, jo vienīgais Eiropas Savienības normatīvais akts, kas šobrīd regulē digitālos pakalpojumus, ir 2000. gadā pieņemtā Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva par elektronisko tirdzniecību, kas kopš tās pieņemšanas nav pārskatīta.

Digitālo tirgu akts ietvers jaunas procedūras nelikumīga satura ātrākai izņemšanai, kā arī lietotāju pamattiesību visaptverošu aizsardzību tiešsaistē. Tāpat šajā dokumentā tiek paredzēti papildu pienākumi platformām attiecībā uz algoritmu pārredzamību un dezinformāciju. Būs aizliegta mērķorientēta reklāma, pamatojoties uz sensitīviem datiem (piemēram, seksuālo orientāciju, reliģiju, etnisko piederību).

Platformām, kuras ir pieejamas nepilngadīgajiem, būs jāveic īpaši pasākumi viņu aizsardzībai, tostarp jānosaka pilnīgs mērķorientētas reklāmas aizliegums. Tiešsaistes platformas un veikali nedrīkstēs uzvedināt cilvēkus iegādāties konkrētus pakalpojumus, piešķirot lielāku redzamību kādai no izvēlēm vai mudinot lietotāju mainīt savu izvēli, izmantojot traucējošus uznirstošos logus.

Pasaulē lielākajām tehnoloģiju kompānijām par neatbilstību Digitālo tirgu akta noteikumiem būs jārēķinās ar sodiem vairāku miljardu eiro apmērā.

Digitālo tirgu akts skars tādus tīmekļa gigantus kā Google, Apple, Meta, Amazon un Microsoft. Sagaidāms, ka šī dokumenta ietvaros pat Apple nāksies atļaut izmantot trešo pušu lietotņu veikalus, kas iepriekš šķita neiedomājam iespēja.

https://kursors.lv/2022/07/08/eiropas-savienibas-digitalo-tirgu-akts-regules-tehnologiju-gigantus/