Palo kults: kaulu zagļi

Ilgu laiku uzskatīja, ka pati šausmīgākā no mūsu laiku pasaules reliģijām ir vudu, taču izrādījās, ka ir kaut kas šausmīgāks – tā ir senā palo reliģija, kas pēdējos gados burtiski atdzimst Kongo un Venecuēlā.

Palo reliģija, vai citādi „Kongo noteikumi”, lielā mērā ir vairāku reliģisku virzienu sintēze, kas sludina mirušo pielūgšanu un praktizē tādu melno maģiju, ar ko salīdzinot, vudu ir bērnu draiskulības. Taču, palo pirmsākumi ir nevis Kongo, bet gan Kuba un Dominikāņu Republika.

Palo reliģijas pamatā ir divas idejas: senču garu pielūgšana un ticība dabas spēkiem. Liekas, ka tā ir pilnīgi nekaitīga koncepcija, taču tā jūs pārstājat domāt, tiklīdz ieraugiet palo altāri, ko sauc „nganga”, kas pilns ar kapsētas zemi, koka nūjām (vārds „palo” spāņu valodā nozīmē „nūja”) un nesen mirušu cilvēku kauliem.

Venecuēlas galvaspilsētā Karakasā nolaupīšanas ir parasta lieta. Taču pēdējā laikā tam visam ir pievienojies diezgan eksotisks noziegumu veids. Galvenajā pilsētas kapsētā laiku pa laikam apzog kapus. Turklāt marodierus neinteresē miroņu vērtīgās mantas, bet gan paši miroņi, pareizāk tas, kas no tiem ir palicis pāri – kauli.

Kāpēc galvaskauss?

Reiz ģenerāļa Hoakina Kreslo, kurš valdīja Venecuēlā XIX gadsimta pēdējā desmitgadē, pēcteči atnāca apciemot sava godājamā senča kapu. Un kas notika? Viņu šausmas un nepatiku varēja saprast: vārti, kas veda uz dzimtas kapiem, bija uzlauzti, ģenerāļa un viņa pēcteču zārki atvērti, kauli nolaupīti...

Vienā no svētkiem Karakasas iedzīvotāja Milvija Santosa atnāca uz savas mātes kapuvietu un atklāja, ka tā ir izrakņāta. Zārks izrādījās atvērts, bet mirstīgās atliekas – bez galvaskausa...

Galvenais kapu zagļu ierocis ir lauznis. Ar to viņi atver kapličas, gan zārkus. Tāpēc ka šodien miroņu kauli – īpaši bagātu un pazīstamu miroņu kauli – ir ļoti pieprasīti. Tikai 2009. gada decembrī vien Karakasas galvenajā kapsētā Cementerio del Sur tika atvērti un izlaupīti vairāk nekā pieci simti zārku. No tā laika situācija nav daudz mainījusies.

Tas viss ir tāpēc, ka Venecuēlā pieņemas spēkā afrikāņu palo reliģija. Pats galvenais tās rituālos un ceremonijās ir – mirušo kauli. Īpaši galvaskausi un stilba kauli. Par tiem maksā visvairāk: par galvaskausu jums iedos pat 2000 dolāru, par stilbu – līdz 400.

Baismais „palo”.

Palo jeb Kongo noteikumi ir reliģisku ticējumu grupa, kas saistīta ar mirušo pielūgšanu un melno maģiju spēcīgāk par vudu. Palo reliģija attīstījās Kubā un Dominikāņu Republikā tur atvesto afrikāņu vergu vidū, galvenokārt bantu cilšu pārstāvju vidū, kas bija dzīvojuši Centrālajā Āfrikā.

Tagad vistradicionālākā veidā šī reliģija ir saglabājusies Kubā, Dominikāņu Republikā un Puertoriko. Kas ir interesanti, tieši pēdējā vairums palero (palo reliģijas sekotāji) ir ar baltu ādu. Palo ir trīs galvenie novirzieni: majombe, brijumba un kimbisa. Brazīlijā praktizē palo umbanda un palo kvimbanda. Jamaikā, Virdžīnu salās un Bahamās – palo kumina, Haiti palo līdzīgs ir viens no vudu novirzieniem – makaija.

Kociņi un kauliņi.

Palo pamatā ir divas idejas: senču garu pielūgšana un ticība dabas spēkiem. Tieši šīs abas idejas simbolizē mirušo kauli, kas satur sevī mirušo garīgo enerģiju un „dabiskās” sastāvdaļas – vispirms nūjas, kam piemīt zemes spēks. Tieši tulkojumā no spāņu valodas palo jau arī nozīmē „nūja”. Gan vieni, gan otri tiek uzskatīti par svētiem un tiek izmantoti altāru gatavošanai.

Šie altāri – ngangas – ir palo galvenais atribūts. Tāds altāris ir katls, kas pildīts ar svēto zemi (bieži no kapsētas), nūjām (palo), cilvēku kauliem (visbiežāk ar galvaskausiem) un visādām, citādām svētām lietām, tajā skaitā arī ar augiem.

Palero uzskata, ka nkisi (svētajos priekšmetos) dzīvo gari – kimpungulu, kas ir vājāki tikai par augstāko dievu – visa dzīvā radītāju Sambi. Dievu panteonā viņam kompāniju sastāda: Kobajende – mirušo valstības valdnieks un slimību dievs; Gurun-finda – mežu un augu dievs; Mola-benge – bagātības un baudu dieviete; Vatariamba – medību un kara dievs; Nsasi – pērkona un uguns dievs, kā arī daudzi mazāk svarīgi dievi un dievības. Savukārt vārtus starp dzīvo un mirušo valstībās sargā Mariguanda.

Labie un ļaunie... priesteri.

„Ļaunos” palo priesterus, kuri izsauc sātana spēkus, pašnāvnieku, noziedznieku un raganu garus, baidās ne tikai palero, bet arī citu reliģiju piekritēji. Šos melnos magus uzskata par visvareniem, bet viņu buršanās, ja jau viņi ir nodomājuši kādam kaitēt, ir nāvējoša.

„Labie” priesteri nodarbojas ar miermīlīgu zīlēšanu un pareģojumiem. Pats izplatītākais pareģošanas rīks pēc palo uzskatiem ir vērša vai āža rags ar tam piestiprinātu spoguli. Skatoties šajā maģiskajā vititi mensu, palero pareģo nākotni.

Vēl viens populārs zīlēšanas līdzeklis ir pulveris. Visbiežāk to sadala septiņās kaudzītēs, tās aizdedzina zināmā kārtībā. Ja aizdegas visas kaudzītes šādā kārtībā, tad tiek uzskatīts, ka gari ir devuši pozitīvu atbildi uz jūsu jautājumu.

Nereti palero zīlē arī ar kauri gliemežnīcu palīdzību. Viņi izmet 7, 14 vai 21 gliemežnīcu un pēc tam rūpīgi izpēta, kādā stāvoklī tās nokritušas. Pēc tāda paša principa zīlē ar kokosrieksta gabaliņiem.

Vēl „labie” priesteri praktizē balta šķīvja kūpināšanu ar sodrējiem. Šis process ir līdzīgs mūsu zīlēšanai kafijas biezumos. Sākumā palero ar šo šķīvi pieskaras dažādām cilvēka ķermeņa daļām – tā šķīvis saņem vajadzīgo informāciju. Pēc tam šo šķīvi kādu laiku tur virs sveces liesmas, bet pēc tam pēta sodrēju rakstus un līnijas.

Kaulu mednieki.

Uzskata, ka Venecuēlā palo reliģiju ieveda kubiešu speciālisti, kurus Ugo Čavess lielā skaitā aicināja braukt uz valsti pēdējo gadu laikā. Pilnīgi iespējams, jo uzplaukt Venecuēlā tā sākusi tikai pēdējā laikā, kaut arī Latīņamerikā tā jau ir pazīstama no XVII gadsimta.

Šodien situācija Karakasas kapsētā ir kļuvusi tik nekontrolējama, ka pilsētas iedzīvotāji ir radījuši organizāciju Aprofamiliares, kas uzstājas par cilvēku kaulu tirdzniecības aizliegšanu. Atrakti kapi un atvērti zārki gandrīz ir kļuvuši par ikdienišķu skatu Cementerio del Sur.

Venecuēliešu palero 34 gadus vecais līderis Semjuēls Zambrano baidās, ja notikumi attīstīsies tādā pašā gaitā, tad drīz palo apvainošot visās Venecuēlas bēdās. Viņš ir pārliecināts, ka palero ar kapu aplaupīšanu nav nekāda sakara un, ka situācija kapsētā dēmonizē reliģiju un tā tiek - nepareizi izprasta.

Tomēr tajā pašā laikā kapsētā notiek tādas velnišķīgas lietas, ka likumsargi bez īpašas vajadzības tur nemaz neiet iekšā un parasti dežurē pie ieejas. Pat bezbailīgie pilsētas taksisti atsakās bez apsardzes iebraukt kapsētā. Tāpēc ka tur bandīti un huligāni dienas laikā braukā pa celiņiem ar motocikliem un mopēdiem un uzbrūk nedaudzajiem ciemiņiem, kuri uzdrošinās ieklīst Cementerio del Sur.

Turklāt kapsētā nereti notiek slepkavības, bet pēdējā laikā to ir iemīļojuši arī pašnāvnieki. Lai izdarītu pašnāvību uz Cementerio del Sur cilvēki brauc no visas valsts. Varbūt, ka viņus vilina tas, ka pēc nāves viņu galvaskauss, atdalīts no ķermeņa, kļūs par nkisi – palo pielūdzēju svēto priekšmetu...

No minēto lapu materiāliem. Autors netiek minēts.

http://oko-planet.su/phenomen/phenomendiscussions/98273-samaya-strashnaya-religiya-v-mire.html

http://planeta.moy.su/blog/samaja_strashnaja_religija_v_mire/2012-01-19-13066

http://paranormal-news.ru/news/kult_palo_pokhititeli_kostej/2014-12-07-10195