https://www.ozon.ru/product/legendy-i-mify-irlandii-165181472/
Par autoru.
Džeremijs Kertins bija viens no slavenākajiem intelektuāļiem, kurš pionieru laikā parādījās no Milvoki apgabala. Lai gan Džeremijs dzimis Detroitā, Mičiganas štatā 1835. gada 6. septembrī, viņa tēvs Deivids, kad Džeremijs bija apmēram divus gadus vecs, pārcēla ģimeni uz Grīnfīldas dienvidiem. Bērnību viņš pavadīja tēva fermā, un pēc apmācības Milvoki un Kerola koledžā Vaukšē Kertins divdesmit četru gadu vecumā aizbrauca uz Hārvardas koledžu. Pēc absolvēšanas 1863. gadā Kertins sāka darbu un vairākus gadus pavadīja Krievijā kā ASV ārlietu dienesta loceklis. Džeremijs devās meklēt jaunus piedzīvojumus pēc tam, kad apprecējās ar Almu Kordelu 1872. gadā. Viņa kopā ar vīru apceļoja pasauli, palīdzot viņam izpētīt pirmatnējo tautu folkloru. Ir zināms, ka Džeremijs ir apguvusi vairāk nekā 70 valodas un dialektus, kas viņam ļāva pierakstīt daudzu pasaules etnisko grupu stāstus, valodas un paražas. Kertins ir slavenākais, iespējams, ar tulkojumu poļu rakstnieka Henrika Sienkeviča darbam "Quo Vadis" 1896. gadā. Šīs publikācijas panākumi un nopelnītie ienākumi deva viņam laiku turpināt savu pētījumu. Valodu un kultūru pārzināšana neilgi pirms viņa nāves atkal kalpoja Dzeremijam. 1905. gadā viņš lūdza prezidentu Teodoru Rūzveltu atļaut viņam apmeklēt miera konferenci Portsmutā (Ņūhempšīrā) pēc Krievijas un Japānas kara beigām. Džeremijs Kertims nomira Bristolē, Vermontā, 1906. gada 14. decembrī. Kertina dienasgrāmatas un fotogrāfijas parāda gadus, kurus viņš un Alma pavadīja, dzīvojot un strādājot starp pasaules iedzīvotājiem. Džeremijs savāca lielu daudzumu mītu un folkloras no saviem senčiem Īrijā, indiāņu ciltīm Amerikas rietumos, primitīvajām ciltīm Āzijā un etniskajām grupām Austrumeiropā, Krievijā un Centrālamerikā. Nav pārspīlēti teikt, ka bez Džeremija Kertina daudzas seno cilvēku pasakas un stāsti būtu zaudēti nākamajām paaudzēm.
Sīkāk:
https://www.livelib.ru/author/236283-dzheremiya-kertin
Recenzija.
Īrijas pasakas un leģendas ar saviem sižetiem un varoņiem ļoti atgādina stāstus, kas mums pazīstami no bērnības. Bet visi šie stāsti, šķiet, tika ņemti un pagriezti otrādi. Tā, piemēram, vienā no pasakām noslēpumains bruņinieks šeit pazaudē kristāla apavu, kurš glābj princesi no jūras briesmona. Un princese meklē savu mīļāko, uzvelkot šo apavu visiem karalistes vīriem. Vai arī olā, kas paslēpta pīlē, kas paslēpta aunā, dvēsele tiek turēta nevis mūsu pašu Kaščejam, bet gan ļaunai raganai. Nu, ja mūsu princis nolaidības dēļ sadedzina apburtas princeses ādu, tad šeit to pašu dara arī meitene, kura pēc tam ir spiesta doties garā ceļojumā, lai meklētu savu pazudušo vīru. Papildus pasakām, kas pazīstamas no sižeta, ir arī stāsti, kas mums ir pazīstami no citiem avotiem. Piemēram, stāsts par to, kā drosmīgs kolēģis izkāpj no viņa apžilbinātā milža alas, uzvelkot auna ādu, it kā tas būtu nolaidies no mītu un leģendu lappusēm Grieķijas ciematā, un stāsti par to, kā karalis pavēlēja nogalināt visus jaundzimušos mazuļus - nekavējoties mūs sūta pie ķēniņa Heroda. Rezultātā mēs iegūstam pasakas un leģendas, kas vienā vai otrā veidā mums jau ir zināmas un pazīstamas. Visos šajos stāstos atzīmēšu arī ģeogrāfisko iezīmju unikālo autentiskumu. Šeit bieži nav neviena aizjūras karaļa vai nezināma ļaundara. Spānijas armija ielenc Erinas karalisti, un līgava tiek meklēta princim Dānijas valstībā. Bet visu šo pasaku lasīšana nebija tik patīkama. Pirmkārt, pati valoda, ko lieto šo leģendu aprakstam. Vai nu tulkojuma īpatnības, vai arī jūs jau esat pieraduši, ka leģendām jābūt tik puķainām un plūstošām, bet stāsts ir formā (citāts nav burtisks, bet vispārējā stilā izskatās apmēram šādi): - Princis aizmiga no miega mikstūras. Un tad viņš to izdarīja vēl trīs reizes. Un gulbju princeses nespēja viņu pamodināt, viņi sarūgtinājās un aizlidoja, "pilnīgi nogalina visu pasakaino uztveri. Es vienkārši nevēlos lasīt šādas leģendas. Otrkārt, dažu stāstu sižeti ir pilnīgi nesaprotami. Kas un kāpēc tur devās, kurš kuru izglāba, kāpēc ķēniņš uzreiz tic otrās sievas (viņa ir pamāte) vārdiem, lai pāris lappusēs, bez sirdsapziņas raustīšanās, viņu sadedzinātu uz sārta. Trešdaļu leģendu ir grūti izlasīt tikai tāpēc, ka principā nav skaidrs, kāda ir to nozīme un kas viņiem būtu jāmācas no tās. Kopumā no šāda krājuma var uzzināt daudz interesanta. Pat mums nepazīstami valstu nosaukumi jau izklausās ziņkārīgi. Un daļa par visu leģendu galvenā varoņa - Finna dēla Kula piedzīvojumiem mani iepriecināja. Rezultāts ir neskaidrs krājums, kurā ir diezgan katastrofālas pasakas un smieklīgi stāsti par Finu un viņa domubiedriem. [ Ko te piebilst, iespējams, ka rakstnieks nav kritiski apstrādājis dzirdēto, bet stāstnieki no tautas ko sapratuši ne tā. Iespējams, ka arī tulkotājs ne tā sapratis. Lasiet oriģinālu! – t. p.]
Sīkāk:
https://www.livelib.ru/author/236283-dzheremiya-kertin