2016. gada 1. jūlijs, 00:28
Par Nnedi Оkoraforu un jauno afrofutūristu paaudzi.
Autore: Namwali Serpella.
Kā “afro” parādījās vārdā “afrofutūrismā”? 1994. gada intervijā ar Semjuelu Dileni, kur pirmo reizi tika lietots šis termins, Marks Derijs definē afrofutūrismu kā “spekulatīvu fantastiku, kas pievēršas afroamerikāņu tēmām un apraksta afroamerikāņu jautājumus 20. gadsimta tehnokultūras kontekstā - un, plašāk runājot, afroamerikāņu signifikācija, kura piemēro tehnoloģiju tēlus un prostētiski uzlabotu nākotni.” Acīmredzot tas nozīmē, ka “afro” afrofutūrismā ir “Afro” dziļi iesakņojušās cenzūras klasifikācijā, drīzāk “afroamerikānis”, nevis, teiksim, “Afro” jaunatklātajā vārdā “afro-politiskais”, ko 2005. gadā izveidoja Taije Selasi par “pašu pēdējo” afrikāņu imigrantu paaudzi ... [ar] uzjautrinošu Londonas modes, Ņujorkas žargona, Āfrikas ētikas un akadēmisko sasniegumu sajaukumu ... etnisko maisījumu ... kultūras sētas suņiem... daudzvalodību ... āfrikāņu pasauli". Kāds, piemēram, prezidents Baraks Obama, šķiet, atspēko skaidru atšķirību starp Amerikas afrikāņiem un pasaules afrikāņiem. Bet 1990. gados ASV ģeogrāfija ļoti ierobežoja savienojošās līnijas, kuras Deri iezīmēja filmā «Black to the Future» starp spekulatīvo fantastiku un melno kultūru - līnijas, kas bija tik virspusējas un iespaidīgas kā viņa iespaidīgais kalambūrs, - “afroamerikāņi, ļoti reālā nozīmē ir ārvalstu piespiedu nolaupīšanas upuru pēcnācēji. Viņi apdzīvo sci-fi murgu, kurā neredzamie, bet tomēr neatvairāmie neiecietības spēka lauki padara viņu kustības neiespējamas; oficiālā vēsture anulē to, kas viņiem izdarīts; un tehnoloģijas, piemēram, apzīmogošana, piespiedu sterilizācija, eksperiments Taskigi vaielektrošokeri, pārāk bieži tiek izmantotas uz melniem ķermeņiem. ” Plaši runājot, tas viss neaprobežojas ar stāstu par afroamerikāņiem. Piespiedu nolaupīšana, neiecietība, sakropļojumi, eksperimenti un ieroči tika izmantoti pret melnajiem ķermeņiem arī dzimtenē. Šī senā murga harmonija ar zinātnisko fantastiku gandrīz lieliski tika parādīta Blokampa 2009. gada hītā, indie filmā “9. rajons”. Bet pat paviršs skatiens uz melnās zinātniskās fantastikas vēsturi parāda, ka pat afrofutūrisma piemērotība un naivā aiziešana pašas Āfrikas pagātnē ir plaši izplatīts ceļš, sākot ar Polinas Hopkinsas 1903. gada romāna «Of One Blood» attīstītās etiopiešu civilizācijas drupām līdz ēģiptiešu Sun Ra ekipējumam un neizsmeļamā “vidusceļa” daudznozīmība [ceļš, pa kuru veica vergu tirdzniecību, no Āfrikas uz Rietumindiju - apm. tulk.]. Un nesenais afroamerikāņu mākslinieku skaita pieaugums, kas rada mūziku (Janelle Monet), literāros tekstus (N.K. Dzhemisin) un vizuālos darbus (Leila Ali), šķiet, šajā kategorijā ir izraisījis afrikāņu mākslinieku vilni - daudzos veidos afro-politiķu, ja ne vārds - cenšas atgriezt afrikāni pie afrofutūrisma. Kā šodien bieži notiek, šī parādība ir ieguvusi zināmu kuratora prestižu muzejiem, konferencēm, festivāliem, rakstiem ar numurētu faktu sarakstu un ekspertu grupām: mēms ir radīšanas māte. Un kāda māksla tiek veidota? Dienvidāfrika vienmēr ir bijusi īpaši bagāta avots, iespējams, tāpēc, ka tās lielā bagātība ļāva tai būvēt tehnoloģiju agrāk un vienīgi uz melno darba ņēmēju mugurām. Papildus Neila Blomkampa filmām un vislabāk pārdotajiem romāniem Lauren Buques (ar laiku saistītā stāsta “Shining Shootings” autore), pop-hip-hop tehno grupa Die Antwoord (Atbilde afrikāņiem) vairākus gadus plīvo zinātniskās fantastikas ceļos. Pārējais kontinents tiek panākts. Liela uzmanība tika pievērsta Etiopijas post-apokaliptiskajai filmai «Crumbs» (2015, rež. Migels Llanso), Kenijas zinātniskās fantastikas īsfilmai “Pumzi” (2009, rež. Wanouri Kahiu) un “Afronauts” (2014, rež. Fransizs Bodomo), sirreāla īsfilma, kas iestudēta Zambijā un kuru filmēja Ganas amerikānis - pēdējās divas debitēja festivālā Sundance. Dažos pēdējos gados ir parādījies „AfroSF” (2012), antoloģiju rediģējis Ivors Hartmans; X žurnāla „Omenana” izdošana, desmit īsās prozas darbi, kas izstādīti Lagosas Āfrikas nākotnes konferencē; „Jalada” izdevums par afrofutūrismu; un Āfrikas zinātniskās fantastikas apskats žurnālā „Paradoxa” (Africa SF.).
Antholoģijas sērijā „The Dark Matter”, ko rediģēja Šerija Tomasa un kurā galvenā uzmanība ir pievērsta spekulatīvai fantastikai, ko sarakstījuši āfrikāņu izcelsmes cilvēki, drīz parādīsies trešais sējums ar apakšvirsrakstu „Africa Rising”. Tas, ka vairums Āfrikas zinātniskās fantastikas literāro darbu ir stāsti, nav īpaši pārsteidzoši - šis žanrs vienmēr ir bijis daudzpusīgs teksta garuma ziņā, tikpat atvērts dramatiskām trilogijām kā arī stāstiem (Bredberijs un Asimovs rakstīja, gan to, gan to). Bet tas, ka līdz šim tā bija mazu darbu kolekcija, rada problēmas, raugoties no tā, ka “Āfrikas zinātniskā fantastika” kā žanrs, visticamāk, tiek teoretizēts, nevis vienkārši (atkārtoti) paziņots par tā parādīšanos. Deri savu eseju par afrofutūrismu sāk ar “rēbusu” par prombūtni: “Kāpēc tik maz afroamerikāņu raksta zinātnisko fantastiku - žanru, kurā ciešie kontakti ar citu - ārvalstnieka ārzemniekiem - šķistu īpaši piemēroti afroamerikāņu romānu interesēm?” Kad afrofutūrisms sāka patiesi migrēt atpakaļ uz dzimteni, tas pats relatīvais trūkums turpina plosīties starp teorētiķiem un rakstniekiem. Pat Marks Boulds, kura ievads „Paradoxa” afrikāņu zinātniskās fantastikas jautājumā piedāvā plašu, kaut arī neskaidru, abstraktu skaidrojumu, nozīmē, ka tas parādās: "Ja Āfrikas zinātniskā fantastika vēl nav parādījusies, tā noteikti ir ceļā." Plūsmas izskats ir tendence, mode būtībā ir triks. Vai tas notiek, kad krustojat melnumu ar nākotni? Kad Deri jautā afroamerikāņiem: "Vai sabiedrība, kuras pagātne ir apzināti izdzēsta un kuras enerģija vēlāk tika patērēta, meklējot atšķirīgas vēstures pēdas, iedomājas iespējamo nākotni?" Vai arī šis trūkums ir raksturīgs afrikāņu literatūrai, kur, iespējams, ir labāk novirzīt enerģiju, teiksim, uz korupcijas, nabadzības, slimību un bezdarba politisko kritiku? Nenedi Okorafora, kura dzimusi ASV imigrantu ģimenē no Nigērijas, pārvar šo plaisu un to aizpilda. Viņa parādās melnās zinātniskās fantastikas sarakstos abās Atlantijas okeāna pusēs. Un, kaut arī viņa saka, ka viņai ir “problēmas ar [etiķetes]“ afrofutūrismu ”, viņa ir viena no visproduktīvākajiem melnās krāsas spekulatīvās fantastikas autoriem tur, ārzemēs, un vairāki viņas fantāzijas un zinātniskās fantastikas romāni notiek kontinentā. Citiem vārdiem sakot, Okorafora ir afropolite un afroamerikāniete: viņa uzstāj, ka viņas "zinātniskās fantastikas ēnā vienmērīgi ir neidžamerikāņu valoda (piezīme:" Nage” ir Nigērijas vai nigēriešu slenga termins "). Un tomēr savā esejā amerikāņu zinātniskās fantastikas un fantāzijas autoru vietnē Okorafora pati sūdzas par niecīgo kanonu: Šeit ir mans "Āfrikas zinātniskās fantastikas" saraksts. Tas ir diezgan īss ... Kā definēt Āfrikas zinātnisko fantastiku? Nevar būt. Es viņu atpazīstu, ieraugot viņu ... Galvenais, ka šis saraksts pastāv. Āfrikāņi RAKSTIET paši savu zinātnisko fantastiku, kas ir pretrunā ar esošo viedokli. Bet lieta ir tāda, ka afrikāņiem tas ir jāraksta vairāk. Izveidojot kanonu, jautājums par iekļaušanu kļūst vissvarīgākais. Ja strīds ir “Āfrikas vs. Afroamerikānis” šķiet nepamatoti akadēmisks vai sēj nesaskaņas, tikai iedomājieties situāciju, kad tiek aktualizēts sacensības jautājums: ko tas nozīmē, kā atzīmē Okorafora, ja pirmo nozīmīgo afrikāņu zinātniskās fantastikas filmu “9. rajons ” uzņēma baltais Dienvidāfrikas režisors? Citā esejā “Vai Āfrika ir gatava zinātniskai fantastikai?” Okorafora citē divu ekspertu vārdus - režisora no Nolivudas [neoficiālais iesauka Nigērijas filmu industrijai - apm. transl.] un afrikāņu daiļliteratūras pētnieks - kurš principā vienbalsīgi saka "nē". Lai arī viņa pati šajā jautājumā ir optimistiskāka, Okorafora skaidro: “Āfrikā zinātniskā fantastika joprojām netiek uztverta kā reāla fantastika. Tie ir vieglprātīgi teksti ... Āfrikas publika nejūt, ka zinātnisko fantastiku patiesībā interesē tas, kas ir reāls, kas eksistē. Viņa ir nemateriāla.” Bet, lai ņemtu nemateriālo, nereālo, neesošo un padarītu pasauli no tā, tas ir tieši zinātniskās fantastikas uzdevums. Savā ievērojamajā senajā afrofuturistiskajā filmā “Kosmoss ir vieta” («Space is the Place», 1974) Sun Ra, tērpusies Ēģiptes bagātīgā apģērbā, dodas uz Oklendu, Kaliforniju, lai pieņemtu darbā brīvprātīgos melnādaino cilvēku vidū, lai kolonizētu planētu Saturns. Tāpat kā starpgalaktiskais Markss Gārvijs, viņš vēlas "izveidot melno cilvēku koloniju ... transportēt viņus šeit, izmantojot transmolekularizāciju ... vai teleportēt šeit visu planētu ... izmantojot mūziku". Vietējā jauniešu centrā esošajiem hipijiem viņš saka: “Es neesmu īsts. Es esmu tieši tāds kā tu. Jūs šajā sabiedrībā neeksistē. Ja tas tā nebūtu, jūsu cilvēki necenstos panākt vienlīdzīgas tiesības. Jūs neesat īsti. Pretējā gadījumā jums būtu sava veida pozīcija starp pasaules tautām. Tātad es un tu esam mīti. Es nonācu pie jums nevis kā realitāte. Es nācu pie jums kā mītu. Tāpēc, ka melnādainie cilvēki ir mīti.” Afrofutūrisma ideja ir apvienot Āfrikas diasporu ar ārpuszemes telpu kā melnuma vietu, piesātināt ar tinti, bagātu, bezgalīgu potenciālu. Noslēgumā vārda utopija etimoloģija ir “ou + topos” vai “nav + vietas”. Iepazīstinot sevi ar dzē, Saule Ra noslēpumaini un ar patosu saka: "Es esmu viss un nekas." Skaidrākais Okoraforas zinātniskās fantastikas romāns „Lagoon” vienlaikus demonstrē un teoretizē, ko nozīmē būt ex nihilo, rodas no nekā - vai drīzāk - no domājamā neko - tumsas sirdī. Romāna prologs ar nosaukumu “Moom!” Sākas ar tumšu sadursmju komplektu, kas simbolizē šo savādu tēlu: “Viņa griež ūdeni, iedomājoties sevi par nāvējošu melnas gaismas staru ... Viņa tiecas uz kaut ko tādu, kas izskatās pēc milzu mirušas čūskas ... Viņa to caurdurt ... Tas izmet ārā viņa melnās asinis ... Viss kļūst melns. ” Šī “viņa” izrādās zobenzivs - viņas pēdējā iemiesojumā; tā priekšpēdējā forma bija dzeltens pērtiķis – naftas iebuves rūpnīcas izplūdes caurule “lagūnā”, no kuras Lagosa ieguva savu vārdu. Vienlaicīgi tieši tajā brīdī kosmosa kuģis - “milzu objekts ar visām kustīgajām virsotnēm un spirālēm, kā arī ar brūnām un dzeltenām gaismām” - ietriecas lagūnā. Tā ārpuszemes iedzīvotāji piešķir ūdens garam jaunu formu (acis, piemēram, melnākie akmeņi, paceļami smailes gar tā grēdu), palielina tā lielumu trīs reizes un tā svars divkāršojas: “Tagad viņa vairs nav liela zobenzivs. Viņa ir briesmonis." Viņas metamorfozes strauji turpinās, kad viņa izkļūst no ūdens uz barjeras krasta sakarā ar citu, prozaiskāku cilvēku konfliktu: Adaora, jūras bioloģe problemātiskā laulībā; Entonijs Dejs Kreizs, populārais haitiešu mākslinieks; un Agu, karavīru, kura sirdsapziņa kļuva par iemeslu tam, ka viņam iesmērēja. Viņi satiekas, kad kosmosa kuģa trieciens ūdenim sūta dūriena vilni, kurā viņi gandrīz noslīka, un ūdens krastā nes krastā “kailu melnu afrikāņu sievieti”. Viņi viņai piešķir vārdu Aijodele. Aizraujošs objekts Adaoras zinātniskajam skatam, Aijodeles metamorfiskos spēkus stiprina un citplanētieši pārvērš biotehnoloģijā. Viņas āda sastāv no mazām vibrējošām bumbiņām, kuras ir patvaļīgi atvienotas un pārbūvētas, čīkstinot marmoru uz stikla, ļaujot viņai iegūt jebkādu formu. Izrādās, ka viņa to var izdarīt kopā ar citiem. Kad militārie spēki, policija, fundamentālisti, protestētāji un ziņkārīgi vietējie iedzīvotāji pārpludina Adaoras māju, Aijodele aizbēg, mainot formu,kā Dafne. Kad karavīri viņu dzen nostūrī un mēģina sagraut gabalos, viņa atbild tā: Tur, kur karavīri stāvēja, tagad raustījās jēlas gaļas kaudzes ... [Adora] atkal dzirdēja bumbiņu skaņu ... slapjas gaļas kaudzes, izkaisītas drēbes, pat asinis izšļakstījās , pazuda, it kā viņi nekad nebūtu bijuši. Tā vietā atradās planteins, tas viss bija negatavos dārzeņu banānos ... Aijodele paņēma skābekļa, oglekļa, ūdeņraža, slāpekļa, kalcija, fosfora, kālija, sēra, nātrija, hlora un magnija elementus, kas bija Bensona un citu karavīru sastāvā, un no tiem izveidoja augu. Vai arī dvēsele pārveidojas? domāja Adora. Viņa nekad neticēja Dievam, bet bija zinātniece un zināja, ka matēriju nevar ne radīt, ne iznīcināt. Viņa vienkārši maina formu. Ārzemnieku izkraušanas un Ayodele sprādzienu teroristiskā nozīme ir Boko Haram [radikālā Nigērijas islāmistu organizācija - apm. tulko.] zīmējas šī romāna fonā - to uzreiz izlīdzina jauna, zaļa sākuma parādība. Suicidāls pašnāvnieks kā atomu dārznieks; no nekā - viss. Tāpat kā planētas Zeme dzimšana, sadursme noved pie eksplozijas, pēc tam atkal pie saspiešanās līdz stabilai formai. Šī dinamiskā matērijas kustība raksturo visu Lagūnas romānu. Pati Lagosa tiek pasniegta kā pulsējošs, izkliedējošs kopienu tīkls - protesta grupa, kas aizsargā seksuālo minoritāšu tiesības, saukts par Melno Neksu, Evaņģēliskā baznīca, Nigērijas surogātpasta izplatītāji, policija, armija - kuras locekļi nejauši krustojas, cenšoties izskaidrot dīvainos starpgadījumus viņu jau tā anarhistiska pilsēta. Viens maznozīmīgs varonis, ciemojošs afroamerikāņu reperis, domā: "Ja ir pilsēta, kas rīmējas ar" haosu ", tad tā ir Lagosa." Viņi saka, ka šī pilsēta dzemdēja pati sevi, paņēma bērnus, paņēma sevi. Viņš kļūst par briesmoni, kuru apdzīvo monstri, kad ārvalstnieki “izskatās pēc lagosešiem” iznāk no ūdens: “Daži no viņiem valkāja dažādus tradicionālos tērpus, citi valkāja militāro apģērbu, citi valkāja policijas formastērpu, bet citi - civilo apģērbu. Lielākā daļa no viņiem bija āfrikāņi, vairāki bija aziāti, viens bija balts. ” Līdzīgi kā Aijodele, kas pārveidošanas laikā bieži pārdabiski atdarina citus, citplanētieši atspoguļo gan cilvēkus, gan vilcināšanos starp Āfrikas haosu un Melno Neksu, kas latentā veidā jau pastāv Lagosā. Šīs izplešanās un saraušanās izmaiņas ir impulss zem šī romāna ādas. Kaut arī mēs laiku pa laikam atgriežamies pie mūsu sākotnējās “A” komandas, kurā ir četri cilvēki, īslaicīgās nodaļās parādās daudz citu rakstzīmju, kas slīd starp skatpunktu un vietējo angļu valodu. Saskaņā ar romāna haotisko retrohumānismu šie personāži pārstāv plašu diapazonu: no dzīvnieka līdz augam, minerālam, garam un dažādām šo elementu asociācijām un sadursmēm. Īpaši atmiņā paliek tāda ārvalstnieka tikšanās, kas ir līdzīgs Nolivudas “zvaigznei” - “tur bija kaut kas nemanāmi dīvains ... piemēram, ar dubultā eksponētu fotogrāfiju” - un vietējais gars, kurš, pēc baumām, dzīvo uz Lagosas ceļiem, kas pazīstami ar savām briesmām. Šis "kaulu savācējs" padara vienu no ceļiem "milzīgu, čūskām līdzīgu betona plātni ar joprojām redzamām pusdzēšotām dzeltenām svītrām", kas noliecas ar "betona vilni", kas sūta automašīnas un cilvēkus viņu nāves gadījumā. Senā gara un futūristiskās svešās radības konfrontācija ir episka: “tā sieviete, viņa nebija no zemes, jā. Bet ... kas dzīvoja uz šī ceļa, tas bija no šejienes un ir bijis šeit, iespējams, kopš tiem laikiem, kad šie ceļi tika būvēti, varbūt pat agrāk. Tā nāk upurēt, tāpat kā Holivuda, kā tas ir Nolivuda stilā: “Savāc manus kaulus un nekad tos vairs nesaliec,” saka šī sieviete. "Es esmu viss, un es neesmu nekas." Ņem mani, un tu remdēsi apetīti." Lagosieši citplanētiešos sāk redzēt “pārmaiņu aģentus”, kalamburejot par viņu spējām uz metamorfozēm, kas tiek apvienotas ar viņu garīgajām un politiskajām spējām. Aijodele, aizņemta ar daudzām lietām, sevi dēvējot par “vēstnieku”, kļūst par varoni tikai tāpēc, ka viņa saka to, ko redz (“Jūsu zeme ir pilna ar degvielu, kas jūs saplēsa”), Lagosa pati par sevi atspoguļojas kā ūdens, no kura tā iznāca. Dziļi aizraujošā aizkavēšanās un melno varoņu, gan afrikāņu, gan afroamerikāņu tradīcijās viņas ķermenis ir piepildīts ar lodēm. Tās galīgajai pārvērtībai ir jākļūst par pārvērtību simbolu: tā iztvaiko ar baltu miglu, "ripojot kā milzu vilnis pa visu Lagosu ... visi to ieelpo sevī". Aijodele var pārraidīt sevi uz jebkuru saziņas ierīci, un citplanētieši un gari atkal un atkal pielāgojas pašu plašsaziņas līdzekļu mainīgajām un analītiskajām un politiskajām iespējām. Kamēr romāns joprojām ir uzticīgs presei, tas pastāvīgi piesaista citas formas - televīziju, avīzes, radio, internetu un filmas, ieskaitot “izdzēsto ainu” un “īpašo papildu materiālu” pidgin vārdnīcu. Mobilais tālrunis ir karalis, tā pārnesamība ir salīdzināma ar tā mainīgumu un visuresamību: “... tik daudziem cilvēkiem Lagosā ir pārnēsājamas, atkārtoti uzlādējamas, mirdzošas, vibrējošas, čirkstošas, čurājošas, ar ziņojumapmaiņu saistītas ierīces, gandrīz viss tiek reģistrēts un tādā vai citādā veidā ievietots tīklā. Ātri. Mūsdienu cilvēka pasaule ir savienota kā zirnekļa tīkls. ” Lagūnā mīti un tehnoloģijas ir savstarpēji saistīti. Kursīvā esošā nodaļa pēc trim ceturtdaļām teksta atspoguļo romāna dominējošo garu: “Es esmu Udīds, stāstnieks, kurš auž stāstu, Lielais zirneklis. Es uzmetu uz muguras un novietoju savas matētās kājas uz zemes virs manis. Es jūtu Lagosas vibrāciju. Tāpēc es redzu visu.” Vēstures aušana šeit tiek attēlota caur vairākām simetrijas asīm - iegāšanos zem pilsētas, lai klausītos, redzētu, sajustu; klīstot pa ceļiem, lai savītu stāstus caur mūsdienu cilvēku pasauli. Tas saskan ar romāna prasību par politiskiem notikumiem kā pārdomām - “pārmaiņas rada pārmaiņas” -, bet arī norāda uz būtisku un, iespējams, kaitīgu atkarību no reālisma. Var šķist dīvains šāds apgalvojums par tik nesavaldīgu spekulatīvu darbu ar strauju zemes gabala attīstību. Bet šķiet, ka būtībā Lagūna izmanto zinātnisko fantastiku, lai attēlotu Lagosas kultūras konfliktus un pretrunas, bez šaubām, šī ir romāna visspilgtākā personāža. Pateicībā, kas izteikta Lagūnā, Okorafora raksta, ka viņa ir gan iedvesmota, gan vēlas uzrakstīt atbildi uz Blomkampas neticami populāro un diezgan rasistisko filmu “9. rajons”. Novietojiet citplanētiešu kontaktpunktu Lagosā, nevis Johanesburgā, padariet ārvalstniekiem draudzīgus ekoloģiskos vēstniekus: tie tika uzsvērti politiski, taču būtībā koriģējoši pasākumi, kuru mērķis ir uzlabot mūsu mūsdienu realitāti. Nav nejaušība, ka romāns sākas ar faktu, ka zobenzivs iznīcina cauruļvadu, ar stāstu, kuru, pēc viņas teiktā, Okorafora paņēma no ziņu virsrakstiem. Labākajā gadījumā zinātniskā fantastika kalpo svešu metaforu, pat kalambūru ieskanēšanai. Bieži vien šī apzināti nesavienojamo skaņu rezonanse - citplanētieši un afrikāņi, sajaucot rases un krustojoties - rada pārdabiskas harmonijas un patiesu jaunumu. Neskatoties uz visu bagātīgo daudzveidību, Lagūna dzied atpazīstamu dziesmu, senu piedziedājuma tekstu, kas mums saka, ka Āfrika vienmēr ir bijusi zinātniskā fantastika, ka tas viss ir noticis jau iepriekš, un tas viss atkārtosies vēlreiz: “Ja kāds lidos visur, šaus ar lāzeriem no acīm vai leks ūdenī un uzņems triecienviļņus, ja kāds to var, tas ir bariņš afrikāņu.” Šī akorda skaņas var atšķirt tikai vienai klausītāju grupai (lasītājiem, kas pazīstami ar stāstiem par kontaktiem ar citplanētiešiem) vai citai (lasītājiem, kas pārzina afrodiasporas mitoloģiju). Bet pat tad, kad tie harmonizējas - piemēram, kad Aijodeles ķermenis, kuru caururbj lodes, pārdabiski maģiski manipulē ar Maika Brauna autopsijas ziņojumu vai kad kāds no varoņiem citplanētiešu kosmosa kuģi sauc par “velnišķīgu danfo” (nedrošs Lagosas autobuss), rezultāts ir līdzīgs vienam no radio mešapiem, kas mūsdienās ir tik populāri: jauna forma, nevis oriģināla vāks. Okorafora nesen parādījās uz viena no paneļiem festivālā “Black Comix Arts” Sanfrancisko. Jautāta par afrofutūrisma nākotni, viņa atbildēja šādi: es domāju, ka vairāk afrikāņu redzēsim tieši no kontinenta, kas rakstīs šādu literatūru. Es arī domāju, ka tam, ko viņi raksta, būs, teiksim, atšķirīga nokrāsa. Un tas, ko es gribētu redzēt attiecībā uz “afrofutūrismu”, ir vienkārši daudzveidīgāks darbu veidos. Es gribētu redzēt sievietes autores, rakstītājas ar ierobežotām fiziskām spējām, tikai lielāku dažādību afrofutūristu darbos. To es gribu redzēt. Jo, redziet, tagad tas ir tik mazs, un tas lēnām tiek veidots, tas lēnām tiek veidots, un tas aug un aug. Bet es to vēlētos redzēt vairāk. Un es arī gribētu redzēt patiesi ... ārkārtīgi veiksmīgu afro-futūristu rakstnieku - ārkārtīgi veiksmīgu labu pārdošanas nozīmē - kurš raksta viduvēji. ES vēlos to redzēt. Okorafora jau ir centies vadīt šos centienus: afrikanizēt melno zinātnisko fantastiku, dažādot to, padarot to populāru. Bet, runājot par pēdējo, labi pārdoto viduvējību, ko viņa iedomājas sevi esam, runājot par afrofutūrismu - tādu, kas der trūcīgajam un līdzenajam tīmeklim, kur, kā teikts Lagosai veltītajā epigrāfā, “nekas nedarbojas, bet viss notiek” - labi varbūt mums vajadzētu būt uzmanīgiem savās vēlmēs.
Namvali Serpell ir zambijiešu rakstniece un angļu valodas asociētais profesors Kalifornijas universitātē Bērklijā.
https://www.livelib.ru/translations/post/19866-afrika-vsegda-byla-nauchnofantasticheskoj
Nnedi Okorafora dzimusi 1974. gada 8. aprīlī, ASV.
(īstajā vārdā Nnedimma Nkemdili Okorafora) - amerikāņu rakstniece, fantastikas autore. Dzimusi Amerikas Savienotajās Valstīs imigrantu ģimenē no Nigērijas. Abi viņas vecāki bija no vienas no lielākajām un ietekmīgākajām Nigērijas etniskajām grupām - Igbo. Kopš agras bērnības viņa kopā ar vecākiem, brāļiem un māsām apmeklēja daudzus radiniekus Nigērijā. Nnedi darba veidošanos lielā mērā ietekmēja bērnības atmiņas. Nnedi apraksta savas mācības “kā universitātes rakstīšanas programmu produktu”. Bakalaura grāds retorikā, maģistra grāds žurnālistikā un literatūrā, maģistra grāds literatūrā (rakstīšana). Tagad viņa ir profesore Čikāgas Valsts universitātē un māca jaunrades pamatus studentiem. Viņa arī atzīmē, ka lielu ietekmi uz viņas darbu deva slavenie Clarion rakstīšanas kursi. Par saviem darbiem, kuros Āfrikas mitoloģija tiek sajaukta ar mūsdienu tehnoloģijām un sociālajām problēmām, rakstniece saņēmusi vairākas starptautiskas balvas. Viņai ir balva. Shoyinka’s Will, kas piešķirta Āfrikas rakstniekiem, par romānu Zahrah the Windseeker un līdzīgu balvu no Macmillan izdevniecības par grāmatu Long Juju Man. Starp viņas balvām ir Karla Brendona Parallaksa balva, Pasaules fantāzijas balva par labāko romānu, viņa tika nominēta arī Andre Nortones balvai, Džeimsa Tiptrī balvai. Par Binti grāmatu Nnedi 2016. gadā saņēma Hugo balvu un Nebula balvu kategorijā “Labākais romāns”. Grāmata tika nominēta BSFA balvai 2015. gadā, Britu fantāzijas balvai un Locus balvai 2016. gadā tajā pašā kategorijā. 2017. gada janvārī iznāca stāsta turpinājums - Mājas grāmatas trešā daļa ar nosaukumu “Nakts maskarāde” tika izsludināta 2017. gada beigās. Nnedi Okorafora reti runā par savu personīgo dzīvi. Lielākā daļa interviju ir veltītas viņas darbiem. Precējusies. Audzina meitu.
Bibliogrāfija.
Zahrah the Windseeker (2005)
The Shadow Speaker (2007)
Who Fears Death (2010)
Akata Witch (2011)
Kabu Kabu (garstāsts, līdzautors — Alans Dīns Fosters) (2013)
Lagoon (2014)
The Book of Phoenix (2015)
Binti:
1. Binti (2016)
2. Binti: Home (2017)
3. Binti: The Night Masquerade (2018)
https://www.livelib.ru/author/529210-nnedi-okorafor
Mājaslapa.