Young adult literatūra un fantastika kā viens no tās žanriem

Vispārējā nozīmē termini «literatūra young adult» un «pusaudžu literatūra» ir sinonīmi, ar tiem saprot literatūru pusaudžiem no 13-18 gadiem. Krievijā pusaudžu literatūru bieži pieskaita daudz plašāk saprotamai bērnu literatūrai.

Tomēr pēdējā laikā notiek dalīšana arī starp pusaudžu literatūru un young adult literatūru, kur pēdējā ir, ne tikai grāmatas par pusaudžiem un pusaudžiem, bet arī grāmatas par pusaudžiem, kas ir interesantas arī pieaugušajiem.

Kādas tad ir galvenās young adult literatūras iezīmes? Žanra grāmatas apvieno pieaugšanas tēma, attiecības ģimenē un skolā, draudzība un pirmā mīlestība. Darbi par pusaudžu dzīvi ir raksturīgi ar dinamisku vēstījumu un spriedzi, dažreiz sižets ir dramatisks, personāžu sajūtas un viņu attiecības ir reālistiskas. Bieži tiek aprakstīta izvēles problēma, eksistē cīņas un pārbaudījumu pārvarēšanas motīvi; autori skar arī sociālas problēmas (alkoholismu, nelabvēlīgas ģimenes, cietsirdīgu izturēšanos).

Young adult literatūrā var izdalīt dažus apakšžanrus (piemēram, fantāziju, reālismu ar mistikas elementiem, reālismu, antiutopiju, universitātes romānu). Tomēr stabila klasifikācija nav izveidojusies.

Ja apvienojam „fantastikas” apakšžanrus, tos visus apzīmējot kā young adult fantastiku, tad var izdalīt sekojošas kopīgas iezīmes:

– vēstījuma vienkāršība un vieglums ar balstīšanos arhetipos un mitoloģijā, vispār ir raksturīga fantāzijai (angļu valodas avotos šo žanru sauc par young adult fantasy). Young adult fantastikā universālo arhetipu izmantošana pilda psiholoģisku funkciju: tādā veidā varoņu iekšējie konflikti (un kopā ar viņiem arī, iespējams, lasītāju konflikti) tiek izvadīti ārā un tiek apzināti;

– nemitīga iedziļināšanās izdomātajā pasaulē, kas visā savā brīnumainībā / antiutopiskumā ir visai ticams un, kurā noteikti notiek labā cīņa ar ļauno, kas saistīta ar baiļu pārvarēšanu;

– galvenais varonis ir pusaudzis, kuram piemīt vispārcilvēciskas īpašības. Turklāt viņš nav šablonisks (tas nenozīmē, ka viņš noteikti ir nepaklausīgs dumpinieks, kurš pret pieaugušajiem izturas rupji), viņam nākas risināt, kā dziļi personiskas, tā arī globālas problēmas savā pasaulē, kas ir izdomāta, tomēr tik ļoti dzīva;

– ticama mīlas līnija, kas tomēr neiznāk priekšplānā un nekļūst par sižeta galveno līniju (te, starp citu, ir izņēmumi, kā, piemēram, Stefānijas Meijeres „Krēslas” romānu sērija, 2005-2010).

Interesanti, ka young adult fantastikā, young adult literatūras īpatnības it kā ir daudzreiz pastiprinātas un palielinātas, iekrāsotas ar brīnumainām, reizēm drūmām krāsām. Tieši fantastiskā anturāža ļauj košāk izgaismot pusaudža problēmas un pārdzīvojumus.

Paši raksturīgākie fantastikas darbi, kas sarakstīti young adult žanrā:

Sjūzenas Kolinzas «Bada spēles» (triloģija, 2008–2010), Lorenas Oliveras «Delīrijs» (triloģija, 2011–2013), Veronikas Rota «Citādie» (triloģija, 2011–2013), Kesas Morganas un Pola Entonija Džonsa «Simts» (grāmatu sērija, 2014–2015). Galvenais varonis, precīzāk – šajās grāmatās – varone, dzīvo naidīgā antiutopijas pasaulē, kur aizliegta personiskā brīvība («Bada spēles», «Citādie»), mīlestība («Delīrijs»), tiesības būt kopā ar saviem tuvākajiem («Simts»), un viņai nākas cīnīties pat ne par personīgo laimi, bet par izdzīvošanu, pārtaisot un tajā pašā laikā uzlabojot pasauli. No pašmāju [domāts, krievu – t.p.] autoru darbiem te var nosaukt Sergeja Lukjaņenko romānu „Četrdesmit salu bruņinieki”. Galvenais varonis, kopā ar citiem pusaudžiem nokļūst citplanētiešu eksperimentālajā poligonā, kur apgūst grūtos dzīves un cilvēcisko attiecību likumus, morāli pieaug un satiek savu mīlestību.

https://vogazeta.ru/articles/2017/11/14/blog/929-literatura_young_adult_i_fantastika_kak_odin_iz_ee_zhanrov